Kaiser Wilhelms autograf

Kaiser Wilhelms autograf

En av mina mer nördiga hobbies — och konkurrensen är betydande — är att samla autografer …

Eller … ja, hobby … Sysslan ligger snarare i gränslandet till ren fetishism. Den påminner egentligen mera om att ha Sankt Ambrosius torkade stortå i en berlock om halsen — eller en stor samling av stulna damskor gömda under en lös planka i sovrumsgolvet — än om ordinärt frimärkssamlande.

I slutet av förra veckan ramlade till exempel Kaiser Wilhelms autograf in genom brevinkastet. Det rör sig om en sida ur ett brev från K W som jag inte kan dechiffrera, dels på grund av bristande kunskaper i tyska, dels på grund av att det är skrivet med sån där halvfrakturartad skrivstil. Icke desto mindre uppväckte sidan mitt habegär när jag fick syn på den på Tradera: Ett fysiskt objekt, som via direkt handpåläggning varit i kontakt med en av arton- och nittonhundratalshistoriens ledande idioter — mannen som mer än någon annan bar skulden för att det blev ett första världskrig, och därför — som en indirekt konsekvens — även ett andra. Tillochmed Kaiserns pennföring osar lätt av osunt självförtroende och storhetsvansinne: ett halvt bläckhorn verkar ha gått åt för att med stort tryck på pennan och enorma, självsäkra rörelser forma detta krusidullrika autogramm, som tysken säger (Är det någon som vill antyda att jag gör min analys av Kaiserns personlighet med facit på hand? Svaret är ja …)

eva dahlbeck.jpg

Igår ropade jag in ett par aningen mera sympatiska individers autografer: ett signerat foto av Eva Dahlbeck — kvinnan som Ingmar Bergman kallade ”Pansarskeppet Kvinnligheten” (den martialiska kopplingen verkar trots allt finnas kvar) — i mitt tycke en av våra mest begåvade komediskådespelerskor. Kemin mellan henne och Gunnar Björnstrand i de tidiga Bergmankomedierna bubblar och fräser minst lika mycket som samspelet mellan Hepburn och Grant — eller det mellan Myrna Loy och William Powell i Gäckande skuggan-filmerna.

Sedan avrundande jag kvällen med att ropa in ett signerat foto av Bette Davis från fyrtiotalet. Namnteckningen är märkligt oformlig och nästan lite naiv i formspråket — om det inte var B D det rörde sig om skulle man nästan bli orolig för att det skulle börja dyka upp hjärtan ovanför i-na. Ett foto som alltså hållits i handen av kvinnan som gestaltar Margo Channing i ”All about Eve” och utstöter den odödliga repliken ”Fasten your seatbelts, it’s going to be a bumpy night”.

bette davis

4 svar to “Kaiser Wilhelms autograf”

  1. Hans Says:

    Nog var det väl inte Kaiserns fel blott och bart att di alla rök samman, mer de inavlade habsburgarna nere i Wien. Men vad vet jag? Jag har på senare tid blivit besatt av tanken på om jag har träffat, tagit på eller hälsat på någon person född på artonhundratalet. Mina far- och morföräldrar, döda sedan länge, missade alla med hårsmån kvalgränsen och gammelmorfar, född 1880, vet jag inte om jag någonsin träffade innan han dog när jag var tre-fyra. Bildbevis saknas hur som helst.

  2. David Says:

    Nej — incitatementet var ju mordet på ärkehertig Franz Ferdinand. Habsburgarna trodde att de i lugn och ro skulle kunna göra en liten straffexpedition in i Serbien och hyfsa till sin naggade prestige — men det var Kaiser Wilhelm som borde ha fattat att ländernas korsvisa kopplingar av försvarsfördrag innebar att alltsammans skulle urarta i en gigantisk katastrof — och som skrev diverse kaxiga biljetter kors och tvärs som förvärrade situationen ytterligare och utfärdade rundhänta garantier till andra länder som skulle komma att kosta miljontals människor livet …

    Alltihop är rätt komplicerat: Jolo har ju skrivit böckerna 1914 och Den okände soldaten om första världskriget — i första delen reder han ganska grundligt ut de sammansatta turerna som leder fram till katastrofen. En annan bidragande faktor var de dåliga kommunikationerna — Europas länder hade ingen planering för att först mobilisera och sedan trappa ner. Så snart mobiliseringen satte igång ledde det s a s av sig själv till att det blev krig för det gick inte att stoppa det gigantiska maskineri som hade gnisslat igång …

    Men — som sagt — om man ska peka ut en person som är mera ansvarig än någon annan så är det min postume brevvän Kaisern …

  3. Hans Persson Says:

    Att samla på autografer är sunt och friskt. Själv är jag iofs inte fullt så generell, men jag tycker om att samla på mig signerade böcker. Jag föredrar sådana som jag själv fått signerade, så det har inte blivit några enorma mängder inköp än, men i vissa fall är jag ju naturligtvis tvingad av rent kronologiska skäl att göra undantag. Jag är exempelvis lite stolt över att ha hittat ett exemplar av Otto Witts I de sväfvande trädgårdarne med en personlig dedikation från författaren. Dock inte till mig…

  4. David Says:

    Otto Witt — Sveriges Hugo Gernsback — är verkligen inte det sämsta … Jag försöker komma på vilka av de böcker jag fått personligt signerade som känns mest prestigemättade. Jag fick i o f s Douglas Adams autograf i favoriten ”The Meaning of Liff” — även om han hade signerat så många böcker den dagen att han bara robotaktigt gjorde en kråka i den utan att ens etablera ögonkontakt. Jo! Nu vet jag: jag fick Hergés autograf, dels i ett album och dels i popupversionen av Månen tur och retur någon gång under tidigt sjuttiotal …

    Andra autografer jag har fått i handen: Thore Skogmans, efter att han giggat på torget i Sala (som konnäsör övervarade jag även soundchecken) och Rock-Olgas, efter att hon hade uppträtt i Slottskogskolonin här i Göteborg …

    Sedan har jag en del antikvariskt inhandlade böcker med autografer förstås — och de finaste numren där är väl en dedikation av Stig Dagerman (som kallar sig ”värden Magra Stig”) i Bröllopsbevär och Sophie Tuckers memoarer med den skabrösa matronans megalomana namnteckning över hela försättsbladet — samt Sven Hedins autograf i hans sista bok (tydligen en av de sista dedikationer han skrev — bokens ägare har skrivit i den att den anlände till honom precis samtidigt som dödsbudet).

Kommentera

