Klassresan till Köpenhamn

 diskstall.jpg

Vad har Catwoman, Immanuel Kant och Anubis gemensamt? förmodligen inte så mycket mer än att alla står och vinglar i mitt diskställ för tillfället, tillsammans med bland andra Ganesha och Wonderwoman. Horus och Hawkman tisslar förtroligt. Alltsammans ser ut lite grann som ett gruppfoto från en klassresa till Köpenhamn (strax efter studiebesöket i Carlsbergbryggeriet).  Gröna Lyktan verkar vara riktigt på — håll i hatten — lyset.
Jag fortsätter hitta nya depåer av modern och klassisk skulptur i mina samlingar — en infödingsstatyett från ca 1966 föreställande Nils Erik Baehrendtz i terracotta klarade sig från att diskas och är därför tyvärr inte med i den här laguppställningen. Låt oss påstå att han har gått iväg för att kissa (och kommer att vara svindlande nära att missa bussen).

8 svar to “Klassresan till Köpenhamn”

  1. jacob Says:

    Kant & Anubis ser ut som dom har typ fyllehånglat på klassresan och tycker det är lite pinigt nu när Catwoman vet om det.

  2. Olov Says:

    Lemon curd?
    Ja, jag har en liten hjärnskada och förstår mej inte på de där mimetiska figurerna i själva stället, men är det inte en burk Lemon curd till vänster? Och nästa fråga blir: Om så är fallet, innehåller den något av den ursprungliga varan eller står den där, vattenfylld, i väntan på att bli diskad? Och i så fall, varför är locket på?
    Jisses, vad svårt det kommer att bli att sova i natt.
    (Jo, det är sant, de kallar mej Tant Sigurd.)

  3. David Says:

    Jacob: Jo — det kan nog bli en och annan obekväm tystnad på hemvägen …

    Olov: Bästa tant Sigurd — det är inte fråga om Lemon Turd utan en annan av Robertsons produkter: Seville Limited Edition (vill jag minnas att den heter).

    Mystiskt nog tar den aldrig slut i butikerna, oavsett hur limited den föreställer vara. I början hamstrade jag den, men nu vet jag bättre.

    Men varför jag har skruvat på locket efter att först ha vattenfyllt den urätna burken kan jag tyvärr inte svara på — ledsen om det ger dig sömnproblem. Om det underlättar kan jag gå ut i köket och skruva av det igen …

  4. Martin R Says:

    Är det kryptonit i elefantölet? Stålis ser medtagen ut.

  5. David Says:

    Martin: Livet har uppenbarligen sina grøøøøøøøne stunder. Man får vara glad att det inte rör sig om Norrlands Guldkryptonit som får honom att för alltid förlora sina superkrafter — eller menar jag suparkrafter?

  6. Martin R Says:

    Superman? Superman? Ja, man super.

  7. civing Says:

    ”Stålmannen har rostiga kalsonger”, sade man på min tid. Se där konsekvensen av att diskas!

  8. Martin R Says:

    Om serieförläggarna hade haft bättre koll på Nietzsche så hade Stålis hetat Övermänniskan.

Kommentera

