Strötips …

Jag kanske borde ha hittat på en lite mera tuff och edgig titel på det här inlägget — något i stil med ”Mina smultronställen” eller ”fångat på nätet” — tanken är i alla fall att ge några läs och titt-tips. Jo jag vet, konceptet är närmast glödhett i sin originalitet.

Varje vecka läser jag Jonathan Craces elaka ”digested reads” på Guardians webbplats. Jag är inte helt säker på hur rättvis den bild är som JC (Jesus Christ!) ger oss av de avhäcklade böckerna. Men det ligger på något sätt i satirens väsen — det är svårt att ha parollen ”avhäckla världslitteraturen — men med förnuft”. Jag skrattar i alla fall, på ungefär samma sätt som jag i min ungdom skrattade åt alla Madparodier på filmer som jag inte hade sett — och precis som dem bibringar Digested Reads precis tillräcklig information för att jag ska verka en aning mer välinformerad än jag är när boken/filmen kommer upp i en diskussion.

Apropå elak: De flesta veckor ser jag även Bill Mahers äreröriga new rules på U-tube när de läggs ut (och ibland läser jag bara transkriptionerna). Han har i o f s verkat en smula trött det senaste halvåret — och ibland går han verkligen för långt i sina angrepp. Fast det är väl liksom själva avsikten. BM ska dessutom ha lite ära för att han ifrågasatte Irakkriget och kallade Bush för ”a retarded child emperor” redan innan det hade börjat utvecklas till en ny nationalsport — medan de andra late night-hostarna (man kan ibland höra hur de hostar genom väggen) uteslutande ägnade sig åt att i patriotismens intresse göra narr av fransmännens dåliga intimhygien.

I natt laddade jag dessutom ner Open Office-paketet och installerade det. Inte nog med att det är gratis — ordbehandlingsprogrammet klarar alla vanliga format och har dessutom svensk rättstavning (även om det var lite småpill med att installera den). Som en ytterligare bonus får jag intrycket att det klarar sammansatta ord betydligt bättre än Microsoft Word. Det protesterade inte mot varken granitkäke, kadaverhälsa eller blomkålsnäsa. Tillochmed nybildningar som ”grispigg” och ”ortopedslyna” godkändes. De enda av mina sammansatta försöksord som programmet satte i halsen var korpilombolotjuv, gringomule och kravattmassaker. Till skillnad från Word som plötsligt kan få för sig att underkänna kombinationer som smör-gås och sam-lag — nej, vänta, nu överdrev jag lite, men åtminstone tidigare versioner har varit erbarmligt dåliga på att känna av sammansatta ord.

 

7 svar to “Strötips …”

  1. Sjörövar Jenny Says:

    För sjung hej-hü (hoppsan) : HEJHÅ!
    Finns friflygande, gratis ord att köpa opp utan gullpeng i hamnen: ”Open Office-paketet”?
    Dit ska jag nu styra kosan, efter de välska strandhuggen, alltså, hurra, hit me en flarra rom!
    Dom svenska orden ska en annan genast ha. MIn papegoja kan bara utrikiska, nämligen, era landkrabbor å korpilombolopirater!
    Då är gravplatsen utanför gravplatsen räddad ändå å gullkistan räcker fint till mejslingen, hej HÅ å en flaska ROM…

  2. David Says:

    Jenny: Hej och dunkom!
    Vi bränner själva vår CD-rom!

    Femton virus på död mans hårddisk!
    Implementera exe.filen på egen risk!

    Vi är efterlysta i staterna —
    för vi är mjukvarupiraterna

    … fast det är vi ju inte, eftersom Open Office är ett genuint gratisprogram. Men när man installerar det ska man kanske tänka efter en smula innan man väljer att låta programmet ta hand om alla ordbehandlingsfiler, kalkylblad, etc — om man nu redan har ett vanligt Officepaket, eller bara Word, installerat. Om du bara ska ha programmet för icke-teutonisk kommunikation är det nog kanske bättre att välja att öppna filerna manuellt varje gång istället (det vill säga högerklicka med skeppsråttan och ta ”välj program” och sedan välja ”swriter” som open office ordbehandlingprogram heter).

  3. Sjörövar Jenny Says:

    Hej goe Herrn!
    Man tackom, man tackom så gärna (”Erna med ä” blev det närapå, som vanligt är det ett sjå) vi ska se om vi får till det med hjälp av kocken, kanske? Han vet ju hur en slev ska svingas, själv drabbades jag nock just av en liten Keuleschwingung, men det är inget att fästa sig vid, anfallen brukar snabbt lägga sig att virka segeltråd istället, hårt arbete och frisk luft botar det mesta. Å så finns ju alltid rommen.

    Som det här skeppet seglar i Anti-Worden, vi kör bara med äpplen, vi, mot skörbjuggen, så sett, ska vi höra med någon lämplig grannfru eller Herrar Citron och Matthau hur det går till, men faktiskt vore det rätt praktiskt för en annan analfabet, för hur man än stavar den ”nordiska gången” rättar Terror-Worden (en viss Bror som var Civilingenjör på sin tid påstår att det är det sämsta som nånsin gjorts, och han var med där det begav sig utför) så blir man ständigt medelst gastkramande blodig skrift tillrättavisad om att hela det sköna svenska språket vore fel, i sig.

    Detta ökar naturligtvis lusten att sjöröveria utan minsta korrelat, vilket är skoj så länge det hela har avsetts, tusen gastar…
    I övrigt har vi numera införskaffat ögonglas; jösses, vad stor världen är!
    För att inte tala om bokstäverna..men rör man på huvet blir man yr, det är väl rommen…

    Det där med skeppsråttan måste vara något fröjdianskt, jag hoppas verkligen att det inte är samma hamnråtta?! Vid kölhalning och ankarupptagning sjöng vi ett tag en sång från en sån där osttallrik med utrikisk musik från den svarta kontinenten, texten löd:
    ”samma kossa…, samma kossa…” vilket alltid vagt konfunderade oss.
    Förmodligen var det densamma kossan som övervakar Världens Undergång alltmedan den prisar sitt eget kött (oh vanity) som avsågs?!

    Vi tackom nu så gärna, tar en sup och styr slupen söderöver, såframt den inte sprängts.

  4. civing Says:

    Får väl tillstå att jag är före min tid, emedan jag använde OpenOffice.org (observera hopskrivningen och interpunkteringen; vad säger stavningskontrollen?) redan 1998, då (och även nu i vissa sammanhang) benämnd StarOffice. Sedermera installerade jag den hos farsgubben, som dock envisas med att kalla den för ”Word”. Jenny bör glädja sig åt att den från början skapades av ett tyskt företag, som småningom köptes upp av ett amerikanskt. Stavningskontroll finns för alla mjöliga språk, kanske även Plattdeutsch.

  5. SjörövarJenny Says:

    Plattdeutsch??
    Va ere för trams, de e bar till för för landkräken, nä tacka vetja svordomska och spamska, där vet man vad man har, dem förstås jag bra, HAhaha.

  6. jacob Says:

    Ah… mkt bra. :)

    Har du provat open source Photoshopvarianten, GIMP ?

  7. civing Says:

    Givetvis, jacob, använder jag Gimp sedan urminnes tid. Sparsamhet och hederlighet är två av mina dygder. Även om inte bildbehandling tillhör mina specialiteter, har jag använt den för att göra positiva kopior av färgnegativ, och även bilder med alfakanaler.

    För övrigt torde Plattdeutsch vara ett utmärkt språk för plattityder!

Kommentera

