Offensiva Åseda

 

Här hittade jag en ganska ambitiös samling av svenska stadsslogans — även om jag tvivlar på vissa av bidragens officiella status. Jag har till exempel svårt att tro att Handen har en skylt vid infarten med den iochförsig mycket uppfinningsrika texten: ”Handen, mitt emellan Fittja och Trosa”. (Apropå det vill jag rent parentetiskt inflika att ortsnamnet ”Fittja” har exakt samma ursprung som … det där andra ordet. Det betyder ursprungligen ”Våtmark”.)

I det här fallet stod det faktiskt angivet att kommunstyrelsen förmodligen inte hade sanktionerat devisen, men jag tycker nog även att ”Vandra vidare i Vilhelmina” låter olycksbådande i överkant. Å andra sidan minns jag en notis i DN för inte så många år sedan där man med illa dold skadeglädje berättade om Västerbottens engelskspråkiga succéslogan ”Welcome to West Bottom”, så inget är omöjligt.

Min egen hemstad Sala hade f ö under flera år en stor skylt vid infarten med det svårslagna bidraget ”I Sala kör vi med IQ — 30, 50, 70”. Sedan upptäckte någon av de lyckligt lottade invånare som kunde stoltsera med hela 70 den aningen misslyckade dubbeltydigheten och plockade ner skylten. Jag hade förmodligen inte trott på den devisen om jag inte sett den med egna ögon.

Annars finns det ofta något lite lätt desperat över de små städernas försök att utmärka sig: ”Krokom kan!”, ”Positiva Frövi”, ”Expansiva Mjölby”, ”Offensiva Åseda” — eller det hjärtslitande ”Åk inte Alvesta förbi!”

Den desperata kategorin tonar sedan steglöst över i den direkt storhetsvansinniga: ”Vårgårda – center of innovation”, ”Utan Gislaved stannar Sverige” eller varför inte det lakoniska ”Habo — Naturligtvis”.

Som direkt provocerande vill jag nog rubricera”Hade du bott i Stöde hade du varit hemma nu”.

De putslustiga bidragen orkar jag inte ens lista — det räcker med att tänka på ”I love Hjo” för att jag ska bli helt trött.

En intressant kategori är de städer som försöker göra lite spin-doctoring på det enda, inte alltid positiva, som de är kända för. Åmål tog ordspråket ”Alltid nåt, sa Fan när han såg Åmål” och kastrerade det till ”Åmål — alltid något mer …”. Jag föreslår kommunledningen att istället försöka spinna på det där andra de är kända för: ”Åmål — fucking great!”

De mest förbryllande bidragen är de som absolut inte säger någonting. Här återfinner vi de alfabetiska som ”Från A till Ö — Adelsö” eller ”A som Arboga” — de geografiskt konstaterande som det makalöst platta ”Luleå — Staden vid vattnet” — samt de fullkomligt obegripliga som ”Simrishamn — dörrarnas stad”, eller ”Nordanstig — ditt Tusculum”.

68 svar to “Offensiva Åseda”

  1. ban~ken Says:

    Jag tycker Åsedas bildfil faktiskt är ganska offensiv. Den sticker ut och ställer till med med mayhem bland dina recent comments, åtminstone i Safari. Vi är lite parallella idag; jag har ett slags dokusåpa på bloggen där jag nu är nere i 46 kommunslogans. Jag vet inte hur men en värdig vinnare ska utses. Mitt nästa projekt blir att skapa en slogan för Sverige.

  2. k Says:

    ryktet går att vissa skulle betala ett ganska stort antal pudas för en ”i sala kör vi med IQ”-t shirt, som för övrigt fanns…

  3. Martin R Says:

    Jag kommer att tänka på stridsropet ”Spola kröken”. Som barn under tidiga 80-talet hade jag ingen aning om vad ”kröken” betydde i det sammanhanget, utan tolkade det hela som en uppmaning att spola efter mig på toaletten. Rörkröken, alltså.

  4. Gustaf Erikson Says:

    Skönt att höra att andra i min gereration inte heller fattade vad ”Spola kröken” betydde. Jag kom hem till Sverige efter att ha bott utomlands när kampanjen var i full gång och hade svårt att förstå varför Systemet uppmanade till bättre VVS-hygien.

    I en artikel i SvD för några år sedan påminde dom om att Systemet en gång i tiden hade små lampor som tändes slumpmässigt. När dom lös skulle man visa leg. Inget leg, ingen krök. Man baxnar.

  5. Gustav Says:

    ”Fördel Boden! Vår fördel är vår styrka!” – låter lite 1970-talets Kina, eller hur?
    Fler exempel finns i Sydsvenskans artikel häromdan.

  6. David Says:

    Det är väl bara kommuner i större eller mindre kris som stoltserar med kommunslogans?

    Om jag vore någon sorts kapitalistisk investerare som letade efter intressanta kommuner att förlägga min verksamhet så skulle det första jag tittade på vara om det fanns en välexponerad slogan för kommunen. Fanns det de så skull jag satsa mina pengar någon annanstans.

  7. Bengt O. Says:

    Gustaf Erikson, andra stycket: Det var bättre än så. Expediterna hade dessutom en hemlig knapp att trycka på så att lampan lyste när man ville kontrollera någon som inte blivt utslumpad om jag säger så.

  8. Herr Svisser Says:

    Jag minns brevmärket med den underbara texten: ”When in Europe – don’t miss Skurup”.

  9. wintermute Says:

    Om man pratar med marknadsföringsfolk inom Norrköpings kommun så håller de nog med om att det bara är kommuner i kris som har en slogan. Norrköping har nämligen ingen slogan, hävdar de. Istället står det ”Upplev Norrköping” överallt vilket tydligen inte ska uppfattas som en slogan utan som en uppmaning. Skulle nämnda marknadsförare få se att ”Upplev Norrköping” och, ännu värre, gamla ”Sveriges Manchester” (industristadsidentitet, vik hädan!) finns med i sammanställningar av slogans skulle de antagligen bli förbannade.
    I själva verket har inte Norrköping EN slogan utan ett dussin som kommunen dräller omkring sig. Antagligen tecken på jättekris…
    (Se http://wintermute.blogg.se/1174218167_no_slogan.html)

    Sveriges Ko-laste slogan har dock Falköping: Sveriges kotätaste stad!

    Sällar mig f ö till dem som då det begav sig trodde att ”Spola Kröken” handlade om toalettrengöring…

  10. Liten Karin Says:

    Herr Swisser: Bette Midler var på turné i Sverige på åttitalet och drog alltid samma skämt:

    ”When I asked him to kiss me where it smells; he took me to Skurup!”

    varvid dock ortsnamnet växlade till den lokala sulfitfabriken, beroende på var Bettan just uppträdde. Förmodligen vill man idag anknyta till denna internationella status, i Skurup.

  11. schibbye Says:

    Jag tycker ändå att ”Enköping – Sveriges närmaste stad” är en av de mer iögonenfallande av de officiellt sanktionerade slogarna (slogansen? slogansarna? slogaserna?). Förövrigt: kan någon komma på ett ord ur vår inhemska disponibla vokabulär som kan fungera bättre i plural än sagda låneord?

  12. Thomas Lennartsson Says:

    Men! Den där sloganen (eller vad katten det nu heter ) har jag hört förut, redan i början av 90-talet, men då lät det ”Offensiva Degerfors”. En skylt hälsade alla som åkte in i Degerfors välkomna med just de orden, tills det arma laget på bara några år lyckades falla ned från Allsvenskan till division 2. Då ansåg man väl att inte ens den mest fanatiska Degerfors-supporter skulle kunna gå på det. Borde man inte kunna stämma Åseda för varumärkesintrång?

    För övrigt tycker jag att det är smått underligt av Mellerud att verkligen anamma talessättet ”det är hårda bud i Mellerud” och göra det till sin officiella slogan. Är det meningen att jag ska bli lockad dit av ”hårda bud” nu eller? Hemtjänsten i Mellerud håller med mig, för övrigt.

  13. Sara Says:

    Då inte Halmstad fanns med på den annars omfattande listan, vill jag tillägga något jag sett på bildekaler i min nuvarande hemstad:

    ”Borta bra – Halmstad bäst”.

  14. David Says:

    En slogan flera slogi. Nej. Det funkar inte heller. Slå slog slogan. Flina Flen Katrineholm. Jag ger upp.

    Thomas L: Skrattade högt åt Melleruds hemtjänstbekymmer. Det kanske var en hemtjänstbil jag hade råkat fotografera av i min resedagbok från Dalsland för några veckor sedan — redan då var jag milt förbluffad över att Mellerud försökte profilera sig som den brutalaste bland Dalslandsorter. Vad gäller ”Offensiva Åseda/Degerfors/ …………….. (fill in the blank) så kan vi konstatera att slogansarna uppenbarligen inte är upphovsrättsskyddade:

    ”Härliga Haninge”
    ”Härliga Härjedalen”
    ”Härliga hemlighetsfulla Hultsfred”

    ”Ronneby – i hjärtat av Blekinge”
    ”Överkalix – I hjärtat av Norrbotten.”
    (vill även minnas att det fanns en stad– som dock inte är med i listan — vars slogan var något i stil med ”I hjärtat av södra Medelpad”. Skriv gärna en kommentar om det ringer en klocka.)

  15. Liten Karin Says:

    Ursäkta så hemskt mycket, men får jag inflika att även Den Stora Välska Kontinenten ivrigt övar sig i ämnet? Detta är alltså på utrikiska, men jag är beredd att översätta:

    Volkswagenstaden Wolfsburg (egentligen en medeltida smugglarhåla med råa vägtullar) som ändå har köpt sig ett eget fotbollslag och ett icke oävet ”Kunstmuseum ”för att komplettera europas största bilfabrik och Adolf den förstes pekoralistiska trettiotalssovstäder runtom denna skalbaggens urfabrik, har myntat följande uttryck:

    ”Wolfsburg hat WOB” (”Wolfsburg har W.O.B.” dvs. det som står bredvid bilnumren).

    Varvid bör bemärkas, att Wolfsburg, som alla teutonska städer, har nummerplåtar på bilarna som utsäger varifrån de kommer. Kanske ett tips till Fosterlandet? Kunde bli kul.

  16. molle Says:

    Thomas L: Det stämmer, det där med Degerfors. Men för några år sen ansåg man tydligen att det inte kändes fullt så positivt som man hoppades på, och numera lyder texten på skylten ”Offensiva och servicevänliga Degerfors”. Smidigt och välljudande, nessie-pas.

    Beträffande Spola krökenkampanjen har jag aldrig fått toaassociationer. Jag samlade (förstås) klistermärken som liten och hade bland annat ett som föreställde en bandy- eller möjligen hockeyspelare. Texten löd ”Bandy(om det nu var det)förbundet spolar kröken”, och jag utgick från att det måste handla om att spola en isbana med vatten för att sen kunna spela bandy (eller hockey) på rinken.

  17. civing Says:

    Karin: motsvarigheten skulle väl närmast bli ”Greif zu in Greifswald” o dyl?

  18. civing Says:

    molle: jag antog att ”kröken” åsyftade den vertikala kröken som bildas där dryckens bana svänger från munhålan nedåt svalget. Den bör givetvis spolas så den håller sig fuktig, gärna med hallonsoda eller andra läskeblasker.

  19. Thomas Lennartsson Says:

    molle: Vad katten, jag åkte genom Degerfors så sent som i förrgår och då såg jag ingen skylt alls. Jag tänkte att de hade kasserat allt vad offensiva Degerfors heter för gott, men istället har de alltså vidareutvecklat/förbättrat sin fantastiska slogan. Så… innovativt. De kanske kände sig pressade av Åseda och kände att de var tvungna att övertrumfa dem på något sätt? ;P

  20. David Says:

    Min syster påminde mig om Säffles gamla slogan ”Säffle — en kopp kaffe” som tyvärr har fallit i bruk.

    Samma sak gäller hennes andra tips ”Trollhättan — Sveriges grönaste teknikstad”. När jag tar mig in på sidan med stadens turistinformation:

    http://visittrollhattan.vastsverige.com/templates/default____368.aspx

    … verkar den något sovjetiskklingande parollen helt ha sopats undan av det trista ”Fallens och slussarnas stad”. Personligen tycker jag att om en stad envisas med en så banal slogan ska de i alla fall se till att den blir en aning kryptisk, något i stil med ”Simrishamn — dörrnarnas stad”.

    Alltså: ”Trollhättan — de många föremålens stad!” eller

    ”Trollhättan — där atmosfären möter terra firma”.

  21. David Says:

    På nätet upptäcker jag till min stora glädje vissa spår av sloganen ”Säffle — inte bara en kopp kaffe” — ett rent plagiat på närbelägna Åmåls ”Alltid något mer …” Sloganen finns t ex här:

    http://solhagen.ungaornar.se/evenamang1.htm

    … Och om de kommunala kampanjmakarna ska fortsätta försöka spin-doktorera Hasse Alfredsson kan de ju alltid försöka med monologen om Robert Lind i Kramfors — ”I Kramfors är det ljust och vackert medan Dals Långed är ett rent helvete”:

    ”Dals Långed — inte bara ett rent helvete”

  22. JET Says:

    Även jag antog att den krök som skulle spolas var den där munhålan vänder ned i halsen. För inte kunde väl spritbutiken göra reklam MOT sprit? Nej, just det.

    Mammas hemkommun: Vingåker — En promille kan inte ha fel!

  23. Gustav Says:

    Man kan ju bara hoppas på att någon kommunaltjänsteman i Åseda översätter till engelska; ”Offensive Åseda” …

  24. ban~ken Says:

    Förresten, Nesure-sama, du skriver om etymologin hos Fittja och fitta. Det får mig att tänka på något som har stört mig en tid: Om fitta har en ursprungsbetydelse som våtmark, gör inte det Niemis fittmyr (vittulajänkkä) till något av en tautologi?

    När Fittja reduceras med ett j så blir det ett så kallat ”runt ord” (som man sa på ”Skäggens” tid), därom tvista inga lärde. Men man kan gå åt andra hållet också. Vissa av de där kommunerna, som jag aldrig hade hört talas om tidigare, kan nämligen göras rundare om man lägger till en bokstav. Cases in point: Vårtgårda och Bolleblygd. Alla vet väl dessutom vad ”bolle” betyder sör om sundet?

  25. Charlotte Says:

    Snusk, snusk, snusk. Alltid finns det de som drar allt i smutsen. :-)
    F ö är ju luftballongen på Åsedaskylten hur fin som helst! Och originell som stadssymbol. Annars noterar jag att orden ”nära” och ”närma” är populära i de här sammanhangen. Nära vadå? undrar jag. ”Burlöv — en närma kommun” heter det förresten här utanför Malmö om jag inte minns fel. Ja, det är nära Malmö iofs, men…och ”närma” vafan är det för ord? (Gnällde hon surt.)

  26. schibbye Says:

    Södra Medelpad torde syfta på Kvissleby eller Njurunda eller något i den stilen. Värst mycket längre söderut kan man inte komma i Medelpad för då är man redan i Hälsningland. Inte mycket längre norrut heller måste man tillägga; Medelpad är mycket litet.
    Sara: ”Jag ska måla hela världen utom Halmstad!”

  27. Charlotte Says:

    Helt rätt. Halmstad ska inte målas. Alla ska kunna SE att Halmstad är Sveriges anus direkt vid anländandet — så att ingen ska behöva drabbas av en impuls att stanna där ett ögonblick längre än nödvändigt.

  28. isabelle Says:

    Haha, mycket roligt skrivet. min egen hemstad Ängelholms slogan är iaf sanningsenlig (”Sval oas i het region”) det råder ju faktiskt intellektuell och kulturell istid i Ängelholm.

  29. Robert K Huselius Says:

    Min gamla hemstad stoltserar med ”Katrineholm – i Sveriges lustgård” alt. ”Den sköna lustgården”. Tydligen ett Lagerlöf-derivat. Vilket förstås klingar bättre än ”Flen – violstaden”; nog för att jag gillar Olrog, men att bygga en hel stads självbild på en av hans visor tyckes mig andefattigt.

    Numer är jag dock en juvel i Mälardrottningens krona.

  30. Robert K Huselius Says:

    Har förresten ett sloganförslag jag tänkt sälja till Irak så fort läget lugnar sig en aning där. ”Kirkuk – trevligare än portvinstå”.

  31. Metatron Says:

    Lustigt sammanträffande. Exakt den vitsen (kirkuk/portvinstå) tänkte jag på idag.

  32. schibbye Says:

    Jag tycker att man kan ana en slags omvänd patriotism angående den egna hemstaden; folk tenderar ofta att nedvärdera denna i enlighet med Monty Pythons ”Luxury, we had to move from our hole in the ground and live in a lake …” osv.

  33. Thomas E Says:

    ”Bli tokig i Säter” är den absolut bästa stadssloganen jag hört. Kommuninnevånare som Thomas Quick håller säkert med.

    Härifrån http://dasai.blogsome.com/2007/07/17/bonkers/

  34. Gustaf G Says:

    Shibbye: Ja, men mycket sämre än min hemköping Mönsterås 80-talsslogan ”Här mås i Mönsterås” (med måsar i dekalen) kan det väl ändå inte bli? Det snillrika slagordet blev dessutom refräng i en sång som kommunen spred på gratis kassettband. Som grädde på moset kompletterades kampanjen med en bild på en Disneyfierad mås i hög hatt som givetvis hette ”Herr Mås”.
    Göteborg måste känt sig hotat som de dåliga ordvitsarnas huvudstad. (Det vore väl f ö en lämplig slogan åt Götet?)

  35. Liten Karin Says:

    För Göteborg föreslår jag pluralis av mås: möss.
    Göteborg; mössens stad.
    Möss och mänskor i Göteborg.
    Vi möss i Göteborg…ja, ni fattar.

  36. schibbye Says:

    eh… näe …

  37. Liten Karin Says:

    ÄSch, strunt i det. Kanske en dialektal mössuppfattning, hrf?

  38. civing Says:

    Utmärkt, Karin. Det syns att frun har ett visst förflutet i staden och anfäktats av, eller ska vi säga anammat, dess kulturella influenser. En tid stod det på Götaverkens torrdocka: ”Göteborg – alltid på G”.

  39. Ännu en Sara Says:

    Det finns (tyvärr) en bakgrund till ”Åk inte Alvesta förbi”. I min gamla hemorts kommunvapen ser man nämligen ett antal bin. Höhö.

    Jag hade hemskt gärna velat vara med på det skäggstrykningsmötet.
    Järnvägsknutpunkt….bin…ingen anledning att stanna till… Hmmm…

    /Sara, tråkig som en påstigande i Alvesta.

  40. David Says:

    Hmm … är det bara som jag får för mig, eller är sydsvenskarna alldeles särskilt benägna att göra ner den bygd som sett dem födas — Isabelle, Gustaf G, osv. Nu väntar jag bara på att Hatt-Ove Jonsson ska dyka upp på bloggen och ta heder och ära av Sölvesborg och Listerlandet (vilket han i o f s med den äran redan har gjort i sina legendariska närradioutsändningar).

    Ännu en Sara: Att referera till Stig Ahlgren ger givetvis en fet guldstjärna i kanten — lyckas för tillfället inte minnas vilken trettiotalsförfattare som var ”Tråkig som en påstigande i Alvesta” — jag tror SA:s bedömning av honom var såpass korrekt att han inte läses nudörtiden i någon större omfattning …

  41. Sjörövar Jenny Says:

    Sven Stolpe, såvitt jag vet? De avskydde i alla fall varandra hjärtligt.

  42. Malte Says:

    Ja, men ”tråkig” var knappast rätt adjektiv för Stolpe. Jag har för mig att det var en annan med samma initialer: Sten Selander.

  43. JET Says:

    ”Flen – violstaden” ska tydligen bytas ut mot nåt med glass, ety GB har en fabrik i just Flen.

  44. Liten Karin Says:

    Malte: Då vore du den första mänska förutom mitt alter ego (hysch!) som i n t e tycker att Stolpe är ”tråkig”. Det säger alla andra som av protest mot Stolpes omtaltade tristhet aldrig läst hans essäer, och massan brukar ju ha rätt.

  45. Liten Karin Says:

    Hm, omtalad tristess utan läsbrillor.

  46. Malte Says:

    Jag har allvarligt talat nog mest läst intervjuer med Stolpe, och där var han inte tråkig. Storhetsvansinnig, möjligtvis. Och så har jag läst Olof Lagercrantz fantastiska massaker på hans memoarer, som dock sägs vara festliga och aldrig tråkiga.

    När jag hastigt bläddrar i min Ahlgren-samling hittar jag dock bara följande om Stolpe, ur en recension av den oxfordkristne Harry Blomberg:

    ”Men nu för tiden skiner det om Harry Blomberg. I bok efter bok har vi fått studera hans syndiga varelse ur alla upptänkliga vinklar. Han har gjort den litterära form han begagnar sig av genomskinlig som ett akvarium, och med näsorna tryckta mot glasväggarna kan vi betrakta Guds lilla guldfisk, när den med koketta stjärtslag pilar omkring bland det undermedvetnas alger eller går upp till ytan för att snappa efter litet av denna världens luft. Han är inte ensam i behållaren. Sven Stolpe heter en annan guldfisk, lätt igenkännlig på sina ilskna störtdykningar. Men han har inte lyckats skaffa sig den där läckert guldröda glansen, som gör Harry Blomberg till en så eftersökt prydnadsfisk i de kristna akvarierna.”

    Litteraturkritik i toppform!

  47. P Says:

    Hoho. kritiken var i alla fall avgjort bättre förr. Om någon skrev så där idag så skulle säkert föremålet för recensionen gå ut i medierna om hur ”kränkt” vederbörande känner sig, och författaren skulle kallas osaklig etc …

  48. Liten Karin Says:

    Bara tanken:
    Sven Stolpe, ”guldfisken” som i kritikerns akvarium får leva utan ”koketta stjärtslag” (Sven; en stofil hetero, mig veterligen) men ändå är kapabel till ”ilskna störtdykningar”:

    ”Stig Ahlgren i telefonen. Han är vänlig och förbindlig. Jag lyssnade första sekunderna lite tankspritt. Jag kom att tänka på vad Thomas Mann berättar i sin förtjusande bok ”Pariser Rechenschaft” om sitt möte med teaterkritikern Alfred Kerr, vilken vänligt frågar hur han mår: ”Mein Sinn für Humor war stark berührt. Denn es liegt natürlich Humor darin, wenn jemand, der uns fünf bis sechsmal zu töten versucht hat, sich nach unserem Befinden erkundigt.”
    Men jag vet det sedan gammalt – Stig Ahlgren kan man bara vara förbannad på – på avstånd. Dessutom kom han med en intressant fråga:
    ”Du skall dö om tre timmar – vad tänker du använda tiden till?”

    Ur: ”Låt mig berätta mer” Sven Stolpe 1971

  49. David Says:

    JET: Olrogs visa är i o f s inte särskilt älskvärd varken mot Flens uppväxande släkte — ”När traktens unga glopar går på jakt så verkar de’/ municipalsamhälls-jeunesse doré” (även om det är ett tjusigt nytt ord Ulf Peder lanserar här) — eller det kulturella utbudet i stadens bokhandel ” här finns till salu smått och gott/mest papper och kuvert” — men Violen måste väl ändå vara att föredra framför GB:s galna John Wayne Gacy-clown som stadssymbol (tror f ö jag läste att GB är brittiskägt nuförtiden — de kunde väl inte motstå företagets initialer. Och apropå det … )

    Malte: SA tillintetgjorde alltså SS? Märkligt — jag trodde det var precis tvärt om … (De långa reservoarpennornas natt)

  50. David Says:

    En intressant synkronicitet — för att nu tala med den gamle knasbollen Arthur Koestler — finns f ö mellan Ahlgrens tråkiga påstigande i Alvesta och Olrogs viol, som var charmerande som en avstigande i Flen. Tydligen åkte visdiktaren tåg någon gång under fyrtiotalet och kom i samspråk med en ung dam från Flen som visade sig vara bokhandelsbiträde. Hon gjorde ett såpass starkt intryck på honom att han sedan skrev den något tvetydiga hyllningssången till hennes ära …

  51. Robert K Huselius Says:

    Olrog skrev även en lika härligt tvivelaktig hyllning till mitt gamla K-holm.

    Carl Gustaf, vår kronprins, ses småstaden prisa
    fastän han själv råkat hamna i Flen
    Men här finns idyllen, den ägnas en visa
    Järnvägsknutpunktens förnäma idyll

    Katrineholm, Katrineholm
    Hemstadens gator kring Pump Separator
    Där vill vi bli, vår melodi
    är Katrineholm, Katrineholm
    Hemstadens huldra, skuldra vid skuldra
    bär vi till Katrineholm!

    Åh hembygd, åh hembygd, ack, får jag dig följa
    hem till vår älskade sörmländska kust?
    Och närmast jag menar då Näsnarens bölja
    insjön med avlopp av säregen must

    Katrineholm, Katrineholm …

    Ack, kullager ävensom småindustrier
    – glöm ej varenda textilfabrik! –
    i ovansklig ära här hyllar vi er
    med stöd hos musikkonsulentens musik

    Katrineholm, Katrineholm …

  52. David Says:

    Robert K: Hoppsan — det kommenteras så friskt att jag hade lyckats missa den här lilla pärlan. Och återigen denna synkronicitet — jag köpte en LP på loppis häromdagen med några av Olrogs ytterst sällsynta egna tolkningar av sina sånger — ett skäl så gott som något att äntligen koppla ihop min gamla stereoanläggning som har blivit stående i ett hörn.

    Den mest tvetydiga av Olrogs småstadshyllningar är nog ändå Borgmästarinnan av Sundsvall, som finns insjungen av Sven Arefeldt och en mycket klämmig och manhaftig manskör (jag tycker mig kunna urskilja Oscar Rundkvists sonora stämma):

    Kören: Sången om Medelpad!
    Landet med blånande skogar!
    Ämne för den ballad
    Arefeldt (med sin släpigaste ekenskisröst): … som jag med möda sammanfogar.

    Kören: Ragundafallets brus
    och Hammarforsens tillika
    Jämkvissledalens sus (??? — jag hör inte riktigt vad de sjunger här)
    Arefeldt: … allt får i sången här vika

    För Borgmästarinnan i Sundsvall
    med sin fulländade figur
    Därför, enär, alldenstund skall
    jag helt glömma Medelpads natur!

    Stadens mär, har satt mig här
    i rådsturättens gallerbur
    chansen är, bli familjär
    därför för att kunna ta mig ur

    ägnas en fängelsekunds trall
    landskapets vackraste kontur
    Borgmästarinnan i Sundsvall
    med sin fulländade figur.

    Kören: Sången om Medelpad!
    Sången om sågverk och bräder!
    Gör ingen mänska glad!
    Arefeldt: … Annat befolkningen här gläder!

    (Jag skrev om låten i ett tidigare inlägg här:
    https://davidnessle.wordpress.com/2006/03/07/att-rimma-pa-alldenstund/)

  53. drrignell Says:

    Vid infarterna till Sveriges guldkust Vellinge kommun kan man på skyltarna läsa:

    ”Välkommen till Vellinge kommun. Här är friheten större och skatten lägre.”

    Tids nog kommer de nog lägga till ”o blott maten exotisk”

    http://www.vellinge.se/Kommunfakta/Politik__politiker/Har_ar_friheten_storre/

  54. Morbitt Says:

    För några år sedan tittade en gammal engelsk it-miljonär på sin karta där han satt i sin gungstol i mellersta England och råkade se Åseda och bestämde sig för att flytta dit och göra något för samhället. Han la alla sina miljonär på att bygga Ungdomens Hus och det var säkert i denna veva som samhället fick sin slogan! Det byggdes och pengarna var i rullning! Det var lite synd bara för sedan när allt nästan var klart så tog pengarna slut och jag är inte så insatt men det blev tyvärr så att det står tomt nu tror jag. Fast det är jättefint från utsidan. Synd för den där gamle gubben var ju otroligt generös.
    Men igår när vi flyttade ut vår sista släkting ur samhället såg vi att de även har byggt Hälsans Hus! Komplett med simhall, massage och allt! Vem vet vilka andra specialhus de sitter och lurar på? Allt detta gör att jag tror Åseda har framtiden för sig och med rätta kan kalla sig Offensiv.

  55. Robert K Huselius Says:

    Morbitt: Undrar om det var samme IT-gubbe som jag såg på tv för några år sedan. I så fall var han dock ej engelsk, utan till sitt ursprung svensk, men han var en av de härligaste människor jag någonsin sett. I gummistövlar och stort, ostyrigt UNIX-skägg samt ett inbjudande humör stod han vid en åker och berättade, på skäggiga gubbars fryntliga vis, om hur han byggt upp ett företag — ”jag är ju något av ett datorsnille, va” –, sålt hela klabbet, ”skrattat hela vägen till banken” och slagit sig ner på den svenska landsbygden, där han småningom såg hur trist ungdomen hade det, och helt sonika bestämde sig för att uppföra ett hus åt dem för egna pengar. Makalöst gedigen man som etsat sig fast i minnet.

    Hoppas emellertid att det ej var han, ty jag vill inte att historien ska ha tagit sig ett så snöpligt slut. :-(

  56. David Says:

    Det är som vanligt underbart lärorikt att ha en blogg. Det här inlägget är ett bra exempel — jag vräker ur mig vad som helst och sen fyller folk från hela landet i med suveränt detaljerad och intressant information. Tack allesammans!

    Robert K: Termen ”UNIX-skägg” tilltalar mig särskilt. Bättre än LINUX-lugg, kanske …

  57. Elin Says:

    Passerade för ett tag sen en ort som hade som slogan: ”……(ortnamnet här) – här får du livstid”
    Minns inte var det var, någonstans på väg mellan gbg och sandviken. Vet inte heller om orten hade ett fängelse, men tyckte det var en …minnesvärd slogan.

    Och som f d folkhögskoleelev i Skurup väcker ju ”When in Europe, don’t miss Skurup” många minnen! Hade tänkt bidra med den, men såg att ngn varit före.

  58. David Says:

    Elin: Vad kan det ha varit för ort? Säter har ju — som nämnts ovan, tror jag — det besläktade ”Bli galen i Säter” (de bjussar på sig själva inom Dalarnas kriminalvård — Dalapolisens spelmän har undfägnat oss med skivor som ”Cellsamt Fängslande” och ”Den tar vi sa polisen”)

    Jag tillbringade förresten själv nästan hela mina högstadietid i Skurup — men det kändes snarare som livstid …

  59. Morbitt Says:

    Robert K Huselius:
    Jag kan gora dig glad for han var definitivt inte svensk, han var engelsman! Jag tror aldrig jag lyckades se honom pa riktigt, men pa foton sag han ut att vara forvillande lik din gubbe.

  60. Håkan (hakke) Says:

    Den årliga orienteringstävlingen i Åmål heter fortfarande ”Ändå Något”. Vilket passade ovanligt väl för tio år sedan när södra Sverige lamslogs av en sen snöstorm och alla andra orienteringstävlingar fick ställas in.

    Mönsterås hör för övrigt till de kommuner som starkast förespråkar att URL:er ska få innehålla andra bokstäver än engelskans a-z.

  61. ban~ken Says:

    Elin skrev: ”Passerade för ett tag sen en ort som hade som slogan: ‘……(ortnamnet här) – här får du livstid’ Minns inte var det var”. Jag tror att det var Fagersta (Home of the Hives) som du passerade. De stoltserar hursom med denna slogan.

    Hakke skrev om Monsteras. Två andra kommuner som är diacritically challenged i vår virtuella ASCII-värld är förstås Håbo och Habo.

  62. Fredrik T Says:

    Samt Hörby.

  63. frio Says:

    Simrishamn – dörrarnas stad. Det har att göra med en särskilt dörrtyp som finns på äldre hus i Simrishamn.

    http://www.skanskabilder.se/foto.php?id=3246

  64. David Says:

    Frio: Tack för det! Nu undrar jag bara varför de inte är lite mer specifika och skriver ”Simrishman — de särpräglade dörrarnas stad” …

  65. Penelope Barnhart Says:

    davidnessle.wordpress.com’s done it once more. Amazing read!

  66. Jocelyn Castaneda Says:

    If I had a dollar for every time I came here.. Great read.

  67. Gustaf Says:

    Den norska landsbygdstidningen Nationen publicerade nyligen en lista över norska kommuners slagord. Det finns många pärlor även på denna sida Kjølen. http://www.nationen.no/2011/06/12/nyheter/kommune/slagord/6693521/
    Personliga favoriter är: ”Sirdal – meir enn ryper” (ripor), ”Bodø – i vinden” och ”Selbu – et lykkeland”.

  68. David Says:

    Ja — de norska slogansarna uppvisar rätt många paralleller till de svenska:

    Högsta I Love Hjo-faktor:

    Farsund
    — Kysten er klar

    När det gäller högsta I hjärtat av södra Medelpad-poäng är det svårt att utkora en vinnare:

    Hjelmeland

    — i hjarta av Ryfylke

    Rælingen

    — trivselskommunen mellom Øyeren og Østmarka

    Haram

    — den leiande industrikommunen i Noreg

    Högsta Offensiva Åseda-poäng:

    Gausdal

    — offensiv og spennende

Kommentera

