Pyramidmysteriet

Pyramiden som symbol för klassamhället är ju en bild med sådan förtätad suggestionskraft och fräschör att Mikael Wiehe ikände sig manad att skriva en sång på temat. Och i det förra inlägget rasar en alltmer vittförgrenad debatt där pyramidmotivet turneras på olika sinnrika sätt. Däremot har vi trots förenade ansträngningar inte lyckats erinra oss exakt hur den berömda artonhundratalsplanschen med klasspyramiden såg ut — och vad de olika samhällsklasserna förväntades ha för fältrop. För att bilägga tvisten offentliggör jag affischen här:

En pyramid av klass
… Ja, såvida det nu inte visar sig att det finns en uppsjö av olika varianter på motivet. Men jag vill minnas att affischen vi hade i köket såg ut så här.

Det är uppenbarligen fler samhällsklasser i denna multinivåtårta än vad jag mindes — först den snöde mammon, sedan styresmän, präster, krigare, mer än lovligt salongsberusade medelklassmänniskor och till sist det strävsamma proletariatet som likt myror bär upp fyrtio gånger sin egen vikt.

Modellen är inte helt distinkt — var upphör överklassen, och var börjar medelklassen, t ex? Och är verkligen medelklassens främsta funktion att äta tills den sprängs (jag skulle dessutom vilja drista mig att påstå att det är något väldigt omedelklassigt över de här välklädda människorna som har ätit och druckit så tygellöst att de inte längre kan sitta upprätt — för om det är något som utmärker medelklassen så är det väl dess känsla för det passande).

4 svar to “Pyramidmysteriet”

  1. Dan Says:

    Intressant är att både artillerist och infanterist hamnar över festprissarna som däckar huvudstupa över bordet (se nr 3 från vänster). Tydligen fanns redan på den tiden ett visst förakt för människor som inte behöver arbeta för sitt uppehälle – men då även uppifrån … Eller övertolkar jag?

  2. A.R.Yngve Says:

    Lägg märke till att proletärerna längst ned på bilden ser relativt normalt byggda ut för 1911 (tryckåret) – de kitschiga arbetarsuperhjältarna från ryska och kinesiska affischer kom långt senare.

    Högst upp på den moderna klasspyramiden tronar… datorn? Kreditkortet? Atombomben?
    :-S

  3. Charlotte Says:

    Nu känner jag mig rejält deprimerad. Eftersom jag växte upp i ett högerorienterat hem konfronterades jag inte dagligen med den nakna sanningen om samhället så som ni med klasspyramidsaffischen på väggen gjorde.
    Men detta ÄR en jätteintressant diskussion. Jag undrar om konstnärsskrået, trots dess prekära ekonomiska ställning, inte fått något gemensamt med prästerskapet idag? Att konsten i någon mån ersatt religionen har ju observerats av en och annan. Och tänk på alla dessa kryptiska installationer som fått status av att vara forskningsrön (”dagens konst är forskningsverksamhet” har en av det senaste decenniets klyschor ljudit) och hyrts in av museer som fullgod ersättning för det traditionella uppvisandet av sedan århundranden bevarade föremål med förklarande textskyltar – och för den personal som traditionellt arbetat med det traditionsbevarande. Ett sätt att spara pengar under sken av högandlighet liksom.
    Därmed inte sagt att vi ska glömma journalistkåren, som Jessica pekade på. Inte minst institutioner som a-ekonomi jobbar hårt på att upprätthålla ordningen. Och hur är det med den traditionella akademiska världen egentligen? Vissa ekonomiforskare tycker jag för min del verkar ha ”we fool you” som sitt motto.
    Hmm, är det i själva verket börskurserna som regerar förresten? Let’s hålla diskussionen levande!

  4. Charlotte Says:

    nehej….

Kommentera

