Rutan regerar — end of story, liksom

Bloggen är fyra dagar gammal och fortfarande ser jag inga som helst ansatser till de upphetsade meningsutbyten som är till exempel Erratas signum.

Är det — som någon Errataskribent antydde — så att Rut Holms fylliga konterfej inte inspirerar till ideologiskt och kulturellt färgade praktgräl ? Kan det verkligen förhålla sig på det sättet? Har jag helt enkelt valt för snäva, och för okontroversiella, ämnen hittills?

Kan till exempel någon ha undgått att beröras av den rungande käftsmäll mot den offentliga smaken som jag levererade i min förra text om räven och rönnbären?

Min vän Dan föreslår att jag ska skriva en riktigt rejält eggande text full av självändamålsprovokationer — alla som läser kvällstidningarnas krönikörer vet vad vi pratar om — vad Dan kallar för en ”Jag äter spädbarn-text”.

Jag är en smula otränad så ni får ha tålamod med mig — host —

Rut Holm är The Bomb. Så är det bara, liksom. Alla som inte håller med mig kan sluta läsa nu. Om det nu fortfarande finns någon i detta avlånga land som är så urbota efterbliven.

Man läser ofta illa informerade kulturskribenter som påstår att Dagmar Ebbesen skulle vara svensk films hembiträde numbero uno. De kunde inte ha mera fel.

[Liten anmärkning: Det här är centralt för självändamålsprovokationens ädla konst: Se till att hitta på en imaginär meningsmotståndare som ni sedan kan sabla ner. Uttryck er lagom svävande — ”ofta”, ”kulturskribenter” — så att ingen kan syna bluffen.]

Låt mig, helt kort, förklara varför: Daggan har inte det minsta att sätta emot när Rut kommer in på arenan. Hon är chanslös som en iller i en torktumlare. End of story.

[Metaforer är inga argument hävdar någon. De kunde inte ha mer fel.]

Fisförnäma filmvetare kan sitta i sina hemsnickrade elfenbenstorn och bränna sina votivljus till helgonet Ebbesens ära. I don’t care, liksom. Den som nånsin sett Rutan svänga ihop en bricka med mackor i köket till en besökande ölutkörare vet precis vad vi snackar om. Om vederbörande inte lider av långt framskridet Alzheimers syndrom. Rutan regerar. Alla som påstår nåt annat borde få en enkel biljett till månen. Enligt min enkla åsikt.

38 svar to “Rutan regerar — end of story, liksom”

  1. Malte Says:

    Men jag försöker ju aldrig provocera någon… Jag skriver ett oskyldigt inlägg om Dickens eller så, och sedan brakar folk samman i våldsamma debatter om kanon, islamism, Henning Mankell eller elephantine lizards.

  2. David Says:

    Vad är hemligheten, mamma — jag menar Malte — det luktar ju fortfarande krutrök? Vad är den magiska ingrediensen på Errata — förutom kontinuitet, kvalitet, och klass? (Vad som brukar kallas KKK.) Kan det verkligen vara så enkelt att man bara måste skriva tänkvärda och välformulerade inlägg under lång tid, och sedan löser sig allt av sig själv. Det vägrar jag tro …

  3. Peter och vargen Says:

    Det är fegt att du inte vågar skriva ut mitt namn när det är helt uppenbart att det är mig du syftar på. Egentligen känns den här texten pinsam, eftersom det är uppenbart enbart är ett försök att provocera. Vem ska du lyfta fram härnäst? Aino Taube? Om det är uppmärksamhet du vill ha – ja, nu har du fått det. Get a life, som de säger i staterna. Det här har du ingenting för. Men det är ju bara som jag tycker.

  4. David Says:

    Det känns inte särskilt fruktbart att ens försöka bemöta den s. k. ”Peter och vargens” deliriösa tirader. Vederbörande vet uppenbarligen inte det minsta om hur turerna har gått i den moderna västerländska debatten de senaste fem minuterna.

    Min blygsamhet förbjuder mig att ta fram det riktigt tunga artilleriet för att (om skämtsamheten tillåts mig) skjuta myggor men skona kameler. En kolsyrepistol med nästan tom patron torde förslå för att nagla fast oknytt som herr ”PV” mot ladugårdväggen.

    Argument av typen ”Ad hominem” har inget i en bildad debatt att göra — det borde till och med en sängvätande neanderthalare som ”herr” ”PV” begripa …

    Med utmärkt ringaktning,

    Cerberus Nemesis Jante d.y.

  5. klipspringer Says:

    iller i en torktumlare Det visar ju hur ni kulturikoner tänker innerst inne. Bakom en glättad fasad av lismande humanism döljer sig hos dessa cappuccinoförvirrade efeber ett avgrundsdjup förakt för ringare skapelser kopplad till en illa dold tillfredsställelse över grymhetens mest ultimata extremer. Om jag säger så.

  6. David Says:

    Herr Klippspringer är uppenbarligen en av den veganförflummade djurrättsfundamentalistiska tomteluvevänsterns otvättade exponenter — och har följaktligen effektivt diskvalificerat sig själv från varje typ av seriöst bemötande.

  7. Peter och vargen Says:

    Det är patetiskt att se Davids försök att upprätthålla sin heder när vi nu uppenbart är ett par bättre vetande som synat hans bluff. Att David Nessle i ett inlägg hyllar Rut Holm för att sedan i en kommentar anklaga mig för bristande bildning. Sedan minst ett par minuter tillbaka har man varit överens om att svensk films bästa hembiträde är Tutta Rolf. Detta har Nessle, fullt upptagen med att plaska i dammen, tydligen missat och lyckas bara provocera sin lillebror när han sänker Ebbesen. Det som gör mig mest ilsken är dock inte Nessles kunskapsbrister utan det han representerar. Jag skulle gärna avfärda allt du säger som dravel – och det gör jag också. Men bakom detta dravel döljer sig en dovare ton som jag inte kan stå tyst inför. Jag talar om mullret av tusentals marscherande stövlar. Jag tänker i alla fall inte stå tyst när man försöker plocka ner vår demokrati. Jag håller inte med om det du säger, men jag är beredd att gå i graven för din rätt att säga den. Även om din åsikt är så vidrig att jag tycker att du borde beslås med tankeförbud.

  8. Johan Anglemark Says:

    Jag noterar att du i alla fall konsekvent stavar fel på Klipspringers namn, men av någon anledning räcker inte det till för att provocera fram det teutoniska ursinnet, utan får honom bara att sträcka sig efter ordboken. Du har inget upplyftande att säga om homoadoptioner eller utvecklingsstördas rätt att skaffa barn på samhällets bekostnad? Jag tror att man flitigt ska dammsuga tidningarnas insändarsidor för att få en känsla för var kontrovershorisonten går för dagen.

  9. David Says:

    Som varje autkoritet med en gnutta på fötterna kan informera ”herr” ”P” ”och” ”V” har Tutta Rolf aldrig på film gestaltat ett hembiträde.

    I herr PV:s omtöcknade ”förnuftsorgan” irrar förmodligen dimmiga hågkomster av filmerna ”Vi som går köksvägen” (1932) och ”Under falsk flagg” (1935) där fru Rolf (eller snarare fröken Berntzen, för i åtminstone den ena av dem är inspelad innan hon gifte sig med den halvt vansinnige revycharmören) utger sig för att vara av enkel börd.

    I rollen som den bortskämda rikemansdottern Helga Breder i ”Köksvägen” (1932) slår Tutta vad med sin pojkvän om att hon klarar av jobbet som hembiträde — men hon är aldrig något hembiträde — det är själva urkällan (”The Fountainhead” som filosofen och renässansmänniskan Ayn Rand skulle kalla det) till filmens alla förvecklingar …

    Filmen ”Under falsk flagg” har en liknande tematik — men djupt generade av PV:s bristande sakkunskaper tvingas vi konstatera att han s k ”pil” här har skjutit ännu längre bredvid målet: här gestaltar Tutta den bortskämda rikemansdottern Margot Hammar som utger sig för att vara kontoristen Margot Hammaström.

    De övriga av herr PV:s anklagelser torde inte någon civiliserad människa behöva bemöda sig om att bemöta.

    Skälvande av harm tecknar vi,

    Cerberus Nemesis Jante d.y.

  10. P Says:

    Ja, jag var ju ett stående inslag i alla de debatter Malte nämnde – utom Mankell, som inte intresserar mig det minsta; så: Skyll inte på mig.

  11. David Says:

    Herr P:s försök att svära sig fri är en ynkedom att skåda — med försåtliga manipulationer bakom ridåerna — under nattliga konferenser i rökfyllda rum — har han systematiskt motarbetat Rut Holm.

  12. P Says:

    I wish.

  13. Peter och vargen Says:

    Sorgligt att, se David – när sakargumenten brister kommer istället personangreppen! Jag trodde bättre om dig än så. Saknas flickvän?

    Du pratar om ”själv urkällan … till filmens förvecklingar” – uppenbarligen sitter du fast i tron på någon färdig, bakomliggande orsak. Att det skulle finnas på förhand avgjorda skäl till de förvecklingar som uppstår i filmen är en borgerlig kvarleva. Postmodernismen förstår att filmens förvecklingar inte har någon ”urkälla” utan är flytande.

  14. David Says:

    Såväl Hegel som Anti-Dühring torde ha lagt klart en gång för alla att Rut Holm- blivandet måste skiljas från Rut Holm- varandet per se. Det förhåller sig ipso facto in vino veritas på det sättet att ett Rut Holm- blivandet faktiskt förutsätter — i alla fall på ett centralt, epistemologiskt plan — en transsubstansiering av Rut Holm- varats centrala — om än ekletiska — grundmodul . Sug på den du.

  15. Rutan The Bomb Says:

    Vad jag undrar är: saknar mina herrar centimetrar?
    (Men fortsätt för all del diskussionen, den är förhållandevis underhållande med tanke på omständigheterna.)

  16. David Says:

    Menar Rutan The Bomb — ett namn som jag för min personliga del är böjd att tro är falskt — att vi lider av Napoleonkomplex eller att våra daggmaskar skulle vara särskilt undernärda? De av skribenterna som till äventyrs känner sig träffade kan med fördel ryta som Strindberg: ”Det är inte skruvens fel om muttern är för stor” (var det inte i ett brev till Harriet Bosse?).

  17. Johan Says:

    David, vad i helvete snackar du om?
    Tutta har visst spelat hembiträder.
    I den eminenta ”Sara lär sig folkvett”

  18. David Says:

    Ouch — den kulan visste var den tog!
    Ett dåligt minne hade jag
    — men plånket det var bra.

    Vid närmare eftertanke har jag nog aldrig sett Sara lär sig folkvett. Jag funderade ett ögonblick innan jag postade mitt genomtänkta och väl avvägda debattinlägg på om det kunde finnas någon annan film där TR var hembiträde — och kom fram till att om det gjorde det skulle det ju kunna resultera i ett välinformerat och vittert inlägg. Vilket nu har skett, Gud ske pris!

  19. David Says:

    Om jag nu ska vara ett under av sofistiskt slingrande — och det ska jag väl — så kan jag konstatera (efter ett snabbt besök på IMDB) att Tuttas Rolf-figur
    i Sara lär sig folkvett förvisso är ett pankt hembiträde när filmen börjar, men hon ärver ju en släkting och blir stormrik inte alltför långt in i filmen — så man kan väl konstatera att hon under alla omständigheter inte är ett typiskt hembiträde av den sort som Rut Holm och Dagmar Ebbesen ständigt gestaltade … (Ja, jag vet att det är tunt — men en av grundreglerna i den här typen av självändamålsdebatt är att man ska vara obegripligt tolerant mot sina egna missar, samtidigt som man rackar ner obönhörligt på minsta småfel hos motståndaren …)

  20. Rutan The Bomb Says:

    Erfarenhetsmässigt kan jag säga att det finns tre sannolika möjligheter:

    1. enbart Napoleonkomplex
    2. enbart undernärd daggmask
    3. både N-komplex och undernärd daggmask

    De enskilda ärade herrarnas situation varierar troligtvis, men befinner sig enligt min bedömning otvetydigt på någon av de tre nämnda punkterna.

    Angående Strindbergs rytande vill jag bara påpeka att det i sådana fall inte heller är mutterns fel om skruven är för liten.

    Ja, och bara ett påpekande till: ”undernärd daggmask” är inte ett uttryck jag spontant skulle välja, men för enkelhetens skull använde jag den ärade frågeställarens ord för att göra svaret så tydligt som möjligt.

  21. David Says:

    Jag har några alternativa förslag åt Rutan: Starkt dehydrerad champinjon, lungsiktig snigel, pederastpipett … (nu — just nu och inte tidigare — känner jag att det hela håller på att spåra ur en smula …)

  22. Rutan The Bomb Says:

    Ja, exakt där får man säga att gränsen stövlades över. (Man undrar ju hur i h-e du kom på p-ordskombinationen, men svara nu inte på det så det blir ännu värre.)

    Nåja, ”en klase skrumpna rönnbär” kanske kan vara så gemytligt dåligt att det sätter punkt för urspårningen.

  23. David Says:

    Tack, Rutan. Och så talar vi tyst om den här tråkiga historien inte sant?

    Rut Holm: Jo tack! Hör på den! Jag talar nog så tyst jag även i vanliga fall …

    Ingenjör Carlgren: Vad är det ni säger, människa?

    Rut Holm. Jag? Jag sa ingenting jag, ingenjörn …

    Ingenjör Carlgren (harklar sig, tiger, ger henne en prövande blick mellan de buskiga ögonbrynen och de nedkanade läsglasögonen).

  24. The Elephantine Lizard Says:

    Surt, sa Rutan om de skrumpna rönnbären.

  25. Rutan The Bomb Says:

    Kunde inte sagt det bättre själv!

  26. Exeget Says:

    Det verkar vara dags för mig att komma in och styra upp det hela.

  27. David Says:

    När det gäller att reda ut ovanstående debatt kan jag bara önska lycka till …

  28. Exeget Says:

    Nej nej, du missförstår: jag stod bara där ett kort ögonblick och pekade med hela handen.

  29. Rutan The Bomb Says:

    Vart pekade du?

  30. Exeget Says:

    Det var nog inte helt tydligt.

  31. Rutan The Bomb Says:

    Apropå, öh, [otydligt], måste jag bara få citera ur DNs artikel ”Nörden har blivit trend”:

    ”I takt med de tekniska framstegen har vi kommit allt längre ifrån bilden av mannen som en grottman som klubbar ihjäl dinosaurier på fritiden. I dag värderas hjärnan högre än musklerna. Nörd är inte längre ett skällsord.”

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=514085&previousRenderType=2

  32. David Says:

    Skrämmande artikel … innebär detta att alla de som ängsligt sneglar i modemagasin nu kommer att införskaffa buteljbottenglasögon, en urtvättad T-shirt med texten ”GENIUS AT WORK” och med robotaktig stämma börja lägga ut texten om varför Kapten Kirk alltid kommer att vara bättre än Kapten Picard?

  33. RHL Says:

    ”Och sen förstår jag inte riktigt hur en diskussion skall uppstå kring pilsnerfilmsidolkort. ” Så skrev jag för några dagar sedan på Errata men får nu erkänna att jag hade helt fel. Jag visste helt enkelt inte att pilsnerfilmsidolkortdebatten var så infekterad, så bitter.

  34. David Says:

    RHL: Ja, pilsnern smakar bittert dessa dagar …

    Apropå den moderiktiga nörden fick jag just den här länken från Martin:

    http://www.dancestore.com/1glassesnerd.html

    Skaffa den rätta nördiga looken! Det är tydligen meningen att man ska se ut som Robert Crumb för att vinna damernas bevågenhet …

  35. Dan Says:

    Flest kommentarer hittills – mission accomplished…

  36. J-h:n Says:

    Äsch. De RIKTIGA nördarna klär sig numera i svart skinnrock, designade läderkängor och t-shirt med Nine Inch Nails-tryck, piercar sig och bär färgat hår i hästsvans alt. rakar skallen. Gå in på SF-Bokhandeln och titta er omkring så får ni se. Han i buteljbottenglasögon och slipover jobbar antagligen på reklambyrå, eller så drog han in en förmögenhet under IT-boomen och lever i dag gott som rentier.

  37. Hans Says:

    Jag vill inte trampa på några tår, men som butter kärring anser jag Julia Caesar vara oöverträffad och jag undrar i mitt stilla sinne om namnet är autentiskt eller ett tidigt exempel på ett taget artistnamn

  38. David Says:

    Johans observation är helt riktig — det kan jag gå i god för eftersom jag ofta står framför disken på Göteborgsfilialen med något stelt i blicken och distraherar expediterna med utläggningar om Stiftelsetrilogin.

    Julia Ceasar har ju som Hans så riktigt påpekar kommit bort lite i debatten. Men hon spelade väl oftare ”rivig tant” i största allmänhet — även om hon gör ett par brutala insatser som hembiträde. Och jag tvivlar starkt på att hennes föräldrar råkade heta Ceasar, kastade en blick i vaggan och fattade beslutet att döpa dottern till ”Julia”.

    För övrigt upptäckte jag så sent som igår när jag rotade runt i mina samlingar att jag faktiskt har lobbyprogrammet till Sara lär sig folkvett i min samling av Tutta Rolf-lobbyprogram (ett annat ord man kan försöka säga efter ett par lättgroggar) — vilket gör min lapsus ännu mer obegriplig.

Kommentera

