Mariachi mania

Det har visat sig lite svart att blogga pa plats fran Mexiko … hjarnan ar genomgaende en smula sauterad och gar inte riktigt pa hogsta effekt — jag kasserade mitt tidigare forsok i genren och forpassade det till cyberrymdens fantomvarld …

 I morgon flyger vi hem, vilket har den sallsamma effekten att jag redan befinner mig i ett tillstand av pre-nostalgi. Jag saknar och minns saker samtidigt som jag fortfarande har dem framfor mina ogon. De enigmatiska gaster som vi har sett pa hotellet och spekulerat kring — den rodbranda amerikanska sydstatspolisen (min gissning — han paminner lite om skadisen M Emmet Walsh, kand fran Blade Runner och Blood Simple) som smygfilmar tjejer med sin digitala videokamera nar hans fru ar borta och snorklar — eller den dystre pensionerade flygkaptenen fran Seattle som inte langre far styra stora Boeingplan genom luftrummet och lyckades saga "I miss it — and I don't miss it" tre ganger under den kvart jag talade med honom — han och hans ytterst formalistiska och pinnstela desperata hemmafru har kopt en condo pa gatan som dar hotellet ligger, vars inredning de nu haller pa med. Daremot kanner jag ingen nostalgi infor den fasansfulla reggaemusiken och nittiotalstechnon som blastrar fram ur hotellets spruckna hogtalare vid de mest ovantade tidpunkter — till exempel klockan halv elva pa formiddagen.

En mera exotisk form av ljudfororeningar star de standigt kringstrykande banden av mariachis for — man kan se dem pulsa fram over korallstranden iforda sina svarta, silvernitsforsedda cowboyuinformer — i basta fall slapar en av dem runt pa en harpa — i vild jakt pa turister som inte kan fa nog av lokalfarg. Jag och L har utan att betala for det lyckats hora Cielito Lindo sakert tio ganger — gissningsvis kommer Tequila pa andra plats. Det mest minnesvarda framforandet stod mariachin av den sorgliga skepnaden for pa on Cozumel — denne nagot overariga soloartist drar runt pa en fasansfullt missljudande marimba och utovar sin konst for turisterna oavsett om de har tackat ja forst eller inte (ett flagrant brott mot mariachisarnas hederskodex) och forsoker sedan inkassera sitt honorar. Han undfagnade oss med en synnerligen sprucken och surrande Tequila, komplett med "ystra" utrop i breaken och ett ljudande "Hooooo!" pa sluttonen innan han antastade oss och ville ha betalt. Jag hade huvudvark av varmen redan innan han korde igang och aven L sag en smula plagad ut, sa var entusiasm var nagot ljummen. Missmodig slapade han sin marimba vidare i solgasset. Hade han inte dramatiskt forvarrat min bultandet i mitt huvud sa hade jag nog varit mera benagen att i alla fall ge honom nagot for att gora hans Golgatavandring mera uthardlig.

Dessutom har jag inforskaffat stora mangder mexikansk fribrottarkitsch — masker, dockor, nyckelringar  och aven en DVD-box dar den i alla bemarkelser store El Santo (El enmascarado de plata!) gar runt iford brottarmask och sextiotalskostym och slass med zombier, dr Frankenstein, och "El assasino de television" — vem nu det kan vara (lat oss hoppas att han mordar TV-apparater i lonndom).

7 svar to “Mariachi mania”

  1. Martin K Says:

    Välkommen hem!

  2. Robert K Huselius Says:

    Mexiko var ju de bisarra b-filmernas förnämsta hemvist under 50- och 60-talen. Santo, Neutron, Santa Claus, Little Red Riding Hood-trilogin, Night of the Bloody Apes, Brainiac, uj!

  3. Johan W Says:

    El Santo! Ja jävlar. Som hans främsta fanbärare i det här landet (El Fjongo osv osv) måste jag åtminstone få lukta lite på den där boxen. Jag tycker det är kul hur Luchadores ibland hälsar på i varandras löpande filmserier. Santo brukade ju alltsomoftast få besök av Blue Demon. Först uppstår missförstånd och de slåss mot varandra på gammaldags beprövat superhjältesätt. Sen teamar de upp och överlistar mumiebrudarna från yttre rymden eller vad det kan vara. Jag vill också gärna se de sista filmerna med Santo som gjordes på 80-talet och enligt uppgift var dratta-på-ändan-komedier.

    Ang Night of the bloody apes är den fantastiskt underhållande och trivsam om det inte vore för de myckna och helt omotiverade RIKTIGA obduktions-scenerna som klippts in.

  4. David Says:

    Johan W: You are in luck sir! Den här Santoboxen som jag har införskaffat innehåller tämligen sena filmer — en av dem är från åttioett, så chansen är stor att de innehåller det sköna buskiselementet (jag har inte samplat dem en själv). Och en annan är just en team up med Blue Demon — de slåss contra el onde Dr. Frankenstein som har ett gäng raffiga zombiemuchachas som hantlangare.

    För att nu stimulera din salivproduktion ytterligare kan jag ju tala om att jag hittade en Blue Demon-box sista kvällen som jag också införskaffade. Den verkar ännu mer lovande — han verkar nästan bara slåss mot gäng av diaboliska tjejer ( Las Invasoras eller Las Diabolicas, till exempel). Dessutom drabbar han samman med Los Cerebros Infernales ….

  5. Anders Lundgren Says:

    Aloha,

    jag ber att få gratulera till dina luchador-fynd. Nu är du säkerligen också laddad för att göra Santo till Stupido-idolen (jag har många fina bilder till artikeln jag skrev: på mannen själv när han sitter och myser i en fåtölj iförd cardigan, polotröja, pressveckade byxor samr givetvis mask, samt min Santo-sparbössa mm) i sommarnumret. Blue Demon-boxen gör mig… ja det är fult att vara avundsjuk, så låt oss säga att jag är mycket glad för din skull David. Rackarns vad jag längtar tillbaka till Mexiko just nu!

  6. A.R.Yngve Says:

    Mariachi-band opererar enligt utpressningsprincipen: ”Vi spelar tills vi får pengar.” ;-)

  7. Håkan Says:

    Fixa en Fiesta Mexicano!
    Gott käk och ett riktigt Mariachi-band!

    Kolla in http://www.mariachi.se

    Äkta Mex-nostalgi!

Kommentera

