Bloggosfären runt på 80 dubbelklickningar

 Jackie Chan återvände för ett par veckor sedan från Paris,  jetlaggad och lite sur på sina assistenter för att de inte sa åt honom att hålla sig vaken på planet. Men nu filmar han för fullt igen. Porrstjärnan Asia Carrera drabbades av mjölkstockning förra veckan och fick akut föras till sjukhus (annars är hon nybliven tvåbarnsmor och änka — vilket inte låter som någon avundsvärd kombination).

(Ja, jag tänkte göra en mycket selektiv liten presskrönika kring ett antal kändisbloggar som jag har snavat över i natt — om det inte framgått redan.)

Häromdagen pratades det i kommentarerna om att vi alla har en liten Comic Book Guy inom oss, och för en timme sedan — när jag satt fördjupad i William Shatners blogg — började jag undra om inte CBG hade kapat min hjärna helt.

Kapten Kirks webbdagbok– som genom ett märkligt förbiseende faktiskt inte heter ”Captains Starblog” utan ”Bills Space” — var för övrigt måttligt upphetsande läsning. Med någon månads lucka verkar det komma ett nytt korthugget, storvulet och profetiskt utlåtande från Shatner. Exempel:

On Star Trek’s 40th
Posted by: BillShatner on Tuesday, September 12, 2006 – 06:43 PM
Bill's Space Forty years of age, as far as I’m concerned, is still a child.
STAR TREK is in its infancy-wait until we really get going. My Best, Bill

Den besvikelse detta gav upphov till lättade dock något vid anblicken av de oräknerliga foton på sig själv som Shatner har livat upp sin sajt med (se smakprov ovan). Oavsett hur man scrollar så har man minst tre i blickfånget hela tiden.

Men det verkar överhuvudtaget som om många kändisar är lite dåliga på att uppdatera. Jag började läsa Barbra Streisands blogg men kom av mig en smula när jag några rader in i texten snubblade över meningen: ”2003 has been such a tumultous year already.” Gillian Andersson har tigit sedan i Augusti, då hon fyllde år. MC Hammer skriver visserligen kontinuerligt, men det verkar inte som om han får ur sig så mycket substansiellt. Och det ständiga upprepandet av ordet ”Hammertime” börjar kännas lite monomant efter ett tag … Många s k kändisbloggar verkar dessutom vara illa dold reklam — så t ex Pamela Andersons blogg.

Nej, tacka vet jag Jackie Chan, som verkar uppdatera snart sagt varje dag, och skriver långa drapor på sin högst personliga engelska — och arma Asia Carrera, vars självutlämnande dagbok — full av bilder på faderlösa spädbarn, gulliga kattungar och Asias stjärt — är närmast hjärtskärande läsning.

11 svar to “Bloggosfären runt på 80 dubbelklickningar”

  1. Bastion Styrbiskop Says:

    När du nu skriver det så har jag nog varit inne på hans blogg eller hemsida för nåt tag sen, och bara glömt allt pga nämnda segheter.

    Det har skrivits en småtaskig biografi om honom ; ”Captain Quirk”… Visst är Shatner en David Hasselhoff i lättöl?

    Till hans heder kan nämnas självironiska inhopp i Sat night Live och Tredje klotet från solen.

  2. David Says:

    Bastion: Kirk, jag menar Shatner, har väl all anledning att vara nöjd med sin karriär — han har fått maximal utdelning på minimal begåvning.

    Och det är något lite märkligt med hans ”självironiska” inhopp — på något vis lyckas han få det att kännas som om han inte är det minsta självironisk, oavsett kontexten.

    Apropå det gjorde han ju för några år sedan en uppföljare till sin herostratiskt ryktbara gamla coverskiva där han högtidligt och med ett maximum av överspel deklamerade bland annat texten till Lucy in the Sky. På den nya skivan gör han bland annat en rätt obetalbar cover på Pulps Common People: ”I don’t see ANYONE ELSE laughing. DO YOU?” (Jim Carrey gjorde förresten en underbar parodi på Shatners märkliga och godtyckliga betoningar i ett gammalt avsnitt av In Living Color: ”WHO — ARE –you?” — jag vill minnas att sketchen hette ”The Wrath of Farrakhan”.)

  3. Henrik Says:

    Shatner är fullkomligt magnifik i Boston Legal. Det vore synd om han blir ihågkommen för tveksamheter som Kaaaahn och TJ Hooker när han är s*a bra där.

  4. David Says:

    Hmm … om mitt uppsåt är att tvätta bort Comic Book Guy-stämpeln från den här bloggen är nog inte en lång debatt om William Shatners karriär bästa metoden … Något har gått snett. Djävulskt snett …

  5. Bastion Styrbiskop Says:

    Men jag vill ha nåt av Comic Book Guy och Shatner. Dom lämnar mig ingen ro. Det finns en aura där… CBG är osocial. Men han har ett rikt inre liv, som han dock inte kan eller bryr sig om att delge andra, annat än att sälja serietidningar. Alltid nåt.

    Shatner är inbilsk. ”He smirks”. (På varje bild!). Men jag vill vara lite mera så , inte bara luthersk självkritisk.

    Shatner är som amerikanska älska dig själv-böcker…

  6. Kalla Kåre Says:

    Shatner är ändå en klassisk kill. Enligt IMDB debuterade han 1951 i ”The Butler’s Night off” i rollen ”A crook”. Efter det var han med i megaklassiska amerikanska barnprogrammet ”Howdy Doody” som ”Ranger Bob”. Tänk, Hyland-generationen möter SciFi för att sluta i den senmoderna smarta sitcom-traditionen över 80-tals snutgenren. Såna män görs inte längre…

  7. Bastion Styrbiskop Says:

    Shatner var fruktansvärt bra i Kommissarie Columbo. Liksom Leonard Nimoy. Hala killar båda två…

    Var Shatner med i westerngambling-serien Dubbelspel i Väst som gick sent 70-tal (?). Eller nån som var lik honom…

  8. Johan W Says:

    SÅ fort jag hamnar i en knepig situation brukar jag tänka ”vad skulle William Shatner göra?” och så löser sig allt.

  9. Robert K Huselius Says:

    Kan ju skryta och samtidigt smygreklam:a med att jag spelat Shatner i närradjo två gånger. Se min URL ovan.

  10. John E Thelin Says:

    Men du? Inte dubbelklickar man väl på länkar?

  11. David Says:

    John: Öh … nej … jag tror det är något slags förhistoriskt minne av surfande på gamla macar som spökar i titeln på inlägget. Eller också dubbelklickade man inte på dem heller. It’s all a blur …

Kommentera

