Utan omdöme i deckardjungeln

I kommentarerna till förra inlägget framgår det att en recensent har klagat på min översättning av Stephen Frys Skriva historia utan att jämföra med originalet (jag hade översatt Frys nyskapade kraftuttryck ”Pants” med ”Brallan” och recensenten fann svordomen oidiomatisk — vilket väl var själva meningen). Själv hade jag möjligen råkat kalla någon som hette Zuckerman för Zimmerman på ett ställe i ren distraktion.

Varken jag eller recensenten hade dock lyckats få för oss att vi hade läst en bok som inte fanns i sinnevärlden — men det har Kristian Lundberg lyckats göra i sin stora deckargenomgång i söndagsnumret av Helsingborgs Dagblad, under den brutala rubriken ”Utan nåd i deckardjungeln”. Britt-Marie Mattsons Fruktans Makt finns i Piratförlagets höstkatalog, däremot är boken inte tryckt — eller ens färdigskriven — vilket inte hindrar Lundberg från att skriva:

lundbergs-recension.jpg

Helsingborgs Dagblad ber om ursäkt. Lundberg säger istället till Svensk Bokhandel: ”Jag har gjort mig lustig över Britt-Marie Mattsson på förhand eftersom jag tycker så fruktansvärt illa om henne. Men vi får hoppas att boken kommer ut så jag får chansen att såga den på riktigt.

Om jag var Lundberg så skulle jag nog hellre göra en pudel än en dobermannpinscher …

17 svar to “Utan omdöme i deckardjungeln”

  1. Johan Says:

    Jo, det är ju det som är det fantastiska i hela historien. Att han recenserar en bok som inte finns är ju nog för att man skall höja på ögonbrynen, men att sedan tycka att det inte är en så stor grej för han tycker ju så illa om henne ändå …

    //JJ

  2. Charlotte Says:

    Jag har träffat denne Kristian ”Jesuskomplexet” Lundberg ett flertal gånger i den otäcka sinnevärlden därute och jag är inte förvånad. Det skulle möjligen vara för att detta inte har hänt tidigare.

  3. Elmo Says:

    Gode gud. Jag säger som jag sagt förut: Det enda riktigt trovärdiga jag läst av Kristian Lundberg är hans recension av sin egen bok i Expressen häromsistens:

    http://expressen.se/index.jsp?d=893&a=279003

    Dobermanpinscher skall alltså vara Pitbullterrier.

    Och Job skall vara Job. Handlar inte den om hur det går de onda väl och de rättfärdiga illa?

    Kristian Lundberg sitter i Kulturrådet. Undrar om han läser någon av böckerna där. Bäst att vara anonym.

    KL:s Job har jag inte läst. Den vet man liksom redan att den suger.

  4. Henrik Says:

    ”Pants” som uttryck för något dåligt kan ju mycket väl vara idiomatiskt i brittisk engelska. My pants are totally pants.

  5. David Says:

    Henrik: Okej — i så fall gör jag min allra mest formklippta pudel — det hade jag faktiskt ingen aning om. Byxan också! Mea maxima culpa.

  6. Martin R Says:

    ”Pants” är en mild och barnslig svordom. Jag vill minnas att Adrian Mole någonstans utbrister ”Pants! Double pants!”.

  7. Bastion Styrbiskop Says:

    Jag vill veta varför han hatar Mattsson – för hennes utrikespolitiska analyser eller för att hon letat sig in i deckarvärlden?

    Kerstin Hallert fick ju AVGÅ pga en liknande blunder som TV-krönikör. Han har ju gjort sig omöjlig hos sin chef nu….

    Fast KUL var det. Han kanske är mer Bloggarmaterial

  8. jacob Says:

    rövelen! lysande fiskat.

  9. peter Says:

    Ojdå. Kristian Lundberg som är ett så fromt, kristet lamm. Eller eventuellt en hycklare (undrar vad Jahve tycker om det..). Fast vad vet jag, det kanske är ett uttryck för människokärlek att mest syssla med billiga personangrepp i sina recensioner. På den punkten är han nog bara överträffad av en pajsare som heter Crister Enander. Googla lite på hans namn om ni vill läsa några stycken riktigt torftig litteraturkritik.

    Allt hade visserligen varit förlåtet om de åtminstone hade skrivit underhållande, då är nästan de flesta sågningar gångbara, men niet… Skriva dåligt om dåliga böcker? Vilken mardröm.

  10. P Says:

    Kristian Lundberg är en pajas. Det har stått klart länge.

  11. Elmo Says:

    Prefixet skall vara Krist- tydligen. Hur är det med Christer Sturmark? Och Kristofer Leandoer?

  12. P Says:

    Ja Sturmark är ju chefspajasen.

  13. Anna Norman Says:

    Apropå Adrian Mole så tycker jag att det tar lång tid innan den nya boken kommer på svenska. Den har kommit ut redan 2004 i england.

    K. Leandoer tycker jag verkar snäll! Han har delat ut en BLM till mig!

  14. Bastion Styrbiskop Says:

    Nu har han fått silkessnöret, Lundberg…

    Borde kunna skriva en kul blogg hursomhelst.

  15. civing Says:

    Men att en kulturyttring (böcker. filmer, datorspel, etc) inte existerar eller att man åtminstone inte har tagit del av den är väl inget hinder för att uttala sig om den? Själv har jag gärna synpunkter på allt möjligt jag inte skulle drömma om att ta del av, bl a i åtskilliga insändare.

  16. popoffsky Says:

    SIIIMUUULAKRUUUUMMMM!!!!

  17. Lennart Svensson Says:

    ”I never read a book before reviewing it; it prejudices a man so”… sa någon.

Kommentera

