Anti-Baez

En av de vådligaste debatterna som har rasat på Errata senare tid har kretsat kring tidskriften Neo och deras fradgande, krämiga världsbild.

Den svenska högern har ju av hävd haft lite svårt att göra sig gällande i debatten. De borde lära sig av amerikanska förebilder som sextiotalssångerskan Janet Greene, som lanserades som en ”Anti-Baez”. Hon sjöng protestsånger riktade mot vänstern:

“Those dialectic phrases made a marvelous spiel/But hidden behind that beard beats the heart of a frustrated heel”

Låttitlar som ”Commie Lies” och ”Im Just a Poor Left-Winger” talar sitt tydliga språk. Man kan lyssna på excerpter ur hennes produktion här — förutsatt att man kan köra .ram-filer, vilket jag tydligen inte kan (Jag har bara ”Left-Winger” som .mp3)

Något senare tillägg: Min vän och kollega Johan Wanloo, som försåg mig med ”Left-Winger” har nu haft vänligheten att skicka över även ”Commie Lies” som överträffade mina vildaste förväntningar. Sången inleds med ett långsamt, trånsjukt halvrecitativ:

When I was young it seemed to me
The whole wide world would soon be free
But communism is on the rise …

[Tempot ökar och sångerskan låter otillständigt hurtig när hon sjunger:]

… and Satan has a new disguise

[En plocketi-plockig banjo gör sig alltmer gällande i en glad, barnviseaktig refräng, och Janet Greene fortsätter ystert:]

Be careful of the commie lies
Swallow them and freedom dies
The USA must realize
That she’s the biggest prize.

Senare tillägg: Därmed inte sagt att jag har särskilt mycket till övers för original-Baez — jag skrattade gott åt National Lampoons parodi på henne på skivan Radio Dinner, där de låter henne sjunga med smäktande vibrato apropå ett upplopp i ett fängelse:

Pull the triggers, niggers!
We’re with you all the way!
Just across the bay …
The fact that I’m not there
Doesn’t mean that I don’t care
So next time, brother — off a pig for me.

(Som en intressant detalj kan nämnas att låten listas på etiketten under det eufemistiska namnet ”Pull the tregroes”.)

8 svar to “Anti-Baez”

  1. Martin R Says:

    Argh, vilka fruktansvärda grötrim!

    Men har du hört ”Blind Man’s Penis (Peace and Love)”?

  2. A.R.Yngve Says:

    Påminner mig om Tim Robbins’ film BOB ROBERTS (se http://imdb.com/title/tt0103850/), om en fiktiv högervriden folksångare… väldigt skojig film, se den oavsett var ni står politiskt.
    :)

    Är det helt, helt SÄKERT att Janet Greene fanns och sjöng dessa sånger? På riktigt?
    :-S

  3. David Says:

    Jag tror faktiskt snarare att det är så att Bob Roberts-figuren är inspirerad av Janet Greene — jag har för mig att jag har läst det någonstans.

  4. Johodå Says:

    Fru Greene medverkar å ett spår på denna smaskiga samling, som även innehåller godbitar som ”Mr Stalin, you’re eating too high on the hog”, ”Let’s keep the communists out” och ”Jesus is God’s atomic bomb”.

    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:x85k8qpxbtz4

    Torde snurra flitigt hos vissa kretsar i Vita Huset.

  5. Svensson Says:

    Apropå högertrubadurer kommer jag att tänka på Barry Sadler, han med ”The Ballad of the Green Berets”, flaggviftande chauvinism anno ’65. I svensk version sjöng Anita Lindblom ”I basker blå”, där ”… i skenet av en handgranaaat, stod en svensk soldaaat”… Visst ger en briserande hgr ifrån sig ett sken, men raden låter så klart ändå lätt absurd. Bättre kanske med ”i skenet av en lysgranat, stod en svensk soldat”…?

    Sadler själv blev senare författare av serien om Casca, soldaten som efter att ha korsfäst Jesus måste leva liv efter liv som soldat. En banal kioskboksserie, men rent filosofiskt ingen dum idé; han sonar en karmaskuld skulle man kunna säga. Del ett, som utspelas i Vietnam, sägs inte vara så dålig.

  6. ban~ken Says:

    Det är kul att kommentatorerna får dina gamla poster att bubbla upp till ytan. Det är förstås extra kul när det rör sig om material från tiden innan jag började följa slaviskt det du skriver. Det förvånar mig att du inte tog upp tecknade-serier-kopplingen, till Baez alltså inte till Greene, men det har du säkert gjort i någon annan post som inte kommenterats på länge.

  7. David Says:

    Svensson: Ja, som du säger — den som står ”i skenet av en handgranat” torde ju även stå i splittret av samma projektil — vilket i sin tur gör eventuella belysningseffekter mindre relevanta …

    Ban-ken: Nu blir jag nyfiken — vilken seriekoppling? Jag befarar att du, som så många andra, gravt överskattar täckningen i min allmänbildning; jag vet alltså inte alls vad du syftar på. Eller också gör jag det, men lyckas för tillfället inte rycka åt mig den relevanta mappen i minnets stora och illa upplysta arkiv.

  8. ban~ken Says:

    Jag menar den här kopplingen (andra stycket): http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Capp#The_.2760s_.26_.2770s

Kommentera

