Apropå fetischism …

… som jag numera kan stava till — även om jag instinktivt tycker att det blir en bokstav för mycket; det är nästan som ”Nietzsche” — så många vassa konsonanter att ordet far som en ninjastjärna genom rymden — vilket just i det fallet är rätt passande — uff — var var jag? — min meningsbyggnad håller ju på att urarta fullständigt.

Jo, just det: Apropå fetischism så håller jag just på och läser Robert Harris fascinerande bok om männen som förfalskade — respektive lät sig luras av — Hitlers falska dagböcker i början av åttiotalet. I historiens periferi skymtar man horder av suspekta individer som är beredda att betala vad som helst för ett memento av führern, vilket kan få en att börja fundera över hur sunt det egentligen är att ägna sig åt den här typen av föremålskult.

Och i anknytning till det… (min blogg kommer att gå till historien som den första där tillochmed skribentens ursprungliga inlägg lyckas vara off topic) … kommer jag att tänka på en novell av Fredric Brown som heter A Lock of Satans Hair där huvudpersonen försöker få tag på Hitlers hår för att göra en voodoo-docka. Vad nu det har med någonting att göra.

Ett senare tillägg: Jo jag tackar — männen som förfalskade Hitlers falska dagböcker — jag tror det var signalen för att jag ska upphöra med de här övningarna en stund …

10 svar to “Apropå fetischism …”

  1. Olof Nordin Says:

    Ja, det blev ju ett litet försmädligt contradictio in adiecto där… ;) I övrigt vill jag bara tacka för en läsvärd blogg!

  2. davidnessle Says:

    Ja … denna första dag av bloggande har förflutit som i ett töcken, vilket avsatt vissa spår i prosan som skulle få Racine att darra lätt med näsvingarna … Men det gläder mig att du ändå uppfattar mina vårystra och zombiesomnambula (Här kan vi snacka Elephantine Lizards [för mer information om E. L. se Maltes blogg]) inlägg som läsvärda … Förhoppningsvis kommer jag att kunna höja ribban — host — ännu mera …

  3. Malte Says:

    Jag ser att Elephantine Lizards har gått och blivit ett begrepp. Skulle göra sig som namn på ett sunkigt rockband, kanske?

  4. klipspringer Says:

    Harris’ bok inspirerade en mycket rolig tysk (contradictio in adjecto?) film kallad ”Schtonk” från 1993. Se:

    http://uk.imdb.com/title/tt0105328/combined.

    Naturligtvis vill jag inte förolämpa någons intellektualitet genom att förklara titeln.

  5. David Says:

    Jo, snälla, förolämpa mitt intellekt! Jag har ingen aning om vad det betyder …

  6. klipspringer Says:

    Tackar som frågar. I Chaplins ”The Great Dictator” håller Hitlerkopian Adenoid Hynkel ett tal på parodisk tyska där han bl.a. vrålar:
    ”Demmokrazie schtonk! Free spraken schtonk!

  7. David Says:

    Aaaah … mit der Bratwurst, ja … mit der Bratwurst und mit der Sauerkraut …

    Jaa … så glömskt av mig: jag köpte ju DVD-boxen med de flesta klassiska Chaplinlångfilmerna innan jul (även om jag saknade Cirkus) — fast hittills har jag förstås varit mest upptagen med att titta igenom allt extramaterial.

    Det är närmast kusligt att se Diktatorn när man tänker på det märkliga faktum att bara fyra dagar skiljer Hitlers och Chaplins födelsedagar: Världens populäraste man är född 16 april 1889 och världens impopuläraste man är född 20 april 1889 (klockan sex på morgonen i Braunau, Österrike — kan nörden i mig inte låta bli att lägga till). Denna giganternas kamp — det komiska snillet mot mästermanipulatören och världens herre in spe — är ganska fascinerande att skåda. Även om Chaplin av allt att döma också kunde vara rätt ”dikatorisk” som regissör — men hans ”vision” gällde ju att göra filmiska mästerverk, inte att lägga hela världen för sina fötter och förvandla den till ett gigantiskt slavläger …

  8. P Says:

    Och Wittgenstein som var lika gammal han också – och gick i samma läroverk som Adolf; dock hade W fått hoppa över en klass, men H gå om en. Om jag minns rätt.

  9. David Says:

    En rikt begåvad årskull — machiavelliskt, mimiskt och mmm…. (dessa jävla alliterationer) mentalt … (Uff — ja ja, jag kom inte på något bättre).

  10. David Says:

    Jag och Jocke har för övrigt låtit fotogafera oss vid Wittgensteins grav under en dagsutflykt till Cambridge ett av förra seklets sista år. Det var Jockes flickvän som insisterade på promenaden — som visade sig vara evighetslång, i stekande solgass — och min dåvarande flickvän lät fotografera sig vid något annat snilles grav (någon artonhundratalsakademiker — jag minns inte vem nu).

    En googling ger vid handen att Wittgenstein är född 26 april 1889 — alltså sex dagar efter Hitler och tio dagar efter Chaplin.

Kommentera

