Hotet mot Bisarrovärlden …

bizarro nummer ett
Den kubistiska stålmannenklonen Bisarro nummer ett från bisarrovärlden ter sig som en mild västanfläkt vid sidan av dessa båda stålmän från bisarro-Bollywood:

Först en som påstås vara en mycket ung Govinda. Det är svårt att avgöra med tanke på filmkvaliteten — men jag tycker nog han verkar i magraste laget.

Denna anklagelse torde inte kunna riktas mot vår andre indiske bisarro (en namnlös förmåga från sydindien) — förmodligen den mest välgödde aktör som någonsin spelat Kryptons store son på film. Han är såpass stabil att hans indiska Lois kan stå och surfa på honom medan han likt en rötmånadsbroms surrar kring över Angkor Vat.

Samma sydindiska skådis dyker även upp som Elvisimitatör (steget mellan Elvis och Stålmannen är ju heller inte så långt …) Koreografin är svåröverträffad. Vem är han? Jag vill veta var han bor. Jag vill ha hans telefonnummer

11 svar to “Hotet mot Bisarrovärlden …”

  1. civing Says:

    Ja, nog kännetecknas de indiska nöjesmogulerna av en sällspord fyndighet. Själv stiftade jag bekantskap med den framstående skådespelaren Laat Saab vid en av min ungdoms resor i de mer perifera delarna av den indiska kultursfären, till den grad att jag försökte komma över en affisch att ta med mig hem till min dåvarande arbetsplats hos den homonyma fordonstillverkaren!

  2. A.R.Yngve Says:

    Det är inte bara det att dessa imitationsfilmer imiterar, men att de gör så taffligt. Antingen är ”S”:et för stort, som på den magre skådisen, eller så är det ett stort fult ”H” på den fete skådisen.

    Men indierna försöker nu göra sin alldeles egen superhjälte på film. Han kallas KRRISH (efter ”Krishna”, troligen), och ser ut som en blandning av Zorro och Neo från ”The Matrix”:

    Tyvärr innehåller den filmen också lite väl mycket sång och dans, och inte så mycket faktiskt superhjältande….

  3. Dan Says:

    Är han verkligen kubistisk? Han ser mest kantig ut …

  4. Martin R Says:

    I programboken till den pågående ImagiCon nämner Martin Andreasson ”David Nessles kongressrapport ‘Ting som tillkom omkring och till KingCon’, ett aktstycke som i sitt groteskeri och sin försumbara anknytning till de faktiska skeendena på kongressen lär förbli oöverträffat för mycket lång tid framöver”, tryckt i Johan Fricks fanzie VadåVadå 3 från 1983. Den rapporten vill vi läsa här!

  5. Charlie Boy Says:

    Åh!

    Civing: Exakt var låg dina perifa kultursfärer? Finns det hopp för mig som har förvisats till arbete i Varanasi?
    Förvisats är inte alls rätt ord. Jag är en mycket mycket lycklig person som får åka till detta land med chans att få träffa alla dessa fina och roliga superhjältar.

    Jag funderar på att sy en egen dräkt där nere, då lovar jag publicera den på YouTube som tack för denna super-länk.

  6. J-h:n Says:

    Charlie: Varanasi! Då får du inte missa Ian McDonalds fantastiska masala-cyberpunkroman River of Gods, som utspelar sig i denna metropol femtio år in i framtiden. Miljön känns riktigt, riktigt trovärdig, säger de som varit där.

    J-h:n

  7. Lina Says:

    Skåderspelaren heter Rama Rao Taraka Nandamuri. Det bör också tilläggas att ”H” ,som han har på manteln och bröstet i stället för ”s”, står för ”Hanuman the monkey god”. I alla fall enligt den kund på videoaffären som var in och frågade efter filmen.

  8. Charlie Boy Says:

    Jag googlade River of Gods som gör att jag bara spritter av lust att löpa ner till bibblan, tack J-h:n! Karaktärerna och allt verkar roligt, och dessutom kanske man kan lära sig ett och annat ord hindi (i ordlistan längst bak i boken). Dels för att kunna konversera bättre såklart (om det nu inte är påhittad framtidshindi vilket skulle kunna göra mig känd som byfånen på Varanasis gator) och dels för att kunna slå igenom i den indiska filmbranschen (med förstklassiga superhjältefilmer).

    Jag har inga Indientips själv än så länge, men lovar att tipsa om jag skulle komma ihåg om några månader. Jag läser Stanislaw Lem just nu men tycker han är bra och alltid värd ett tips. Men han hakade säkert på nån asteroid precis innan han antogs dö och befinner sig nog filosoferande nånstans jättelångt iväg just nu, flygandes förbi massa konstiga civilisationer. Det var väl det jag visste, mumlar han på polska i universums ytterkant.
    Och så återvänder han från stjärnorna hit igen om hundra år, har inte åldrats nämnvärt, lever vidare som en av sina karaktärer och skriver fler böcker om framtiden.
    Jaja. Eller så gick han ur tiden.

  9. J-h:n Says:

    Charlie: Ingen fara, ordlistan i RoG är vad jag förstår fullt tillförlitlig. Sen har McDonald en del neologismer i texten, förstås, men dem får man själv lista ut av sammanhanget vad de betyder precis som i all bättre sf. Hittar du inte boken på biblioteket finns den på en sf-bokhandel nära dig…

  10. David Says:

    Dan: Kubistisk, kantig — låt oss inte märka ord. Lite lätt dödarhultarmässig ser han väl i alla fall ut.

    Martin R: Förlaget som skulle ge ut mina fornstora kåserier och småskriverier kastade olägligt nog in handduken just när jag började damma av mitt något malätna storhetsvansinne. Och själv tror jag inte jag är så vansinnigt sugen på att skriva in hela detta puerila pubertetspotpurri och offentliggöra det på bloggen (dessutom tror jag inte jag har fanzinet i fråga — jag är dålig på att spara mina skriverier, serier och så vidare …)

    Lina: Tack — nu behöver jag bara försöka spåra telefonnumret …

  11. Batman och Robin — hur gay är de egentligen II « David Nessle Says:

    […] — lite recykling här, och dessutom en smula Off Topic, men jag skyller ifrån mig med att min ursprungliga länk till Nandamuri Taraka Rama Raos odödliga dansnummer är död sedan många år tillbaka … […]

Kommentera

