En helflaska Internet Explorer

Jag får rapporter om att bloggen ser bisarr ut i Internet Explorer — själv tycker jag att den ser utmärkt ut i Firewater … jag menar Firefox. Berätta gärna om olika hallucinatoriska effekter som uppstår i andra visningsprogram. Och tala om precis hur den ser ut i Explorer.
Problemet är nämligen att det verkar som om jag har lyckats avinstallera Explorer (And they said it couldn’t be done!) så jag kan inte själv avnjuta Öyvind Fahlströms First Feast on HTML-kod (för jag tänker vid Gud inte installera om eländet).

21 svar to “En helflaska Internet Explorer”

  1. P Says:

    Jag har Explorer. Sidan ser hyfsat bisarr ut. Men ska jag FÖRKLARA hur den ser ut!? Tja, texten hamnar litet utanför ramen och så.

  2. David Says:

    Hamnar texten utanför överallt eller bara på enstaka ställen — och hur är bilderna formaterade? Linjerar dom med spalterna eller — svälj — finns det ingen skönjbar spalt överhuvudtaget? (Jag ser en skräckvision av ett bisarrt konkretistiskt poem för min inre syn.)

    Det egendomliga är nämligen att jag har använt en av WordPress standardmallar, och de borde ju i alla fall vara testade i Explorer …

  3. Dan Says:

    Det finns en spalt – men vare sig text eller bild verkar hysa någon respekt för den. Alla texter hamnar lämpligt nog lite till vänster medan bilderna tar näranog vilken form som helst… But in a good way…

  4. David Says:

    ”In a good way”?! Hur kommer det sig att jag känner mig måttligt lugnad …

  5. Dan Says:

    Antagligen har det att göra med all internet explorer du satt i dig…

  6. David Says:

    På sikt hotar den att slå ut Jolt-Cola helt …

  7. Rutan The Bomb Says:

    Det ser utmärkt ut även i Safari. Gick in via Explorer (för mac) som jag annars aldrig använder, och ja, det ser konstigt ut. Förutom vad de andra har skrivit så syns inte den blå bakgrunden i ”spalthuvudet”, så den gula texten går knappt att läsa.

  8. Dan Says:

    Jolt Cola är faktiskt officiell sponsor för världens största LAN (slå upp det), Dreamhack, som arrangeras i Jönköping. Jag minns inte hur många 1000 liter det gick åt på en festival, men om ungarna ska börja dricka explorer i sådana mängder så kanske vi är något på spåren…

  9. David Says:

    Keeps ’em off the information superhighway I suppose …

  10. David Says:

    Okej — min följdfråga blir: har utseendet förvärrats sista dagarna? Och har den isåfall förvärrats vid något speciellt tillfälle?

    Detta för den avlägsna eventualitet att det finns någon enda liten grej jag har lagt till — en ”hetlänkad” bild till exempel — som har fuckat upp alltsammans … (låt oss för ett ögonbick förutsätta att jag vet vad jag talar om när jag pratar om ”hotlinking” — vid närmare eftertanke är jag nämligen osäker på om jag gör det.)

    För jag känner mig inte riktigt bekväm med att gå in och peta i källkoden (dessutom tror jag inte man kan det så länge man ligger på WordPress egen server).

  11. David Says:

    Till skillnad från när det gäller Tutta Rolfs karriär som hembiträde verkar det som om jag hade rätt den här gången. Wikipedia skriver:

    ”Inline linking, also known as hotlinking, is the placing of a linked object, often an image, from one site in a page belonging to a second site. The second site is said to have an inline link to the one where the object is located. It is used for such activities as linking images from personal home page storage into the online diary of the person controlling the personal home page.”

  12. Malte Says:

    Tja, den ser onekligen en aning, hmm, avantgardistisk ut i Explorer… Men det är ju bara ännu ett gott skäl att ladda ned och installera Firefox. (Har ni tänkt på att Mozilla har en elephantine lizard som symbol?)

  13. David Says:

    Allt tyder på att det är bilderna som ställer till det — det är Bill Gates sätt att straffa mig för att jag hotlinkar.

    Synd — för jag har fortfarande inte lärt mig att importera bilder till bloggen direkt på något sätt som gör att de inte förvandlas till frimärken i processen …

    Jag vill gärna upprepa Maltes råd — IE är ju buggigare än McGoverns kampanjhögkvarter (för att nu använda en högaktuell liknelse) — och Firefox finns gratis att ladda ner på:

    http://www.mozilla.com/firefox/

    För övrigt har jag svårt att se Maltes elephantine lizard — jag tycker snarare det ser ut som en mikroskopisk räv (en nano-räv) som har rullat ihop sig kring en vindruva …

  14. David Says:

    Nu har jag fått en skärmdump (som jag inbillar mig att det heter) från Klipspringer (som jag inbillar mig att jag kan stava till) och kan inbilla mig att det inte var så illa som det först verkade — i alla fall inte i PC-versionen av IE … Macversionen verkar ha ytterligare några små excentriciteter för sig. Om det nu inte är så att det skiljer dramatiskt mellan olika versioner av IE.

    På sätt och vis är det ju annars rätt passande att hela bloggen är på väg att — andlös paus — falla ur ramen …

  15. "Rutan" Says:

    Undrens tid är inte förbi: jag har nu jämfört din eminenta blogg i tre olika webbläsare (och om man känner mig vet man att det är rätt osannolikt att jag sysslar med sånt, jämför olika webbläsare alltså), så nu kan jag rapportera:
    Firefox funkar bäst. (har nu laddat ner den, för första gången)
    Med Safari är allt bra förutom Aisopos-bilden som, hm, är alldeles för stor och går utanför ramen.
    IE 5.2 för mac är som i kommentaren ovan.

    Malte menar inte räven i programikonen, utan det lilla röda kreaturet som dyker upp allra först i webbadressfältet när man går in på mozilla.com – i Firefox och Safari i alla fall, inte i IE. Det kan nog allt vara en liten elephantine lizard.

  16. Jacob Says:

    ser bra ut. men går det att klistra in html i kommentarboken?

    *försöker bums*

  17. Metatron Says:

    Mozilla inte bara symboliseras av en elephantine lizard.
    Mozilla _ar_ en elephantine lizard.

  18. Metatron Says:

    For ovrigt har jag Internet Explorer (helflaska, Windows XP) och kan instamma att sjalva huvudsidan ser lite laghalt ut; hela textsjoket ar forskjutet en bit at vanster. Daremot ar det inget som helst problem med kommentarsidorna; de ar vackra som dagar, allihop. Pa dessa finns inga bilder, vilket borde vara en ledtrad. Stackars Aisopos ar som sagt for stor och skulle inte fa rum i ramen ens om han var valcentrerad. Vad hander om du byter till en mindre bild pa Aisopos?

  19. A.R.Yngve Says:

    Du VAD?? Du avinstallerade Internet Explorer??
    Vet du inte vad ”dom” gör med folk som gör sånt..? se dig om så att du inte blir skuggad av Männen I Grått från Microsoft…
    ;-)

  20. David Says:

    Eller också har de gjort en systemuppdatering som gör det möjligt att få den att försvinna ur menyerna — blev de inte stämda för att de hade byggt in IE i systemet så att den inte gick att välja bort? Or did I dream it?

  21. Hasse Says:

    Mina bildtexter blir bisarra i alla browsrar jag vill ha dom under bilderna och frsöker styra dit dom medn html koder men nej då dom lägger sig på sidan

Kommentera

