Läst några bra förpackningar på sistone?

Jag tillhör de människor som bara måste ha någonting att läsa vid frukostbordet. Finns inget annat till hands börjar jag närläsa innehållsförteckningen på de matvaror som finns inom räckhåll. ”guarkärnmjöl”, läser jag. ”E 224”, läser jag. De enerverande texterna på mjölkpaketen försöker jag undvika, eftersom de får ådrorna vid mina tinningar att börja bulta olycksbådande.

En del förpackningar innehåller dock mer tänkvärda texter än andra. Nyligen greps jag ånyo av ett sånt där plötsligt sug efter barndomens smaker och inköpte ett paket Kalaspuffar (beslutet kan även ha påverkats av upptäckten att det låg Batmantygdekaler i paketet). Med mild fasa läste jag på framsidan: ”NU 25 % MINDRE SOCKER! — med tre viktiga B-vitaminer och järn”. Vem i hela världen kan ha kläckt idén att försöka lansera Kalaspuffar som något häsosamt ? Hela idén med produkten är ju att man ska känna ett starkt behov av att skjuta en sil insulin efter att ha slevat i sig en tallrik. Och de 25% som Quaker Oats har tagit bort gör att denna müsli in spe nu bara innehåller 35 % socker totalt. På kartongens kortsida läser jag: ”Fetthalten är låg och en portion på ca 35g innehåller nu bara 3 1/2 teskedar socker och honung.” Fantastiskt – bara en tesked ren sötma per tio gram. Ett fullgott alternativ till kruskakli med andra ord.

Men Det är inte slut där — för att tillfredställa de verkliga spartanerna har Quaker Oats även lanserat helt osötade Kalaspuffar. Och det, om något, måste väl vara en oxymoron. Vad blir kvar? En tallrik dystert puffat vete (det vill säga ”Vårgårdaris”, om nu någon minns denna måttligt upphetsande, frigolitliknande produkt).

Kellogs All-Bran är väl i så fall en något mera överygande ”hälsoprodukt” — på baksidan av den läste jag tidigare idag: ”Oavsett om du är ung, ännu yngre, eller inte fullt så ung är fiber ett viktigt inslag i din kost.” Nu är det alltså officiellt — ungdomsfixeringen har gått så långt att man inte längre kan vara varken barn eller gammal; man kan på sin höjd vara ”ännu yngre” och ”inte fullt så ung” — det vill säga avvika från det stadfästa normaltillståndet ”ung”. Redan i eufemismen ”äldre” (som ju kräver att man är ”äldre” än någon annan) finns den här tendensen, men nu har man löpt linan ut, vilket väl är goda nyheter för varje ”jeanstjej på 53 vårar” som efterlyser mysiga hemmakvällar och skogspromenader med någon likasinnad ”problemfri” man i kontaktannonserna.

Förpackningsläsningen föder många reflektioner — det är förmodligen inte bara jag som har undrat över att den jättelika Heinzkoncernen fortfarande bara tillverkar ”57 varieties”, som det står på ketchupflaskorna. Efter vissa efterforskningar har jag kunnat konstatera att det inte var sant ens när Henry J. Heinz kläckte sloganen under en pendeltågsresa i New York 1892 — redan då fanns det mer än sextio Heinzprodukter. Och numera är de över tretusen. Men HJH tyckte att det fanns något tilltalande i talet ”57” och beslutade att det skulle stå så på alla hans (alltmer talrika) såser och konserver. Häromdagen slog det mig att det magiska kanske ligger i att 57 är ett primtal — och ögonblicket därpå kom jag att tänka på Levis 501:or (501 är väl också ett primtal — rätta mig om jag har fel, ni som kan räkna — för det kan nämligen knappt jag). Har primtalet någon särskild innebörd i marknadsföringssammanhang? Forskningen står än så länge svarslös. Möjligen kan vi uppsnappa fler ledtrådar genom fortsatt studium av den samtidsspeglande kortprosan på våra förpackningar …

Annonser

22 svar to “Läst några bra förpackningar på sistone?”

  1. Pietro Says:

    3 * 167 = 501. Så det är inte ett primtal. Däremot är 5 kanske den vackraste siffran av alla.

  2. Martin R Says:

    Robert Anthon Wilson lyckades genom ett intensivt drogbruk och ockulta ritualer övertyga sig om att talet 23 hade en mystisk innebörd. Han har lärjungar som nickar vist varje gång de stöter på detta tal. Själv har jag valt ett telefonnummer som slutar på 42.

  3. David Says:

    Pietro: Ja, jag kan som sagt knappt räkna — och uppenbarligen är jag ännu mindre en av dessa idiot savants som kan rassla iväg primtal snabbare än Pentagons datorer. Närmare efterforskningar visade att 57 inte heller är ett primtal, så min fina frukostbordsteori verkar ha bitit ganska rejält i gräset. Jag kan inte hitta ett enda produktnamnsrelaterat tal i nedanstående tabell (som alltså är några av de riktiga primtalen):

    2 3 5 7 11 13 17 19 23 29
    31 37 41 43 47 53 59 61 67 71
    73 79 83 89 97 101 103 107 109 113
    127 131 137 139 149 151 157 163 167 173
    179 181 191 193 197 199 211 223 227 229
    233 239 241 251 257 263 269 271 277 281
    283 293 307 311 313 317 331 337 347 349
    353 359 367 373 379 383 389 397 401 409
    419 421 431 433 439 443 449 457 461 463
    467 479 487 491 499 503 509 521 523 541
    547 557 563 569 571 577 587 593 599 601
    607 613 617 619 631 641 643 647 653 659
    661 673 677 683 691 701 709 719 727 733
    739 743 751 757 761 769 773 787 797 809
    811 821 823 827 829 839 853 857 859 863

    (Förutsatt att man inte räknar ”ta tre betala för två”, förstås …)

    Martin R: För mig har alla tal en mystisk innebörd, vilket torde framgå av det ovanstående … ”Vad är 2 + 2?” är en nästan lika gäckande frågeställning som Fermats Enigma …

  4. molle Says:

    Heinzdiskussionen känner jag igen från ett av Stephen Frys Qi, men eftersom det var ett tag sen jag såg programmet minns jag inte om det koms fram till att 57 hade med företagets ursprungliga gatuadress att göra (eller om av av deltagarna framkastade denna teori men fick den vederlagd).

    I primtalslistan ovan hittar jag vid hastig skumning ett par Nikonmodeller och åtminstone en Peugeot.
    Beträffande bilmodeller fick vi nyligen reda på att automobiltillverkarna faktiskt har ensamrätt på vissa sifferkombinationer. Detta framkom med anledning av att den Saab vi spekulerade på hette 9-5 vilket för både Rogers och mina (och sannolikt en stor del av svenska folkets i gemen) tanker till de gamla puttrickarna Saab 95. Man kan undra — funderade vi — varför tillverkaren vill att den nya fräsiga produkten ska förknippas med ett sånt gammalt stinko, och det var då säljaren berättade att valet av siffror är begränsat eftersom det vid det här laget är rätt många olika typer av kombinationer som är registererade varumärken.
    Man borde inte, men baxnar ändå.

  5. David L. Says:

    Ettnollett är ju ett pôpfansin förvisso…

  6. Jonas Wiklund Says:

    Både 57 och 501 är uppenbart delbara med 3. För att konrollera om ett tal är delbart med 3 räcker det att kontrollera huruvida tvärsumman är delbar med 3. 57 har tvärsumma 5+7=12 som ju är 3*4. 501 har tvärsumma 5+0+1=6 som är delbart med 3.

    Övningsuppgift: Bevisa påståendet ovan. Ledning: 10^n har rest 1 vid division med 3.

  7. civing Says:

    Just det, text är till för att läsas! Till på köpet fungerar dagens förpackningar som Rosettastenen, med parallell text på en mängd språk, vilket gör att man helt gratis kan fördjupa sina språkkunskaper (”Amidon modifié”)

    Vem minns för övrigt inte Joakim Lindengrens skildring av Sture Hegerfors vid frukostbordet?

  8. civing Says:

    Saab har ingen ”9-5”, modellerna heter ”9 upphöjt i 3” och ”9 upphöjt i 5”, dvs 729 respektive 59049, vilket lätt kan konstateras genom visuell inspektion av beteckningarna å fordonens bakdel.

    Vad gjorde den där Heinz i New York förresten? Heinz är ju ett holländskt märke, ”Made in Holland by H.J. Heinz BV” som det har stått på flaskorna så länge jag minns!

  9. David Says:

    Molle: Jag tror inte ”femtiosju” har med något särskilt att göra — enligt mina sagesmän tyckte H J Heinz bara att det var ett oemotståndligt (om än redan då inkorrekt) nummer att sätta på sina förpackningar.

    Jonas Wiklund: Ah! Delbara med tre! Det räddar i alla fall — host — hjälpligt mitt resonemang — jag blir bara tvungen att byta ut ”primtal” mot ”tal delbara med tre”. Elsnillet och tokfransen Nikola Tesla (1856 – 1943) var för övrigt besatt av tal delbara med tre — han måste till exempel ha arton servetter för att torka av porslin och bestick på när han intog sina måltider, och alla hans blixtsprutande torn hade mått som gick att dela med tre (i Coloradotornet hade Teslaspolen en diameter på femton meter och tornet var 60 meter högt — Wardenclyffetornet var 57 meter högt [aha! Här har vi Heinz magiska siffra igen!] och kopparklotet i dess topp hade en diameter på 21 meter — u.s.w.)

    Räkneoperationerna med tvärsumman gör en mathematically challenged individ som mig mållös — och att försöka bena ut beviset överlåter jag med varm hand åt de numeriska översteprästerna — alltsammans styrker mig snarast i min tro på att det finns saker och ting som det inte är meningen att vi människor ska kunna … (som multiplikationstabellen, t ex).

    siv-inger: Heinz var trots sitt teuroniskt klingande namn amerikan — född i Pittsburgh 1844, och död 1919 på samma ort (föräldrarna var däremot födda i Tyskland — modern hette Schmidt som ogift). Han inledde sin karriär med att starta en fabrik hårt nischad på pepparrot, men gick i konkurs 1875. Vid sitt nästa försök satsade han istället inledningsvis på ketchup — och succén var ett faktum.

    Ett lika vilseledande företagsnamn är ”Gillette”, som jag länge trodde var franskt, men rakhyvelns uppfinnare (patentnummer US775134) — med det svårslaget storslagna namnet King Gillette (1855 – 1932) — var också amerikan.

  10. Jonas Wiklund Says:

    King C. Gillette var för övrigt också en tokfrans. Han var en utopisk socialist som ansåg att all industriproduktion bör kontrolleras av ett enda företag, World Corporation (naturligtvis), som lämpligtvis skulle kunna styras av Theodore Rosevelt. Han ville också flytta alla innevånare i U.S.A. till en enda stad, Metropolis (naturligtvis), som skulle kunna få sin energiförsörjning från Niagarafallen.

  11. Jonas Says:

    Det tilltalande med 57 skulle möjligen enbart bestå i det att det är ett avgränsat och någorlunda överblickbart tal. Den hemska sanningen, att Heinz har ”…ett produkturval som ständigt växer enligt den komplexa dynamik som 2000-talets globaliserade kapitalism påbjuder, oregelbundet varierande med sub-optimala justeringar till konjunktur- och preferenssvängningar, en dynamisk värld av Heinzprodukter som växer, ja, sanningen är att vi inte längre vet hur många produkter vi säljer, men troligtvis över tretusen vid detta laget…” ger en sorts krypande Borgeskänsla som man helst vill undvika när man klämmer en dubbel gurk med räk.

  12. Jonas Says:

    …den vetenskapliga litteraturen ger i vilket fall inget svar på gåtan 57. En artikel i tidskriften Nature i slutet av 1800-talet redovisar ett experiment där forskaren bad en assistent lägga pärlor i en burk, varvid forskaren för ett ögonblick tittade ned i den (en ”glance”). Forskaren uppgav därefter sin uppskattning av mängden pärlor i burken, vilket jämfördes med det korrekta antalet. Det vetenskapliga fyndet var (håll i hatten, gott folk) att försöksdeltagaren/artikelförfattaren var sämre på att uppskatta antalet när det var många pärlor i burken.

    Den yngre, men fortfarande ”klassiska” arbetsminnesforskningen gör gällande att människor kan hålla ungefär 7 objekt i arbetsminnet samtidigt, plus eller minus två. Kanske skulle dessa tal motsvara arbetsminneskapaciteten hos den devote ketchupälskaren, och fylla honom med en känsla av kontroll och behärskat lugn. Ja, det skulle förklara både femman och sjuan, skulle de förekomma var och en för sig… Emot denna teori kan invändas att de förvisso inte förekommer var och en för sig, samt att samtida psykologisk forskning, publicerad i den ansedda tidskriften PNAS, hävdar att ALLT kvarhållande av ett flertal ”items” i arbetsminnet kräver kategoriseringar, vilket skulle ställa den gamla arbetsminnesforskningen på ända som en halvtom ketchupflaska. Så mycket för vetenskapen alltså…
    Men har någon läst vad Dan Brown har att bidra med i frågan?

  13. molle Says:

    civing: Det är möjligt att Saabarna ”heter” 59049, men i broschyrerna skrivs de i alla fall 9-5 och jag tror det står så i arslet på det exemplar som vi köpte också. Förmodligen har man sett sig nödsakad att skriva så eftersom man inte har paxat 59049 som registrerat varumärke.

    David: Ska jag vara tvungen att leta fram det där Qi-avsnittet igen bara för att höra vad Stephen Fry säger? (Nåja, det är en ljuv plåga.) Stephen Fry har aldrig fel. Det enda fel jag kan beslå honom med är att han skriver på tok för få romaner.

  14. civing Says:

    molle: ja, vem är jag att motsäga en kunnig person. Själv har jag inte läst någon bilbroschyr på tretti år. Kan dock tillfoga att då jag arbetade inom Saab-Scaniakoncernen fanns det mot slutet tre modeller: 90, 900, 9000, och det sades att nästa modell skulle heta ”Ambulansen”, eller 90000.

    Apropå Heinz hemhörighet får jag se mig korrigerad – men nog var mitt antagande inte helt utan grund. För övrigt kallades ju Nya York tidigare för Nya Amsterdam!

  15. Bufo bufo Says:

    Det mest mystiska med kalaspuffar måste väl ändå att man vid urineringstillfället strax därefter påminns om sin kost. Det luktar kalaspuffar helt enkelt…

  16. Anna N Says:

    Heinz har tydligen försökt lansera pommes frites med choklad smak förutom alla olika ketchupsorter. Fast jag vet inte hur det gick.

  17. David Says:

    Bufo: Även jag har haft tillfälle att konstatera sanningshalten i det du säger — det är lite märkligt: är det bara kalaspuffar och grönsparris som har den här udda effekten …

    Anna N: Fin länk till Heinz ”utvecklingsavdelning” och deras horribla cutting edge-produkter. Funky Fries — vilket bl a innebär pommes frites med chokladsmak och blå frites (är det månne såna här ”Freedom fries” som vi hört så mycket talas om?). Även förpackningarna var en chockupplevelse. ”Den som följer modet är redan efter”, som någon fransk sjuttonhundratalsepigrammatiker uttryckte saken — när det gäller större institutioner och företag innebär det oftast att de är tämligen långt efter. Heinz ”kontemporära” förpackningsdesigner avger till exempel en stark känsla av 1992 på hösten.

  18. pietro Says:

    Ett primtal är ett tal som inte går att dela i två eller med sig själv.

  19. Metatron Says:

    Då finns det inga primtal.

  20. Sjörövar Jenny Says:

    Fem är ett intressant tal.
    Ryktesvägen har uppgiften kommit till våra rynkiga öron, att blogginnehavaren fyller år den femte september… får vi uppmana till ett: högljutt HIP HURRA! från alla hans trogna läsare?
    HIP HURRA för redaktör Nessle!

  21. civing Says:

    Instämmer.

  22. Vatten Över Huvudet Says:

    Det kanske är dyscalculia David – här kan du testa dig…

    http://www.dyscalculia.org/calc.html

    Första stämmer ju rätt bra eller?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: