The Strange Case of Mary Jane Stacy

go-go.jpg

I förrförra inlägget hade jag onda aningar om den nya Spindelmansfilmen och fick dem bekräftade. Uppgiften att man plötsligt har skrivit in en Gwen Stacy i handlingen förbryllar mig, särskilt med tanke på att filmernas Mary Jane redan är Gwen. Kirsten Dunsts Mary Jane ligger betydligt närmare Stacys blida, bekymrade blondin

gwen-nerve.jpg

än det hippa och bitchiga partymonster som är seriernas Mary Jane.

soft-shoe.jpg

Första filmen följer dessutom tämligen troget det klassiska avsnittet ”The Death of Gwen Stacy” — med den skillnaden att hon klarar sig. Och — som sagt — av någon sällsam anledning har bytt personlighet: ”The survival of Mary Jane”.

Ännu märkligare blir identitetsbytet när man betänker hur mycket Sam Raimi och hans team har bemödat sig om att vara serien trogna i övrigt — de återskapar exakt och kärleksfullt klassiska bildrutor som den här —

spideynomore.jpg

— letar upp en kusligt porträttlik Jonah Jameson, och låter tillochmed Spideys första flickvän Betty Brandt figurera i handlingen:

bettybrant.jpg

Är det för att inte förvirra sjuttio- och åttiotalisttittare som aldrig har hört talas om Gwen Stacy som de har gjort så här? Varför introducerar de isåfall Gwen nu? Och vems personlighet kommer hon att få? Kraven the Hunters? Och — kanske viktigast av allt — varför bryr jag mig?

(Jag är nästan lika engagerad som min femåriga gudson. En gång när jag barnvaktade honom och höll på att lägga honom var han tyst en lång stund. Jag trodde att han hade somnat. Men plötsligt sade han fundersamt: ”Varför är alla så elaka mot nätkravlaren?”)

8 svar to “The Strange Case of Mary Jane Stacy”

  1. jacob Says:

    En femåring som säger ”nätkravlaren”??? Inte undra på att du trodde han pratade i sömnen…

  2. Johan W Says:

    Du har inte fattat NÅNTING! Trean var ju BÄST! Dansscenen! Jag säger bara dansscenen!

  3. Feedback66 Says:

    En femåring som säger ”nätkravlaren”, är din gudson stofilpojken kanske?

  4. David Says:

    Johan: Okej — jag ska ge den the benefit of the doubt, som tysken säger …

    Feedback66: Helt riktigt uppfattat.

  5. Cirkux Says:

    Jag kan bara hålla med, denna pseudoGwen förvirrar och ställer till långt mer än hon tillför ngt.
    Jag minns tydligt hur hon dog på brooklynbron och nu är världen plötsligt otrygg.

  6. Axel H Says:

    Om de ändå slängt in kissekatten Felicia Hardy istället. Hon har alltid representerat trubbel och en mörkare sida av den vänlige kvartersspindeln. Och hon gillade den svarta dräktens opålitliga spindelman.

    Vad gäller att bry sig om filmhistoriens mest inkomstbringande premiärhelgstrilogi… Är det inte också en av nördhistoriens mest välförvaltade seriemytologi? Jag tycker treans töntighet är helt i linje med seriernas.

  7. Dr Müller Says:

    Äntligen en bra spindelmansfilm på gång, vansinnigt fin trailer:

  8. Dr Müller Says:

    Ach, glömde den fina postern…

Kommentera

