Rykande inaktuellt om bokmässan

(Detta aningen inaktuella inlägg försökte jag posta för några dagar sedan – se föregånde inlägg – om det sedan är fullt så spirituellt som jag hävdade kan väl ifrågasättas. Jag skyller på febern …)

Till att börja med vill jag be om ursäkt för det långa uppehållet i mitt bloggskrivande. Jag nedkom med en rejäl influensa någon vecka innan bokmässan, och var inte bra ens när spektaklet sedan utbröt. Och mina försök att kurera mig själv med whisky i montern visade sig vara minst sagt obetänksamma, så nu har jag en djup luftvägsinfektion, ligger i en kolonistuga och läser förstrött i en essäsamling om musik av Göran Greider och Mikael Strömberg jag fick på mässan av min vän Jocke P. som har illustrerat den.

En osannolikt vacker höstsommardag gör stugan stekhet och starkt solsken sipprar in mellan gardinernas glipor. Jag är lite febrig och känner mig en smula drömsk och världsfrånvarande. Det är svårt att avgöra vad som är förkylningen och vad som är utmattning efter mässan – jag brukar alltid vara halvt förbi efter evenemanget i fråga.

Mässan var för övrigt ovanligt angenäm– det kanske hjälpte att jag vilade på feberns milda bolstrar och var lätt omtöcknad av medicinsk whisky. Höjdpunkten för mitt vidkommande var nog i söndags när Björn Ranelid dök upp i montern och ville titta på mitt nidporträtt av honom i Kapten Stofil nummer tjugo. Glädjestrålande signerade han sedan numret åt mig, varefter jag signerade ett exemplar åt honom, och sedan skakade vi hand som två statsmän (BR hade ett synnerligen kraftfullt och karlakarligt handslag). Han verkade vara på utomordentligt gott humör men han undfägnade oss tyvärr inte med en enda svårförståelig metafor.

Vår monter låg granne med Nisses förlag som publicerar gamla legendarer som Lennart Hellsing och Lasse Sandberg – båda två dök även upp och signerade till stor glädje för vissa i vår monter som trodde att Hellsing var hädangången sedan ett år tillbaka. Själv fick jag hans cigarrettdikter signerade.

Mässans värsta moment var som vanligt slutet när alla kulturarbetarna släpper sin civiliserade polityr och förvandlas till vilddjur i jakten på vagnar att frakta sina osålda böcker på. Huggsexan började redan en timme innan stängningsdags. Skäggiga, kostymklädda män vaktade svartsjukt sina vagnar och köplatser innanför utställarentrén, beredda att likt förläggarkollegan Jack Nicholson i filmen Wolf revirmarkera alla som kom för nära. Jocke L hade också blivit förkyld och rosiga av feber och glänsande av svett rev vi båda montern, tillskansade oss en vagn, kryssade mödosamt mellan vildsinta förlagsanställda med stelt stirrande blickar som likt zombierna i Dawn of the Dead plöjde fram mellan mässans hastigt sönderfallande gångar med sina vagnar, lastade i bilen och lyckades levande ta oss ut från mässområdet.

Och nu ligger jag alltså här med en hosta som låter som en kassaapparat fylld med växelmynt som rullar nerför en slänt. Men det var det värt.

4 svar to “Rykande inaktuellt om bokmässan”

  1. A.R.Yngve Says:

    Jag var också med på årets mässa, men jag fick tyvärr inte chansen att hälsa på dig… Krya på dig, David! :)

  2. David L. Says:

    Finns fotobevis på ”Di där två”-mötet med Ranelid och hans nemesis/seriebiograf? Metaforgrabbarna på Fagerhult?? ”Mitt namn ska vara… Aloha!”???

  3. jacobsteel Says:

    the king is back. long live the king. :)

  4. Bildrapport från Bokmässan … « David Nessle Says:

    […] I ett tidigare inlägg skrev jag om hur Björn Ranelid dök upp i Kapten Stofils monter på bokmässan och ville ha numret där jag har med honom i en serie — och här kommer nu bildbevisen: […]

Kommentera

