Pilsnerfilmsfetischism

… är ett ord som man kan försöka uttala snabbt efter att ha svept några lättgroggar.

Fick just ett mail från mannen som jag ropade in Eva Dahlbecks och Bette Davis autografer från — det visar sig att den idolbild jag köpte på Rut Holm (äldre svensk films andra hembiträde, förutom Dagmar Ebbesen — hon som har en viss rundnätt, förindustriell sex appeal) var signerat, utan att säljaren hade märkt det förrän nu! Dyrgripen betingade ett pris av fem kronor …
Rut Holm

7 svar to “Pilsnerfilmsfetischism”

  1. P Says:

    En gång låter jag passera, men nu hotar det att bli en vana. ”Fetisch” är den rekommenderade stavningen.

  2. davidnessle Says:

    Vilket innebär att lättgroggsskummet kommer att spruta ännu ymnigare när man försöker uttala det … Jag ska försöka hålla det i minnet — och inför en rättelse genast. Det är vissa ord som jag inte för mitt liv kan stava rätt till. Satellit är ett av dem. Fast jag tror att jag råkade skriva rätt nu, bara därför. J

  3. PoMoQueer Says:

    Dagmar Ebbesen är en riktig liten pärla. Särskilt i filmerna Vi hemslavinnor (1942) och Kristin kommenderar (1946). Vem som är den regerande frun i huset går inte att ta miste på – det är Daggan. Hon gör även hyfsat ifrån sig i Karl Fredrik regerar från år 1934.

  4. davidnessle Says:

    Jag är osäker på om jag har sett de filmer du nämner — Fru Ebbesen tenderar ju att vara sig ganska lik från film till film…

    Den generiska Dagmar Ebbesen-repliken: ”Kandidaten ska nog veta att jag har nog också varit ung en gång i tiden”.

    Fast själv har jag alltid vurmat lite extra för Rut Holm …

    För att inte tala om de bådas förnämsta amerikanska konkurrent: Thelma Ritter, som river i och är hjärtegod med samma fasta hand i klassiker som Hitchcocks Rear Window och Rock och Doris-filmen Pillow Talk …

  5. PoMoQueer Says:

    Rut Holm har jag nog bara sett i Vi på Väddö (1956), där hon spelar Agda – inte hönan… Som kitsch föredrar jag nog Asta Nielsens bålrullningar i Afgrunden (1910).

  6. davidnessle Says:

    Behöver jag nämna att jag även har ett sepiatonat gammalt foto på Asta Nielsen i mina samlingar?

  7. davidnessle Says:

    Jag glömde för övrigt nämna att Thelma Ritter även gör en stark insats som påkläderska i All About Eve med Bette Davis som jag pratade om i ett tidigare inlägg idag — allt hänger ihop, på något nebulöst sätt …

Kommentera

