Livets ljudspår

bakelitbågad begåvning

Claes Ohlsson har just försett mig med en liten mp3-spelare av den där sorten som man bär som ett missklädsamt halssmycke — för 229 kronor får man 256 megabytes och en diktafonfunktion med mycket low fidelity — ganska prisvärt om ni frågar mig.

Ljudspåret till mitt liv har de senaste dagarna utgjorts av ångjazz från det begynnande nittonhundratalet, skramliga ragtimesånger som inte riktigt gör rättvisa åt spelarens ljudåtergivning (copyrighten har gått ut och de finns att ladda ner i tusental på Archive.org). Bland annat har jag njutit av originalversionen av Take Me to the Ball Game från 1909 och oräknerliga sånger där ”Feelin’ fine” ständigt rimmar på ”Mason Dixon Line” och man får veta att ”The darkies are a-hummin’/Their banjos are a-strummin'”. En intressant detalj med dessa urskivor är att man inte har kommit på att låten kan börja direkt — vana från vaudevillen vid en påannonsering kräver publiken att en man med nasal stämma hojtar innan orkestern honkar igång: ”Taaake Meee to the Baaall Game sung by Edvard Meeeeeker, Edison reeecords!”

Fast just nu hör jag på Dmitrij Sjostakovitjs sviter för jazzorkester. Den unge och förhoppningsfulle DS levererar något neurotisk men synnerligen livsbejakande och ironisk tjugotalsjazz från den purfärska sovjetstatens Nep-period . Det här var innan operan Lady Macbeth från Mtenskdistriktet, vars premiär Stalin oturligt nog gick på och råkade hamna alldeles intill blåssektionen, vilket ledde till en ledare i Pravda där Den Store Trädgårdsmästaren skrev om ”förvirring istället för musik” — vilket alla i Sjostakovitj umgängeskrets tolkade som en dödsdom och diskret drog sig undan. Kompositören levde med dödshotet hängande över sig i decennier, blev alltmer dyspeptisk och dissonant — och skrev tyvärr aldrig mer lika spirituell och lättsamt experimentell musik igen.

Men Sjostakovitjs aningen hysteriska ungdomliga entusiasm finns för alltid konserverad i hans musik, i baletten Guldåldern, den bisarra ”brandkårsmusiken” han skrev till en Majakovskijpjäs, operan Näsan efter Gogolnovellen och — inte minst — i sviterna för Jazzorkester, som bildar ett sprittande ljudspår till min tillvaro medan jag skriver detta stycke …

10 svar to “Livets ljudspår”

  1. Martin R Says:

    Nämen oj, så Bob Hund-låtens titel är alltså ett citat av Stalin.

  2. David Says:

    Wow … det här är ett bra exempel på hur bloggandet hjälper oss att korsbefrukta våra kompetenser — jag hade ingen aning om att BH hade alluderat på Stalins gamla ledare … (Som framgår av ovanstående inlägg är det ofta något mera patinerad musik som går varm i min mp3-spelare.)

  3. Martin Rundkvist Says:

    ”I stället för musik, förvirring”. En annan höjdarlåt är ”Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem men det gör jag; tror jag”.

  4. David L. Says:

    Och då frågar man sig vem det Böbb Hünd-citatet ev. var taget från – Columbus? Vasco da Gama? James Cook? Eller var dom månne så ”jag vill vara farlig”-aktiga att de naziflirtade med den gamla myten om skomakaren Ahasverus – ”den vandrande juden”?!

  5. Dan Says:

    Väntar fortfarande ivrigt på dödsrunan över Syd Barrett – den enda begåvade medlemmen i ett visst band döpt efter en dubbelplatta med två obskyra bluessångare. Efter ett album och tre singlar gjorde han resten av bandet en tjänst genom att göra sig omöjlig. För sedan de sparkat honom dröjde det ju inte länge förrän vissa andra fick för sig att de kunde skriva låtar och, shazam och abrakadabra, VH1 nästa …

  6. Ja Says:

    Ska du inte skriva fler inlägg snart, David. Händer ingenting som stimulerar tanken?

  7. Martin Rundkvist Says:

    Här är lite stimulans till bloggeri. Det är en order!

    http://saltosobrius.blogspot.com/2006/07/caught-lite-sneeze.html

  8. Dan Says:

    Är det inspirationen som tryter så kanske nyheten om att Johnny Depp köpt rättigheterna till att filmatisera The Fatty Arbuckle Story – men inriktining på sexskandalen han aldrig återhämtade sig från – kan get your juices flowing again … Men sitt för all del inte och dregla i din ensamhet. Dela nu med dig av ditt hat mot Kenneth Anger … Du har referensmaterialet i lägenheten, vet jag …

  9. Martin Rundkvist Says:

    Jag såg en samling K. Anger-kortfilmer på Filmhuset som ung student. En hade Anais Nin med, och en hade ljudspår av Mick Jagger som improviserade på Moog. Upplevelsen väckte inget hat, bara tristess, så jag gick mitt i. Pretentiöst trams.

  10. David Says:

    Jag är fortfarande glatt överraskad över att någon därute i cyberrymdens mörker intresserar sig för mina närgångna analyser av mitt navelludd … tack allesammans!

    Ett av skälen till den låga aktiviteten den senaste månaden är att jag delar av tiden har befunnit mig utom räckhåll för nätet — som jag annars hela tiden riskerar att bli fångad i, missbrukarpersonlighet som jag är. Ibland kan det vara skönt att ligga i hängmattan utan minsta möjlighet att följa hur ett gisslandrama i Säffle fortlöper minut för minut, eller utan att ha möjligheten att kolla upp en obskyr birollsaktör på IMDB — att ha all denna information på fingertopps avstånd kan vara nästan berusande, och är utan tvivel starkt vanebildande.

    Martin R: Dan syftar nog mest på min starka ovilja mot Angers osympatiska Hollywood Babylon — full av snaskigheter och utan minsta tillstymmelse till källkritik. Finns ett otäckt rykte i omlopp om en filmstjärna så räcker det oftast för Anger — även om ryktet har vederlagts gång på gång. Huvudsaken är att det är spektakulärt. Just när det gäller Arbuckle — som frikändes helt efter en rättegång som var tämligen politisk (även om FA verkligen knappast var någon korgosse själv) — vill jag minnas att Anger skriver ovanligt insinuant och ovederhäftigt.

    Jaha … här försöker man skriva ett kort kommentarsvar, och genast sätter det stora bludderverket igång igen — jag kanske rentav kan få ur mig ett nytt inlägg — vem vet?

Kommentera

