Posh Spice talar om döden …

… var titeln på en dokumentär som påannonserades i min sovande hjärna i går morse. Tyvärr var den även det sista jag drömde — ögonblicket därpå fnissade jag till och vaknade. Så jag fick aldrig ta del av detta program, som jag hemskt gärna skulle ha bandat och sett gång på gång.

Nu är jag återbördad från Värmland och Årjäng, som uppfyllde högt ställda krav på lantlig exotism — vad säger man till exempel om en ort där inte bara Konsum utan även godisgrossisten ”Trollgott” har en särskild hylla som innehåller följande mystiska varor som av någon anledning anses höra ihop:

1) aktivt kol

2) liköressens

3) något som kallas för ”turbojäst”.

Övriga etnografiska iakttagelser: männen verkar ha jägarkläder på sig i alla livets skiften — expediterna i alla affärer är trevliga på riktigt — mataffärerna i avfolkningsbygden har ett förbluffande brett sortiment som inbegriper varor som är svåra att hitta ens i större affärer här i Göteborg — kött säljs gärna i trekilosförpackningar (de sista detaljerna har förstås att göra med närheten till ett avlångt grannland som ska få förbli anonymt).

Kursen avlöpte utan problem och verkade tillochmed generera en del entusiasm hos de drabbade. På kvällarna satt jag, en lärarkollega och hans hustru och avnjöt filmer med den mexikanske fribrottaren Blue Demon — eller rättare sagt ”avnjöt”: Blue Demon måste vara en av de mest inkompetenta hjältar jag någonsin stött på. Han gör allting i ett otroligt sävligt tempo, som skulle kunna få Andrej Tarkovskij att börja fingra nervöst på fjärrkontrollen, och bovarna slår ner honom gång på gång. Ingen av de närvarande kunde spanska så vi var inte i stånd att avgöra om B D eventuellt hade stora oratoriska gåvor som påverkade handlingen, men det vi såg honom uträtta verkade inte bidra nämnvärt till dramats lyckliga upplösning.

Bäst var de sekvenser där den Blå Demonen kör bil till sitt tuffa tema (mariachiartat hårdsvängade agentmusik av bästa sextiotalssnitt). Temat drog igång så fort han vred om tändningen på sin måttligt imponerande lilla bil och envisades sedan med att pumpa eggande medan han t ex med oändlig möda backade och vände på en bensinmack, för att sedan fortsätta när han gav sig ut på landsvägskörning i trettio kilometer i timmen. Regissören hade dessutom varit listig nog att ställa kameran hundra meter bort, så det tog närmare en minut för den lilla bilen att tillryggalägga sträckan från vänstra hörnet av bilden till den högra — allt medan temat dundrade uppfordrande och verkade försöka få honom att skynda på.

Det var en smula komplicerat att ta sig från Årjäng till Göteborg, och jag fick bland annat en lång konstpaus på järnvägsstationen i Grums (en stor lantlig tystnad — lukten av färskt timmer) innan jag till sist var tillbaka på Masthugget. Och nu har jag blivit förkyld, med väldigt vaga symptom — lite snorig, håglös, muskelvärk och ledvärk. Jag ligger och läser Frank Heller och väntar på bättre tider …

2 svar to “Posh Spice talar om döden …”

  1. civing Says:

    På min tid var det enkelt att ta sig från Årjäng till Göteborg. Det var tider det! Man klev på en orangegul ”rälsbuss”, köpte sin biljett av föraren, som skrev ut den för hand efter att ha räknat ut kostnaden, sedan klippte den, varefter tåget i sakta mak gungade fram bland skog, sjöar och berg, medförande ett fåtal individer som ännu ej insett personbilens fördelar. Ibland stannade tåget, föraren gick av och tryckte på en knapp för att fälla bommarna vid en kommande vägkorsning. Efter ett par hundra meter upprepades proceduren, för att lyfta bommarna igen. Nämnda sysslor hade förstås tidigare utförts av biljettförsäljare, konduktör och bomvakt, men rationaliseringen hade satt sina spår.

  2. David drömmer om döden « David Nessle Says:

    […] förra året drömde jag om Blogs of the Dead, tredje maj 2006 såg jag en trailer för programmet Posh Spice talar om döden innan jag slog upp […]

Kommentera

