Ute nu!

stofil26.jpg

… När jag var sex år gammal hade jag just lärt mig läsa (jag var alltså något yngre än på bilden jag publicerade för några inlägg sedan). Jag minns hur jag satt med ett nummer av Stålmannen och stavade mig igenom tecknaren Kurt Schaffenbergers signatur — det var en av de första gångerna jag blev medveten om att serierna faktiskt hade upphovsmän.

På baksidan av tidningen fanns reklam för ett nytt nummer av Läderlappen. ”UTE NU”, stod det med stora bokstäver. ”Usch”, sa jag lillgammalt. ”Här försöker de skrämma barnen genom att säga att Läderlappen är ute nu”. Mamma eller pappa förklarade att det var själva tidningen snarare än den mörke knekten som åsyftades.

Allt detta sagt för att undanröja eventuella missförstånd — det är varken den gnällige geronten eller den kolsvarta köksan som är ute nu, utan det senaste numret av Kapten Stofil (nummer tjugosex). Jag och Jocke ägnade gårdagen åt prenumerantutskicket, så tidningens trotjänare lär ha den i morgon eller senast övermorgon (med reservation för eventuella postmoderna påfund i utbärningen).

I Stofilserien har Jocke lånat min hjältinna Svarta Hembiträdet från superhjältesammanslutningen Grupp åtta. Själv gör jag det mest SF-inspirerade proggaräventyret någonsin: Den maskerade proggaren blir robotarnas slav. Mycket tjugotalsaktigt. Hugo Gernsback ler stelt i sin himmel, tänker jag mig gärna. Även John Andersson är ovanligt SF-betonad i sin serie. Joakim Pirinen bidrar med Spiderman i Hammarby och en meditation över papparollen, medan Johan Wanloo står för två stycken skämtbitar med överraskande slutpoäng, och Camilla Forsmans antihjältinna Karro Ko är lika juverstinn som vanligt. Mera sällan sedda gäster är Daniel Ahlgren med en serie från sitt nya Xmenartade projekt och Ingemar Gråhamn som med början detta nummer tecknar Herr Hööks etikettskola.

Stofilmedarbetaren Martin Kristenson har tillbringat all sin vakna tid i tidnings- och radiointervjuer efter utgivningen av boken Sveriges sämsta skivomslag (medförfattare Fredrik af Trampe och Mattias Boström) — ändå har han tagit sig tid att skriva en närmast sjukligt välresearchad artikel på dryga fyrtiotusen tecken om fenomenet Åsa-Nisse. Allt ni någonsin undrat över när det gäller det småländska snillet — och kanske en knivsudd mer.

31 svar to “Ute nu!”

  1. civing Says:

    Jag säger som vanligt: äntligen!

    Redaktör’n har visat en veritabel hyperaktivitet på sistone; inte nog med en lång rad dagboksanteckningar, utan även ett nytt stofilnummer (inte för att det var något fel på de gamla dock). Men nog är det skandalöst att ledande kultur- och nöjesprofiler egenhändigt måste utföra paketeringen i stället för att ägna sig åt det konstnärliga skapandet på heltid. Det slutar väl med att de får springa ut med tidskrifterna själva också.

  2. Martin R Says:

    Nu djävlar skall jag beställa mitt första stofilnummer.

  3. Kalla Kåre Says:

    Hurra! Morgondagen är räddad eftersom jag är prenumerant. Ingen avhandlingstext kommer att författas efter halvtolv, det står klart. Och numret verkar ytterst lovande. I abstinens igår läste jag faktiskt om det nummer där Grupp 8 gör processen kort med Carl Hagen. You really made a monkey out of him… Svarta hembiträdet hade några korta repliker.

  4. Åka Says:

    Åh, det blir en promenad till Seriezonen snart då. När jag har fått tag i några pengar vill säga, just nu är jag nästan luspank på riktigt (och då menar jag på riktigt, inte som de där personerna som säger att de är panka fastän de har ett gömt sparkonto nånstans).

  5. jacob Says:

    ah… hmmm… man kanske skulle prenumerera…

  6. Mark Says:

    Kapten Stofil är väl alltid ute?

  7. Rrr Says:

    AAAHHHHH!!!!!!!! Efter att jag möblerade om i bokhyllorna och flyttade in alla blaskor och böcker med Bacon & Egg, Tintin, Lindengren osv till ett eget rum så passade jag på att läsa om alla Kapten Stofil och Den maskerade proggaren. Alltihop i ett svep, med en och annan paus för mat och liknande … Och prexis när jag har stängt det sista numret så upptäcker jag att det är ett nytt på väg … Hmmm, undrans om det där funkar en gång till? Läsa om alla igen, nummer 27 på torsdag? Måste testas!

  8. Liten Karin Says:

    Om inte vi kan komma till det sillfriserade berget så kommer Stofilgrottan till oss? Hurra!

  9. David Says:

    Civing: Det har faktiskt förekommit att vi sprungit ut med tidningarna själva — någon gång när Jocke noterat att en beställare bor på hans hemväg har han personligen levererat varorna, allt för att spara på porto.

    Kåre: Det är möjligt att alla porrkungar värda sitt salt har initialerna C H — den som Grupp Åtta slåss med i serien du talar om är inte Carl Hagen utan Curt H:son, som kanske är lite bortglömd idag.

    Rrr: Torsdag låter lite snävt, men nästa nummer kommer relativt snart (Real Soon Now, som den tekniska termen lyder), för vi försöker komma ikapp den försening vi har dragit på oss på grund av olika Force Majeures i våra liv.

    För att undvika snopna miner kanske jag också ska informera om att min serie i det här numret är första fortsättningsserien någonsin med Proggaren; intrigen spretade ut så till den grad att jag inte hade någon möjlighet att skohorna in den i ett avsnitt — vilket är ännu ett skäl till att producera ett nytt nummer relativt raskt.

  10. MellanPorky Says:

    Fint nummer! Gillar särskilt guldhamstern.

  11. Sjörövar Jenny Says:

    Kapten Stofil bär numera knästrompor, inte ett hårigt ben syns så långt ögat når, eller kanske har han alltid gjort det, medan de förra bara hade krympit i tvätten?
    John Anderssons universum liknar den värld jag själv bor i, där får man hemlängtan, medan vissa påstår att jag skulle ha likheter med Det Svarta Hembiträdet, endast på grund av den vita hättan jag bär?
    Herr Hööks Etikettskola är mycket intressant, sånt har man ofta hört talas om, men sällan sett utfört.
    Artikeln om Åsa-Nisse var synnerligen augschlussreich, uppsluppningsrik, så sett.

  12. Gustaf Redemo Says:

    När jag fick se omslaget trodde jag det var svarta köksan från Günter Grass Blecktrumman som hade intagit serievärlden. ”Svart var köksan alltid bakom mig” Från slutdikten.

    Vid närmare anblick tycks hon mig vara inspirerad av Hulken. Är det så eller är jag Marvelskadad?

  13. Wintermute Says:

    Som en hyllning till den nyligen avlidne Kurt Vonnegut håller jag på och läser om hans böcker. Just när jag hade läst färdigt Sirenerna på Titan där det i slutet uppenbaras att allt mänskligheten företagit sig de senaste 200 000 åren bara har syftat till att producera en reservdel till ett strandsatt rymdskepp från planeten Tralfamadore framfört av en robot vid namn Salo, så anländer Kapten Stofil 26 där Den Maskerade Proggaren blir tillfångatagen av robotar i ett slags mikrokosmos! Plötsligt fick jag en vision av hur allting hänger ihop! Melodifestivalen, Christer Fuglesang, Sverigedemokraternas kongress, ja till och med Jan Björklund går att förstå om man begrundar att allt står under inflytande av mer eller mindre ondsinta robotar. När jag sedan fick se Willie Crafoord i stålmannendräkten på sista sidan föll den sista pusselbiten på plats! Nu känns det som om jag förstår allt, utom hur Proggaren ska klara sig från mikromonstret Bzz. Väntar med spänning på nummer 27!

  14. David Says:

    Gustaf: Det är fullt möjligt att du är Marvelskadad ändå, men Jocke lät sig inspireras av ett omslag av Jim Steranko (den fattiges Jack Kirby) — så i det här fallet var dina instinkter helt rimliga. Jag såg Blecktrumman som film när den kom, men någon svart köksa minns jag inte. Som liten kommer jag däremot ihåg att boken låg bredvid mammas och pappas säng. Jag bläddrade på måfå i den och kom upp på stället där de fiskar ål med huvudet av ett hästkadaver. Den passagen lär jag inte glömma i brådrasket.

    Wintermute: Tack för lovorden! Jag är själv förtjust särskilt i den yngre Vonnegut — och Slakthus fem är i mitt tycke en av de stora andra världskrigsskildningarna, tillsammans med Heinrich Bölls Adam var är du?, Väinö Linnas Okänd soldat och någon tredje titel som jag inte kommer på just nu … kanske rentav Blecktrumman

  15. Liten Karin Says:

    Tillåter mig att instämma i det där Vonnegut-beundrandet, han var en av mina stora idoler. (Döm om min stolthet när jag blev Vonnegut -inget fusk- i det där SF-författartestet!) Att hans andra världskrigsskildring ”Slakthus 5” tillhör bland det bästa som gjorts i genren, är verkligen så sant som det stür skrivet, det med.
    En stor förlust; hans hädangång.

    Grass lämnade en bild i huvudet på en som man aldrig glömmer, sannerligen, men det finns en ännu värre, i en annan skildring från tiden: Jerzy Kosinskis: ”The Painted Bird”. Ska inte gå in på vilken, men de som läst boken vet vad jag menar, den bilden förföljer en ända in i sängkammaren, dessvärre, och det har ofta diskuterats hur nödvändig den var för historien, eller om den ”bara var en medveten schocker”?
    En av de kortaste men samtidigt mest skakande världskrigsskildringarna (snarare en efterkrigsskildring) är Wolfgang Borcherts ”Utanför dörren” ”(Draussen vor der Tür).

    Ser fram emot Den Maskerade Proggarens vidare äventyr, han har ju alltid lyckats värja sig effektivt hittills.

  16. Gustaf Redemo Says:

    Sista sidan, slutorden i Blecktrumman:
    ”Svart var köksan alltid bakom mig.
    Att hon nu också kommer mot mig, svart
    Ord, kappa lät hon vända, svarta.
    Betalar med svart valuta, svart.
    Medan barnen inte mer sjunger, när de sjunger:
    Är den svarta köksan där? Ja – Ja – Ja!

    Apropå Vonnegut var jag i Dresden och besökte slakthusen där han arbetade. Naturen har tagit tillbaka byggnaderna och genom en betonggrund växer ett träd. Underbart! En rekommendation är Breakfast of Champions. Under en resa i Indien läste jag V intensivt, men jag upptäckte att han är bäst när man läser en bok, sover äter gör något annat som att läsa en annan bok och sen efter två tre böcker, tar man ånyo upp en ny V-bok.

  17. civing Says:

    Hmm, ”undsätta Erich Honegger”. Här måste något stavningshjälpmedel ha spelat redaktör’n ett spratt. Eller är det Pacific 231 som spökar?

  18. BusyMayopstus Says:

    Ура!, тот кто писал недурно отжег!

  19. imiffDradeWer Says:

    Думаю, нужная заметка

  20. acitsboodia Says:

    Писака юморист

  21. Totttyncchelo Says:

    В целом, вебмастер качественно опубликовал.

  22. Absopophy Says:

    Должен признать, хозяин сайта нетипично накропал!

  23. wee1 Says:

    Kamrater! Jag är säker på att redaktörn är glad och tacksam för de värmande orden om hans humoristiska klotter och fina hemsida. Må vi alla njuta av den länge! Titta in nån gång så kan vi dricka choklad och sjunga Druttens födelsedagssång.

    Leve Cheburashka!
    Leve Krokodil Jena!

  24. Ledamasia Says:

    Елки, красивая работа

  25. wee1 Says:

    Granar? Snyggt jobbat? Random.

  26. David Says:

    Wee 1: Bra att du sitter här och småpratar gemytligt med våra kyrilliska vänner så att det händer nåt på bloggen. Själv har jag likt en modern Dante just nedstigit i jobb-hades — Aktare vilken mörk och luguber skog, Dante! Vilken vrålknäpp Tjomme, Dante! Tjolabäng i Infernokretsen, Dante!

    Usw …

  27. wee1 Says:

    *förtjust utrop* Dante-böckerna var min barndoms vårdkase. Jag läste mig igenom de grönryggade Wahlströmarna som förklarad inifrån. Jag misstänker att ungefär 36% av min humor, sådan den är, kommer från de inkonsekventa vändningarna, non sequitur-humorn och detta mycket viktiga inslag i humor: att vara precis är roligare än att vara generell. ”Insvept i en bordsduk av linnedamast (tror vi)” och ”Varför har han inga pyjamasbyxor på sig” samt ”Här sliter man och släpar och löser mord medans andra ligger och mojar sig i cykelstället” (ungefär, minns inte på rak arm) Jag minns också att Gustav Vasa fnycklade med den trinda bondmoran och att skägglurkar fanns det gott om.

  28. Oskar Says:

    Här finns några tankar på Bengt Linders vitseri och en lista över alla Dante-böckerna: http://kulturarbete.blogspot.com/2007/09/simma-lugnt-larry.html

  29. Oskar Says:

    ”Tankar kring”, ”om” eller ”runt” är nog bättre svenska.

  30. Jeomissipless Says:

    Не помню где я уже видел почти такую же информацию хотя пофиг

  31. Allelmdapesse Says:

    Ура!, вебмастер кошерно опубликовал!

Kommentera

