Åh, vilken Freud!

songs-of-couch-and-consultation

I väntan på mera substansiella inlägg kan jag rekommendera läserkretesen att lyssna på Katie Lees smått osannolika LP Songs of Couch and Consultation, som finns att ladda ner från en blogg med det kongeniala namnet Schadenfreudian Therapy. Skivan har gått varm i min mp3-spelare senaste veckan — särskilt låtar som Repressed Hostility Blues, Shrinker Man och monsterhiten The Will to Fail (som dessutom sätter sig som ett plåster i hjärnan):

”I have talents that I never use,

I try to win but I love to lose

because I’ve got the will to fail

(…)

secretly am enjoying myself

but slowly I’m destroying myself

Skivan är en arkeologisk artefakt från en tid när man gjorde populärkultur nischad på en fullvuxen publik som förväntades förstå flerstaviga ord — 1957, i det här fallet. Den är dessutom betydligt mer än bara en kuriositet — Katie Lee sjunger som en ung gudinna, och både text och musik har ibland nästan en Cool Porters vörtstyrka.

Nu vill jag höra uppföljaren som Katie Lee spelade in 1960 — en LP med den minst sagt lovande titeln Life is Just a Bed of Neuroses.

13 svar to “Åh, vilken Freud!”

  1. Bengt O. Says:

    ”Inga kommentarer” står det här och det tycker jag är synd! En fantastisk ”skiva” (om jag säger så). ”The Will to Fail” är bra men min favorit är ”Guilt Rag.”

    (Antar att din tech savvy läsekrets vet hur man packar upp filen – det tog mig en stund.)

    Tack i vart fall.

  2. Fredrik I Says:

    Bengt:
    Nix, det vet jag inte. Om du har några enkla tips på hur den packas upp får du mer än gärna upplysa mig.

    Jag laddade hem vaxet fylld av förväntan men har ännu inte lyckats lyssna.

  3. David Says:

    Fredrik: Du lär ju ha Winrar, Winzip eller motsvarande program för att packa upp och ner komprimerade filer — jag tror att det finns en massa varianter som är gratis på nätet.

    Du kan ju alltid börja med att högerklicka och se om din dator föreslår något alternativ själv i stil med ”extract here” eller dyl. — då väljer du bara det alternativet och sedan dyker mappen upp i samma mapp där du har lagt arkivfilen.

    Om inget annat hjälper kan man höra tre av hitsen i lösvikt på nedanstående adress:

    http://blog.wfmu.org/freeform/2007/05/365_days_128_ka.html

  4. Bengt O. Says:

    Jag hittade alltså och laddade ner gratisprogrammet Izarc på

    http://www.izarc.org/

    Det gick bra för mig men jag tar inget ansvar för andra.

  5. Johan Says:

    ”Shrinker Man” är fantastisk.

    //JJ

  6. Johan Says:

    Och efter att ha lyssnat på låtarna ett tag tycker jag att ”Gunslinger” växer med tiden.

    //JJ

  7. baikinange Says:

    Hello, I have now created links to six individual songs, for those who can’t open a WinRAR file.

  8. David Says:

    Baikinage: Not only have you managed to decipher the language of elves to find out what our trouble is — you’ve also taken time to fix it! On the behalf of not so tech-savvy (tech-unsavoury?) elves everywhere I thank you!

  9. Nina Says:

    Helt underbart!
    Man tackar allra ödmjukast.

    Vågar man be om länktips för ”Life is just a bed of neuroses”, om en sådan upphittas någonstans?
    (Läs, har inte lyckats hitta download själv än.)

  10. David Says:

    Nina: Jag har inte sett några spår av den — vilket antingen kan tyda på att den är ovanlig eller på att den suger så smått. Eller — en tanke — att den är ovanlig just för att den suger så smått. Eller — för den delen — att den är ovanlig för att den var femtio år före sin tid. Och eventuellt suger så smått. Som detta glasklara resonemang antyder har jag ingen aning, men jag misstänker att t ex vår serviceinriktade väninna Baikinange — se ovan — postar skivan om hon får syn på den; det exemplar av Songs of Couch-LP:n vi lyssnar på är resultatet av hennes oförtröttliga rotande i endollarsbackar på loppmarknader.

  11. Nina Says:

    David.
    Jag tackar för detta fantastiskt föredömliga och glasklara resonemang!
    Tyvärr är jag böjd att hålla med, enär icke heller jag har hittat annat än omnämnande men inga spår av albumet.

    (Jag hittade ett spår som hette något i stil med ”insecurity tango”, men det var inte för nedladdning och jag var för trött för att lyssna just då.)

    Det är alltså bara att hoppas på att det förklädda språkgeniet till ängel, faktiskt lyckas hitta den någonstans.

  12. jlindengren Says:

    Genialt omslag; ni har väl lagt märke till hur Freudianskt hon håller gitarrhalsen? Penis envy!

  13. Stig Carlsson Says:

    Ni måste ha ett program för att packa upp filerna.
    7-Zip funkar bäst för mig, men IZArc är också vettigt.
    Båda är helt gratis att hämta och använda.
    Googla på programnamnen, gå till hemsidan och klicka på download.
    Klicka på installationsfilen för att öppna den, följ instruktionerna och när ni vill packa upp något så är det bara att vänsterklicka på filen, välja ”Packa upp med” ex. 7-Zip och klicka på det, så funkar det…
    Nina, du måste klicka på skivans eller låtens namn för att kunna ladda ner filen, och då kommer du till en host-site och där klickar du på DOWNLOAD, och sedan väljer du ”Spara Fil” eller ”Öppna med”(om du har installerat t.ex 7-Zip innan) för att ladda ner filen.
    Annars är det bara att hämta Programmet och låsa upp filen senare.
    Funkar även om ni har skrymmande filer som ni vill spara.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 98 andra följare

