Austin Powers föräldrar …

… visar inte nedanstående bilder. Däremot mina egna. Jag hittade bilderna i gamla klippärmar (klippärmar? Dessa märkliga geologiska fenomen? Jag menar klipp-pärmar) medan jag rotade runt i mina sista flyttkartonger och förflyttades till min barndom med samma våldsamma kraft som om jag hade snortat en madeleinekaka och skjutit upp 25 cc lindblomste intravenöst.

pappa.jpg

Pappa står längst till vänster i den suggestiva trion härovan och gör reklam för Corall — för inget säger ”tvättmedel” på samma sätt som två styrstångsmustaschprydda män i unisexdräkter som fattar ett resolut grepp kring en helfräsch pangpingla. Den milda Tom of Finland-stämningen i bilden blir inte mindre när man vet att det är Sighsten Herrgård som har designat själva homosexdräkterna.

mamma.jpg

Sedan ser vi som klichékönsrollig kontrast mamma i en kusligt huslig situation, med tekannan i högsta hugg och en osäkrad grytlapp på höften. Hon är iförd en ensemble som fullkomligt skriker 1967 — vilket visar sig vara fel, för den artikel i ICA-kuriren som hon illustrerar gick i tryck i februari 1968. ”Textiltryck som alla kan göra” heter den. Behöver jag nämna att mamma både designat kläderna och skrivit artikeln? På bilden flankeras hon av Mini-jag-själv.

29 svar to “Austin Powers föräldrar …”

  1. schibbye Says:

    Vem månde herrn till höger vara? Han påminner vagt om en mer nutida TV-kändis; Filip eller Fredrik eller vad han heter, på femmans ”låtsas-omtanke-om-sköna-snubbar-som-vi-egentligen-tycker-är-freaks-program”.

  2. ban~ken Says:

    Väääldigt mild Suomalaisen Tommi-stämning må jag säga. Utanför mörsarna finns väl inte tillstymmelse till sådana vibbar. För det första finns det en brud i centrum och grabbarna ser inte direkt ut att ha packat upp sina Bullworkers, om jag ska vara diplomatisk. Mönstret på din mammas förkläde är mycket fint, för att inte tala om det på t-tröjan. Jag gillar också att hon så medvetet bryter mot tabut att blanda blått och grönt i klädseln som av någon egendomlig anledning fanns på den tiden.

  3. Dahnielson » Proustit! Says:

    […] Nessle måste få ett hederspris för bästa Proust-referens till dags dato: […] medan jag rotade runt i mina sista flyttkartonger och förflyttades till […]

  4. Stina Says:

    Jösses, moderskeppets förkläde var ju riktigt hett! Man kanske skulle försöka sig på textiltryck…

  5. Charlotte Says:

    Wow…Wow! WOW!

  6. Martin R Says:

    Fan vad mäktigt. Aldrig sett ett par creddigare föräldrar.

  7. JET Says:

    Fabulera lagom, det ser ju alla att det är Momus till vänster och som sagt Filip Hammar till höger.

  8. civing Says:

    Vän av ordning frågar sig givetvis: till vem hör det tredje paret händer? Eller är det ett serietidningsmässigt uttryck för snabba handrörelser?

  9. Gustaf Says:

    De tillhör så klart den tredje siamesiska trillingen, den korte killen som står rakt bakom den svårt chockade ondulerade skönheten med näsan i hennes korsrygg.
    Pilotbrillor, plastrong runt halsen och khakioverall är en svårslagen kombination. Även Lenas kollektion är mycket elegant, grytlappar fasthäktade på förklädet ger en slags axelhölster-för-hemmafruar-vibb. ”Jaså främling, du tror att du kan dra ut makaronipuddingar snabbt ur ugnen? Vi får väl se.”
    Grymt coola päron, i vilket fall!

  10. schibbye Says:

    ”It’s life, Captain, but not life as we know it.”

  11. David Says:

    Schibbye: Den andra karln heter Dick i förnamn, vill jag minnas. Copywriter eller AD, precis som pappa var när det begav sig.

    För övrigt känner jag mig som ett inslag i Al Jaffee-artikeln DU VET ATT DU ÄR NÖRDIG NÄR …

    … du till exempel kan placera lösryckta Star Trek-citat som det här ovan.

    Danielsson : du ska väl själv ha ett hederspris för den våldsamt vitsiga underrubriken på sin blogg, tycker jag.

    Ban-Ken: Lite hetero-Tom of Suomi är det väl i alla fall (om nu inte det är alla oxymoroners moronic mormoder … Vilket det väl i o f s är).

    civ-inger och Gustaf: Jag har själv ägnat en del tid åt att försöka utröna exakt var pappa sätter händerna — hans och mina händer är rätt lika så det borde ju gå att se, men jag har ännu inte riktigt bestämt mig var el mano sinistro befinner sig …

  12. ban~ken Says:

    Nej, det är alla oxymoroners moronic MORODER! Giorgio har ju just sådan ansiktsvegetation. (http://surl.se/aseq). Särskilt på omslaget till ”Marrakech.” Som av ett sammanträffande har jag idag av bloggskäl fördjupat mig i vad olika mustaschmodeller kallas och jag tror att den här varianten heter hästsko. Modellen ”styrstång” har vaxade uppåtböjda spetsar som jag har fattat det.

  13. ban~ken Says:

    Hoppsan, jag tror min kommentar hamnade i ett filter. Har du nolltolerans mot länkar?

  14. David Says:

    bank-ken-san: Nej då, gamla vänner som Dog-Sex tar sig lätt in och länkar till allt det senaste i tidelagsväg — men filtret gör tydligen skillnad på folk och fä, och placerade dig något otippat i den andra kategorin. Allt medan Canis Familiaris glatt kopulerade vidare. Jag blev orolig att andra hade drabbats och blev tvungen att ägna en stund åt att se vad signaturerna Gigantic-Boobs-47, Oleg och Vy-agra hade på hjärtat. Jag kunde konstatera att vi har gått miste om många fina erbjudanden om potensmedel.

  15. H. Says:

    Frågan är om den ansiktsbehåring mannen till vänster har ens ska kategoriseras som en mustasch. Enligt reglerna för World Beard Championships (www.worldbeardchampionships.com/Categories/categoriesperhc.html) får inte en mustasch börja växa längre från mungipan än 1,5 cm. Det blir alltså till att ta fram måttbandet. Men ett ”partial beard” går ju bra det också.

  16. Lina Says:

    Det verkar som att jag inte är den enda som har en barndom fylld av hemmastickade tröjor gjorda av växtfärgat garn som kliade. Trots upprepade löften om att ”den här tröjan minsann är hur mjuk som helst”.
    Ett par hemsydda rutiga byxor på det så var förnedringen total, i alla fall när jag var liten.

  17. Jacob Says:

    Ah! Berätta med bilder. Tvenne hannar slåss om honans gunst, oklart vem som vinner, honan står ensam med den lille i bild två…. Hotar hon honom med en tekanna? Well..

    Den saknade tankbubblan på bild två blir ju helt klart: ”Vänta du bara, snart blir det råg i fjunet på överläppen och då jäklar rymmer jag med cirkusen….”

  18. Elin Thomasdotter Holm Says:

    hett hett hett…hette din pappa något fint?
    /Elin

  19. David L. Says:

    Familjen Nessle – nu som klippdocka!

  20. schibbye Says:

    Heter din far Olle?

  21. A.R.Yngve Says:

    Inte alla kan visa upp så coola familjefoton!
    :)

  22. Liten Karin Says:

    Ack, att ha fått ha så snärtiga föräldrar, såna som gick med tiden! Pojkens lugg till den lätt psykedeliska potatistryckshirten ä råfina de me. Blicken hos barnet, däremot, bådar ogott.

  23. Sjörövar Jenny Says:

    Lina: jag säger bara; hemvirkade, varmfodrade, äggskalsfärgade mössor… (den välkända pteranodonformade äggvärmarmodellen, med integrerade örvärmare och dekorativ kant i hallonrött) samt de identiska hemstickade klänningarna med h a n d s t i c k a d plissee på både lilla- och storsyrran… Sann sextiotals-moderskärlek!
    (Det var inte fråga om att inte ”vilja” bära dessa handgjorda plagg.)

  24. Lina Says:

    Det kanske var sextiotals-moderskärlek med det var Åttiotals-tortyr också

    Fast jag älskar min mamma ändå, och numer köper jag polyestertröjor från H&M på pin kiv. Det får henne att svälja ansträngt några gånger, men hon säger inget.

  25. Mark Says:

    Gamla handarbetsböcker är en guldgruva för den som vill titta på familjen Nessle förr i tiden. Hade inte du en rätt läcker syster som hette Tove förresten?

  26. David Says:

    Schibbye och Mark: Min pappa heter förvisso Olle, och min vrålheta syster heter Tove, det är helt riktigt uppfattat.

    I övrigt får jag tacka för alla lovord som östs över mina föräldrars fashion sense — även om jag kanske inte helhjärtat kan ta åt mig äran för den.

  27. schibbye Says:

    Visste inte säkert om det var din far eller ej. Min far känner din far.

  28. Lennart Svensson Says:

    För övrigt gillar jag scenen i ”Fyra nyanser av brunt”, där Johan Rheborgs halvautist kommer utstyrd i ””snygg” overall på anställningsintervju, och intervjuaren säger: ”Ah, en Sighsten Herrgårdh! De ser man inte ofta nuförtiden!” Det hela är bara en detalj, men Gud bor i detaljerna; denna film flödar över av dylika. Som ”Hadar Kars” och allt vad det är… instant poetry.

  29. Svensson Says:

    Bilden av dig Nessle som barn får mig osökt att tänka på någon obskyr detalj jag snappat upp, om dig ”som 8-åring görandes reklam för Kalle Anka iförd dykardräkt”… Har jag drömt, är det ett kvasiminne à la Dick (”We can remember it for you wholesale”)…?

Kommentera

