Victorianernas virtuella verklighet

DSCF8609

stereoscope2

Dog-Smoking

Jag förlorar mig i Perfecscopets värld — i ett vaacumfruset ögonblick från 1896 — statiskt, stilla, svartvitt och stereoskopiskt. Men stereoeendet gör min upplevelse märkligt rumslig — det jag ser är som ett dammigt diorama i dunklet på något sedan länge igenbommat museum. En tablå som ställts upp och glömts bort. Och samtidigt får djupet i bilden mig att uppleva ett ”nu” — det är lite märkligt.

perfecscope

Det Perfecscope jag fick i julklapp av en mig närstående källa är inte en av de äldsta modellerna — mitt är i metall sånär som på handtaget och har dessutom hunnit få pris vid världsutställningen i Paris 1900 så det bör härröra från förra seklets första år. Men  formgivningen är fortfarande lika läckert steampunkig, med sköna jugendkrusiduller etsade på sidorna.

5055449858_b65b6a5a20_b

5055449146_d2fd5ac2de_o

På stereoskopfabrikens kontor

Att se det förflutnas djup är en smått hisnande upplevelse. De svartvita figurerna i  snäva artonhundranittiotalsskostymer har frusit fast mitt i en rörelse och det är kusligt tyst kring dem — men jag upplever samma rymd som de gör. Och jag känner en tidens svindel.

5054853003_fbd6de000d_o

5055471726_5440d0b4b3_b

Bråda dagar i stereoskopfabrikens verkstad

5 svar to “Victorianernas virtuella verklighet”

  1. Åke Forsmark Says:

    Det sjuka är att det funkar skitbra att se på skärmen. Underbara bilder. Jag gjorde en 3d-serie i slutet på sjuttiotalet som man skulle använda två toapappersrullar (utan dasspapper på) för att inte störa läsupplevelsen med andra bilder runt om kring.

  2. Fredrik Tersmeden Says:

    Ingår månne några franska kort i bildrepertoaren? (undrar en gammal roué)

    • David Says:

      Ledsen att göra dig besviken — inget franskt i samlingarna än så länge (jag tror jag har en halvekivok wiewmasterskiva nånstans, men det är ju inte riktigt samma sak …) Föreställer mig f ö att det står ”Roué, rucklare, lebeman” på ditt visitkort …

  3. Ahrvid Engholm Says:

    Jag ägde en gång en s k Viewmaster, en sterobildvisare som använde runda skivor. Jag minns jag hade bl a en skiva med någon berättelse om Robin Hood och en med bilder ur den brittiska 60-tals sf-TV-serien ”UFO”. Och så ägde jag en bok om en gammal sporthjälte, skrinnaren Sigge Ericsson på vars pärmars insida man kunde se hjälten i 3D med rödgröna glasögon.
    Och för ett par veckor sedan såg jag ”The Hobbit” i 3D. Nu börjar liknande saker komma till TV-världen också.
    En tanke: nu med platt-TV börjar vi få djup-TV. Men förr hade vi djup-TV som bara visade något platt. Bakvända världen.

    –Ahrvid

    Ps. Undrar just om IKEA hakar på 3D-trenden och slutar med platt-paket?

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 94 andra följare

