Michael Connelly stal min nattsömn

Nu är jag tillbaka i Kyrkerud för att hålla min seriekurs en andra gång. Första dagen är just till ända. Jag är synnerligen outsövd — jag tog tåget i går klockan ett, medförande Michael Connellys nya, The Lincoln Lawyer som just har kommit i pocket. Som vanligt med MC sjönk jag rakt in i texten — jag märkte knappt när tåget satte sig i rörelse, lade motvilligt in ett bokmärke när vi nalkades Grums, fortsatte läsa på Grums pizzeria i väntan på Årjängsbussen (samtidigt som jag intog en mer än lovligt kapriciös Capriciosa), läste på buss 100 mot Årjäng och Töcksfors, medan det undersköna försomriga värmlandskapet gled förbi som ett töcken utanför fönstret och nådde till sist min bestämmelseort — Kyrkeruds folkhögskola. Strax därpå lade jag mig i sängen i ett gästlärarrum med ett fönster som vätte mot en ganska hötorgig landskapstavla — kuperat landskap med blånande skogar, stilla spegelblanka insjöar och solnedgång, allt som fattades var en älg i motljus — och fortsatte i boken (jag hade vid det laget läst dryga tvåhundra sidor). Klockan tre i morse hade jag nått sidan fyrahundrafemtio och slutet. Landskapet utanför fönstret hade blivit en svart sammetsaffisch med skogssilhuetter vagt tecknade i stjärnljus. Den gamla gästlärarvillan där jag ensam är inhyst för tillfället knäppte och knarrade storskogssinistert. Jag rökte en sista cigg på förstutrappan, trynade in och fick sova dryga fyra timmar innan det var dags att hålla mitt inledande föredrag.

Följden av detta är att jag har lite svårt att hålla mig vaken just nu. Men jag lär mig aldrig — när man börjar läsa en deckare av Michael Connelly måste man se till att ha rensat kalendern först. Jag vet ingen annan författare som har så starka sidvändarkvaliteter — det är faktiskt nästan fysiskt omöjligt att sluta läsa när man väl har påbörjat en av hans böcker (visst undantag för de enda två som inte är särskilt bra — Black Ice och A Darkness More Than Night).

I morgon är jag förhoppningsvis aningen fräschare i huvudet — nu måste jag bara se till att försöka hålla mig vaken tills jag och en annan av lärarna kan åka in till Årjäng, proviantera och köpa exotiska lokala T-shirts på Röda Korsets loppmarknad. Det är därför — och endast därför skyndar jag mig att inflika — som jag känner mig nödsakad att delge bloggens läsare ovanstående …

3 svar to “Michael Connelly stal min nattsömn”

  1. David L. Says:

    Röda Korsets loppis? Hm… Låg den nära ÖB, ute vid nåt ”industriområde” tro? Det var ju en 13 år sen jag var där, men en härlig känsla gör sig påmind.
    Glöm nu inte att hetsa om Gösta Karlssons ”Hagbergs kiosk”-bok (och hälsa), den är toppenbra. Den är indelad i noveller, så du riskerar nog inte missa en het somnambul date med John ”kalla mig galen” Blund.

  2. David Says:

    David L: Röda korsets loppis ligger vid ICA Supermarkets parkering — bakom biblioteket ( som för övrigt är närmast absurt flaggviftande lokalpatriotiskt välförsett med dina seriealbum). Jag var på Röda Korset idag och köpte en gammal norsk kioskbok — den handlar om den stenhårda Bergendeckaren ”Varg Veum”. Något säger mig att volymen måste besitta avsevärda kvaliteter av något slag.

    Men enligt mina sagesmän finns det inte längre någon Gösta Karlsson på skolan — jag blir tvungen att läsa Varg Veum istället för Hagbergs kiosk (om jag nu inte gör ett sista försök att komma in i Gôsta Stôlleprovs Saga, vill säga …).

  3. anna n Says:

    Det låter spännande med seriekurs, Ingår den som en delkurs i någon längre utbildning där på Kyrkerud?

Kommentera

