Valsvårigheter

När man just har läst ut en riktigt bra bok infinner sig ibland den där vaga olustkänslan inför att välja nästa. På mitt nattduksbord trängs just:

Barbara Tuchmans A Distant Mirror — en historik över trettonhundratalet och i synnerhet digerdödens orsaker och konsekvenser (Jag läste med stor behållning The Proud Tower, hennes summering av världen före första världskriget för några år sedan).

Robert Harris Enigma — kodknäckarna i Bletchley Park kan avgöra ubåtskriget. Filmen var just inte mycket att skriva hem om, men allt jag hittills läst av RH (inte Robert Heinlein) har varit lysande. Men det finns inte så många böcker av honom så jag kanske borde ransonera nöjet. Och jag läste ju ut en RH-positiv bok så sent som i morse.

Leif G.W. Perssons En annan tid, ett annat liv — Även här är nog ransonering av nöden; det var inte många dagar sedan jag blev klar med hans debutroman Grisfesten. Jag tror jag har fått mitt lystmäte av hans söderkisigt släpiga grötmyndighet för tillfället. Även om jag tycker att hans egendomliga stil har en viss charm: hälften lätt föråldrad, nonchalant slangighet — hälften kanslisvenska. Märkligt nog smälter elementen ihop till en fungerande — och medryckande — helhet.

Friedemann Beyers Die UFA-stars im Dritten Reich — jag tycker mig också ha fått min kvot av Hitler och hans tid tillgodosedd ganska grundligt för stunden. Plus att jag läser tyska med stor svårighet, och knappt ens det. (Jag känner mig nödsakad att förklara mig en smula: Jag håller på och researchar en Thyselldeckare som ska utspelas under andra världskriget — det är därför jag formligen rullar mig i litteratur om perioden just nu). Friedemanns bok utövar iochförsig en viss lockelse: Den inleds med orden ”Jupp und Alf liebten das Kino” — och när man har läst några rader inser man med lätt fasa att de personer som åsyftas egentligen heter Joseph och Adolf. Men så läser man ännu några rader och blir i alla fall lite lugnad när texten börjar ställa sig kritisk till Jupp och Alf. Fast jag har inte kommit så långt in i den att jag har kunnat avgöra om det finns anledning att känna sig helt lugnad — eller helt förskräckt.

Utöver dessa volymer ligger även Barbro Alvings Dagböcker från tjugo- och trettiotal och väntar på mig. En synnerligen välskrivande tonårstjejs utgjutelser om ”plugget” och ”livet” — det lilla jag har samplat hittills osar tidsatmosfär och boken verkar vara en tittglugg som ger ett helt oväntat perspektiv på perioden … Jag är rätt sugen.

7 svar to “Valsvårigheter”

  1. A.R.Yngve Says:

    Gör så här: singla slant om saken.
    -Blir det krona, läs boken om 1300-talet.
    -Klave, så läser du Barbro Alvings bok.
    -Och om myntet landar stående på högkant, läser du en av de andra böckerna.
    ;=)

  2. David Says:

    Hmm … problemet är bara att just nu känns Barbara Tuchman som ett sånt där tio kilo tungt nödmynt i koppar som Karl den Tolfte prånglade ut — medan Leif GW är som en femöring som man inte längre får betala med — och boken om UFA-stjärnorna är ohanterlig som en skottkärra med valuta från Weimartiden …

    Robert Harris Enigma verkar ju å andra sidan vara en skinande halfcrown … men den vill jag spara på …

  3. Dan Says:

    Det hör inte riktigt till ämnet men jag upptäckte just en liten rolig sak i Imdb:s listning av Benny Hill. Under rubriken ”Trivia” – kuriösa fakta, saker som kanske inte var man känner till om personen i fråga – lyder den första punkten: ”Comedian”. Bara det. Ska man förmoda att det någonstans i världen finns folk som sett The Benny Hill Show, inte fattat att det ska föreställa humor, och vid det här laget tar sig för pannan och kollektivt stönar: ”Aaaah…”?

  4. Dan Says:

    Eller är det bara en av de grövsta – och antagligen roligaste – sågningarna någonsin?

  5. David Says:

    Så länge det inte står ”Comedian (?)” kan Benny vara lugn …

  6. Dan Says:

    Slänger man in det under ”Trivia” så är väl frågetecknet underförstått. Till exempel står det knappast ”Director” under samma rubrik, om du slår upp Hitchcock…

  7. David Says:

    Du har förstås rätt … även om frågetecknet skulle — öh — undanröja frågetecknet i det här fallet …

Kommentera

