Gôr-Khiligt

Bloggens trogna kommentator Ban-Ken länkade iochförsig till den här pärlan i kommentartråden till inlägget Skämtserier som skimrande celluloid, men jag anser att Eduard Khil och hans lo-lo-lollande förtjänar mer uppmärksamhet — trots att det här klippet verkar rasa som en präriebrand på alla kul-kult-med-kitsch-sajter för tillfället (Eduard Khil har i dagens läge 85200 googleträffar). Är man riktigt ironisk införskaffar man tydligen även en Eduard Khil-T-shirt.

Men jag tycker nog att denne Brezjnevpopens ärrade trotjänare förtjänar all exponering han kan få — joddlandet, oktavhoppen, de plötsligt utbrytande superskurkskratten — en entertainer som så att säga verkar vara en smula … out to lounge (rasslande och svagt cymbalslag).

Inspelningen är något svårdaterad — Sovjets mode och populärmusik verkar ha haft ett helt eget tidskontinuum som gör att det är svårt att avgöra om året är 1967 eller 1979 — men jag misstänker att vi befinner oss i medio av sjuttiotalet.

New York Daily Times rapporterar om Khil (eller Trololo-mannen, som de kallar honom) och hans reaktion på sin nyfunna ryktbarhet:

Khil was a popular singer in the Soviet Union during the 1960s and 70s, but after the fall of the Iron Curtain, he slipped into obscurity.

Now 75, the St. Petersburg resident was shocked to learn that a forgotten performance he did on a Russian TV show has gained new fans.

”I found out about it from my 13-year-old grandson,” he told RT, a Russian TV news program.

”He walked into the room, humming the song… So I asked him, ‘Why [are] you singing it?’” Khil said.

The boy replied: ”‘Grandpa, you’re home drinking tea here, [and] in the meantime, everyone’s singing your song on the Internet.’”

(…)

”I love it,” Khil said, as he mulled the possibility of going on tour with the tune, which he sings for fans online. ”People [are] doing parodies, having fun. It unites them.”

(Artikeln i sin helhet finns här.)

En verklig askungesaga, med andra ord …

(Textens maniska lollande får mig även att tänka på Milan  Kunderas kärva karakteristik av den tjeckiske sångaren Karel Gott som ”Musikens idiot”. Den som vill bilda sig en egen uppfattning om Gotts kreativa kretinism kan för övrigt höra honom sjunga Stoneslåten Paint it Black på tyska  i en vildsint ungersk pustaversion här).

15 svar to “Gôr-Khiligt”

  1. Per Starbäck Says:

    Året är 1976 enligt Wikipedia.

  2. David Says:

    Per S: Tack! Då var jag inte helt fel ute — jag såg nyss uppgiften 1978 i artikeln jag just skohornade in i inlägget ovan. Vilken som stämmer vete själve Trololo-mannen …

  3. David Says:

    Per S (igen): Nej — 1976 stod det även i artikeln. Om det nu inte är så att de helt fräckt fortsätter redigera sina texter efter att de har lagt ut dem — som jag ofta gör — kan vi nog utgå ifrån att det har stått 1976 där hela tiden. Saken får anses helt klarlagd. Det är bara jag som är en smula tro-lo-lo så här på fredagseftermiddagen …

  4. Bengt O. Says:

    Nej men vad elakt! Du skulle ha valt ut ”Biene Maja” i stället, en odödlig favorit för stora och små.

    Grüss Gott som vi säger här i Euroland.

  5. David Says:

    Bengt O: Ska genast kolla upp ”Biene Maja” — jag inte så bevandrad i Khil-skrifterna att jag har riktig koll på hans karriär. Men de klipp jag sett har defintivt gett mersmak …

  6. Fredrik Says:

    Misstänker att Bengt syftade på följande Karel Gott-nummer:

    Låten ska vara från 1977, sägs det, men jag hittade ingen liveinspelning från den eran. Däremot kryllar det av nyare snuttar där man ser den gode Gott framföra sitt paradnummer omgiven av blandade barnaskaror.

  7. David Says:

    Fredrik och Bengt: Öööh-ho? Plötsligt förstår jag det där med ”grüss gott” lite bättre. Jag är tydligen inte så andligt alert denna eftermiddag … Men nu har Fredrik i alla fall med Maja-stral min bi-lagt missförståndet …

  8. ban~ken Says:

    På den ryska wikip-sidan för Я очень рад, ведь я, наконец, возвращаюсь домой — som denna vackra visa egentligen heter — tror man att det klipp som som spritts över nätet antagligen spelades in ”när Khil var på turné i Sverige” men det är ju uppenbarligen en studiomiljö som väl inte ser så värst svensk ut. Samma sida berättar att den egentligen har text och, precis som de närmast Elmer Bernstein-artade tongångarna skvallrar om, rör det sig om en text som handlar om mustanger och den amerikanska prärien. Det gick dock inte för sig att sjunga hyllande om den vilda amerikanska västern så det fick bli ordlös sång. Men Khil är inte den enda uttolkaren av dängan. Här finns en fin sammanställning med filmer där olika crooners från andra sidan järnridån ger lallandet ansikten. Mina favoriter bland ”the contenders” är givetvis den elegante azeren Muslim Magomaev samt János Koós som kliver av ett Aeroflotplan och, åtföljd av en ett jazzigt promenadstorband dansar in i en terminalbyggnad och sjunger sången med ungersk text! Dessutom får han doa-understöd av flickorna i suvenirbutiken. Länk: http://is.gd/b0CnS

  9. Dvärghundspossen Says:

    Det var en artikel nyligen i DN om det här fenomenet… Man ser bara en galen idiot som står och joddlar och skrattar som en superskurk, men tydligen var det alltså lite subversivt när det begav sej att joddla fram en i grunden USA-hyllande låt.

  10. schibbye Says:

    Jag kommer på mig själv med att undra vad karl’n egentligen sjunger om, annars är han den enda människan på jorden som kan framkalla ett ”lololololololololololo” med ett leende som snarast ser ut att säga ”hehehehehhehehehe”. Och det där med hyllning till USA tycker jag mig höra även i melodin som i vissa passager starkt påminner om den amerikanska nationalhymnen.

  11. David Says:

    Ban-ken: Ännu en gång ett stort tack för fantastiska länkar — mina personliga favoriter är nog Koós János Trololo i transitterminalen:

    och Valery Obodzinskys Trololo med antydan till scatsång:

    Dvärghundspossen: Något alarmerande att DN redan har hoppat på färjan till Khil — det antyder att hans trolollande redan är ganska grundligt genomtröskat medialt …

    Schibbye: Såvitt jag förstår är han bara så glad för att vara hemma igen. Tänk dig till en hypotetisk text som lyder t ex:

    I’m back in the USSR
    You don’t know how lucky you are, boy
    Back in the USSR, yeah

    Well the Ukraine girls really knock me out
    They leave the west behind
    And Moscow girls make me sing and shout
    That Georgia’s always on my my my my my my my my my mind

    (Mycket Beatles på bloggen dessa dagar …)

    Och jag tycker mig också höra något lätt amerikanskt i melodin — är det inte t ex såna här ”Heroiska kvintsprång” à la Dallassignaturen och Star Wars lite här och där …

    För att nu inte tala om Khils heroiska oktavhopp …

  12. schibbye Says:

    Man hör nästan ”… home of the brave!”

  13. Fredrik T Says:

    Angående dateringen: när Khils bruna kavaj rör sig tillräckligt långt ut i nedre vänsterkanten av bilden framträder faktiskt årtalet 1976 med små siffror på själva upptagningen.

  14. David Says:

    Schibbye: Lyssnar man riktigt noga kan man kanske tillochmed höra glödbomben som det talas om i den svenska översättningen:

    Kan du se i den gryende morgonens glöd,
    vad vi hälsade stolt, medan solen gick neder,
    och vars stjärnor oss lyste i faror och död,
    när vi värjde vårt land mot förrädarnas leder?

    O, när kulregnet ven
    genom glödbombens sken,
    vi sågo vår flagga med fröjd var och en!
    Du vår stjärnströdda flagga, o, svajar väl du
    bland ett folk, som i frihet och kraft bor ännu?

    (Ämnet har varit uppe tidigare här på bloggen:

    http://davidnessle.wordpress.com/2006/11/05/barnforbjud-nationalsangerna/ )

    Fredrik T: Ah! Ännu ett bevis!

  15. Bo Bävertoft Says:

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 94 andra följare

