Bildrapport från Kyrkerud

Häromdagen gjorde jag en telefonintervju med tidningen Ego om den nya Bret Easton Ellis-översättning som jag just lagt sista handen vid. Intervjuaren utbad sig dessutom om ett foto föreställande den som skälvande av ödmjukhet knackar ner dessa rader. Det kändes lite bisarrt — som översättare är man inte riktigt van vid att visa sitt konterfej i den kolorerade pressen — allra minst i en tidskrift med det uppfordrande namnet "Ego".
Möjligen var det denna plötsliga förändring i min översättarstatus som fick mig att börja stirra storhetsvansinnigt och sturm und drängstugeaktigt ut över Värmlands vilda, våta vidder på den här bilden som min medmagister Lars tog tidigare idag:

sturmunddrang.jpg

(Det är kanske överflödigt att nämna att jag inte mailade den bilden till tidskriften Ego.) Men min naturliga tillbakadragenhet tog snart ut sin rätt, vilket framgår av detta studioporträtt som är taget vid pass en halvtimme senare:

dyster2.jpg

Jag har sällan sett mer sextiotalistisk ut — men även denna bild undanhöll jag Egos läsekrets, för att istället välja den gyllene medelvägen …

5 svar to “Bildrapport från Kyrkerud”

  1. Rutan Says:

    Alltså, det är nåt konstigt med bilderna, i alla fall i Safari. Eller så har jag hunnit glömma hur du ser ut (vid närmare eftertanke kan det ju faktiskt vara det senare).

  2. David L. Says:

    Sturm und drang-bilden vid vattnet hade passat i den anrika tidningen POSTER om den funnits kvar (lade väl ner lagom till att Ace lämnade Kiss, nästan – ett sympatidrag värt att notera i så fall), den andra bilden en gjuten sida i OKEJ (fast ”vintage”-t-shirten pockar snarare på Kannibal).
    Smidigast vore ju en intervjubildskiva, så kan du hålla låda tills korna går vilse.

  3. David Says:

    Ja … Safari verkar inte riktigt kunna bestämma sig för om den tänker El Grecofiera den vindpinade Ranelidstudien eller om den tänker visa den med korrekta proportioner. Om jag trycker på uppdatera så blir den uttöjd varannan gång och riktigt återgiven varannan — ett smärre mysterium. Firefox, som jag använde när jag lade in bilderna, sköter sig som vanligt exemplariskt …

  4. A.R.Yngve Says:

    Jag säger bara: ”Åsa-Nietschze”…
    ;-)

  5. Stjärnorna twittrar det lika om någon är född eller död « David Nessle Says:

    […] I natt när jag letade på hårddisken efter ett någotsånär presentabelt foto på mig själv hittade jag det här tjusigt ljussatta studioporträttet som Lars Brunström tog när jag var gästlärare på Kyrkerud 2006 — en pojkspoling på 45 “vårar”. Men eftersom jag inte hittade någon annat vettig bild använde jag ungdomsporträttet som profilbild på Twitter. Den som till äventyrs är intresserad av att se fler överposerade stilstudier från samma session hänvisas till det här gamla blogginlägget. […]

Kommentera

