Dagens jubilar

Motto: “It is a sobering thought that when Mozart was my age, he had been dead for two years.” — Tom Lehrer

Dagens jubilar heter som många kanske redan har märkt Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart (han glamoriserade Theophilus en smula senare i livet genom att översätta namnet till Amadeus). Killen är alltså 250 år fyllda, men han ser inte ut att vara en dag över 183.

Alla som har sett Milos Formans lätt kanderade tolkning av Mozartlegenden tror sig också veta att han reds av demoner och fordringsägare, och att en skrämmande Fadersgestalt när som helst kunde förväntas dyka upp likt Stengästen i Don Giovanni och dundra: ”Aaa-MAAA-DEEE-us!”

I själva verket var det tydligen så att Wolfie hade utmärkta inkomster — men som så många rockstjärnor var han inte direkt något ekonomiskt snille. Pengarna vällde in — och vällde ut ännu fortare. Men som mytmaterial är ju arketypen ”det fattiga geniet” betydligt mer tacksam än ”Geniet som har goda inkomster men lever över sina tillgångar”.

Nuförtiden hör man inte så sällan åsikten att Mozart är rena rama muzaken — på sin höjd ett vackert bakgrundsskval. Men samtiden verkar i alla fall till stora delar ha upplevt hans musik som ”svår”. Kejsaren var inte ensam i sin uppfattning om att det var ”Zu viele Noten” i Mozarts musik. Wienpubliken föredrog istället Joseph Haydn, som samtiden i gemen ansåg vara Den Störste.

En av de få som hade en avvikande uppfattning var Haydn själv. Han lär ha tagit Mozarts pappa avsides och anförtrott honom att hans son var världens störste levande kompositör. Och om pappa Mozart nu var en sådan skrämmande Fadersgestalt som myten gör gällande var det väl bra om han efter det kunde se sin charmerande odåga till son i ett mera försonligt ljus.

Förhållandet mellan Haydn och Mozart är lite intressant: Haydn hade ju en mycket lång — och extremt produktiv karriär — han är en bjässe som står bräsande över hela den wienklassicistiska perioden med en fot som snuddar vid barocken och en fot som snuddar vid romantiken. (Hans första symfonier är lätt barockiga och i hans sista — med det osannolika numret hundrafjärde symfonin — anar man romantikens morgonluft). Gissiningsvis var Haydn Mozarts starkaste influens i unga år (vid närmare eftertanke hade Mozart bara unga år — yngre år, då). Första gången jag hörde Haydn tyckte jag att musiken lät som ”defekt Mozart” — släktskapen är rätt omisskännlig. ”Papa” Haydn — som han ibland kärleksfullt kallas av sina tillskyndare — var i någon mån en extrapappa för Mozart — och han var det defintivt musikaliskt.

Men den brådmogne slarvern tog arvegodset från Haydn och stöpte snart om det till något som världen aldrig tidigare hört: Mozartmusik. Den hade en smalare publik än Haydns, men en av dem som lyssnade och lät sig påverkas var just ”Papa” själv — i hans senare symfonier har kretsloppet fullbordats — och man hör tydliga Mozartinfluenser.

(Jag ser för övrigt fram mot en storm av tillrättalägganden, förtydliganden och ifrågasättanden när det gäller det här lilla inlägget — jag misstänker starkt att det finns en massiv sakkunskap i läsekretsen som kommer att anlägga synpunkter. Och jag misstänker ännu mer att en del av den börjar på ”P”. )

11 svar to “Dagens jubilar”

  1. P Says:

    Fel, fel, fel!
    Nej jag skojar bara. Jag vill bara tillägga att man nog kan hävda att C. P. E. Bach nog konkurrerar med Haydn om titeln ”Mozarts starkaste influens i unga (yngre) år.

  2. David Says:

    P: Usch — jag blev riktigt rädd ett ögonblick. Frågan är vad man ska kalla konkurrenten — ”CP” låter en smula oartigt — ”Carl Philipp” ger också oönskade associationer — och ”Calle P.” anser jag i princip vara uteslutet.

    Klipspringer har redan fått mig att diskret korrigera en möjlig oklarhet:

    ”Too many notes” säger kejsaren i Amadeus, eller “Zu viele Noten”, som tysken säger. Syftar kejsaren på noterna i sig eller på tonerna. På engelska säger man ju ofta ”notes” när man menar toner. Jag är nog böjd att tro att kejsaren talar om tonerna. Men för säkerhets skull lade jag in citatet på tyska i texten istället — det ger ju dessutom lite extra, sköna prettopoäng …

  3. Matti Says:

    Apropå ”Amadeus- director’s cut” som just visades i SVT skulle man kunna säga (och någon sade det säkert på den tiden det begav sig):
    Too many scenes.

  4. David Says:

    Jag minns inte om jag sett Directors cut … det har ju gått inflation i D.C:s på senare tid — hittar man några repiga metrar vid en storstädning i klipprummet så tar man vips chansen och släpper ut ”Göta kanal — Directors Cut! Previously unreleased material”. I de flesta fall verkar det finnas vägande skäl för att inte släppa lös materialet i fråga. Undantag finns ju — som Blade Runner där de båda saker jag retade mig på första gången jag såg filmen har försvunnit: Harrison Fords B-noir-voiceover och det befängda slutet: efter två timmar under en apokalyptiskt mörk himmel flyger huvudpersonerna rakt in i en paradisisk naturfilm och den dödsdömda kärlekssagan mellan Rick Deckard och androiden Rachel får nytt liv i elfte timmen: ”Tyrell had told me Rachael was special. No termination date. I didn’t know how long we had together… Who does?” Uff.

  5. Anders Says:

    I just Amadeus-fallet är dock DC-versionen bättre än originalversionen (tycker åtminstone jag).

    Det har tillkommit en del scener som för historien framåt, och en del skeenden (som tidigare varit tämligen obegripliga) visar sig vara delar av längre scenerier som klippts lite väl brutalt.

  6. J-h:n Says:

    I fallet Blade Runner var det väl snarast fråga om originalrenovering: både voiceovern och det lyckliga slutet lades på i efterhand mot regissörens vilja, sedan originalfilmen visats för en testpublik som uttryckte förvirring och besvikelse. (Jag har dessutom för mig att det inte ens är Harrison Ford som läser voiceovern, men rätta mig om jag har fel.) Medan vi ändå är inne på Ridley Scotts sf så gillar jag directors cut-versionen av Alien, som faktiskt är kortare än originalet.

  7. P Says:

    Jag läste litet slarvigt. Mozarts dopnamn var faktiskt
    Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart. Theophilus är den quasi-grekiska varianten av latinets Amadeus och alltså tyskans Gottlieb. På den tiden var ju namnets betydelse det viktiga, språket kunde bytas. I Shakespeares dopattest står det t. ex. Gulielmus – inte det engelska William eller för den delen tyskans Vilhelm eller franskans Guillaume.

  8. P Says:

    P. S. Beethoven använde både ”Louis” och ”Luigi” vid sidan av Ludwig – alltefter modet och konjunkturen.

  9. P Says:

    P. S. S. Och som alla vet kommer ju ”Gulielmus” och ”William” från det iriska ”Giolla” – som betyder ”tjänare”.

  10. David Says:

    Ah — nu börjar jag känna igen P igen. Och jag trodde väl att det skulle finnas något att korrigera i texten — inte Gottlieb alltså, utan Theophilus. Frågan är bara var jag fick Gottliebet ifrån? Jag tycker f ö att det visar på den nästan oändliga töjbarheten i bildningsbegreppet — det finns alltid utrymme för fördjupning. Man kan lära sig i princip hur mycket som helst om Mozart och ändå — bokstavligt talat — inte veta vad han heter.

    J-h:n har förstås helt rätt — Blade Runner är m a o en riktig Directors Cut — d v s en korrigering av filmbolagets tabbar i enlighet med regissörens intentioner. Det var det ordet betydde innan vi undfägnades med Åsa-Nisse i rekordform — the Directors Cut — de fyrtiofem försvunna minuterna av motorbåtjakten på sjön Ylen är åter på plats.

  11. Magnus Says:

    ”Amadeus” lär f ö ha blivit R-märkt i USA redan när den kom (detta var alltså samtidigt som Madonna visade det mesta i ”Like A Virgin”-videon. Director’s cut’en har behållit denna gradering eftersom man ser Elizabeth Berridge ()Konstanze) topless i en scen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: