Goth och blandat

År 456 ingick Trombocyterna i en obekväm allians med hemulerna i ett sista förtvivlat försök att slå tillbaka woldswerkerna och deras kung Woldsam . Woldsam å sin sida ingick ett resonemangsparti med sin syster Klossa för att stärka den svaga statsbildningen kring floden Oder.

Detta retade Woldsams bror Thrubwold så till den grad att han bakom Trombocyternas rygg slöt ett fördrag med hemulkungen Wafannudo och erbjöd sig att hjälpa honom nedkämpa cynthgotharna under Fuhluhunde i utbyte mot militär hjälp vid en kupp mot brodern.

Men Woldsam fick reda på planen och bultade ihjäl Thrubwold med deras gemensamma faders kranium, vilket av någon anledning användes som dryckeskärl vid finare tillställningar. Hans gemål Klossa vredgades härvid och vred av honom nacken, med påföljd att cunnilingernas ätt utslocknade på manssidan, vilket lämnade fältet fritt för den trombocytiska expansionen västerut.

Och det var på det sättet Belgien kom till.

Ja, jag försöker just få något slags grepp om vad som hände under folkvandringstiden – men det går sådär.som ovanstående försök att resumera vad jag läste i natt utvisar.. Det är som att försöka hänga med i en superbrutal tvålopera med tvåhundra bihandlingar och utan en enda sympatisk person. Mest rör det sig om germanstammar och asiatiska ryttarfolk med väldigt mycket spring i benen som marscherar kors och tvärs och till synes slumpmässigt lierar sig med och förråder varandra lite hursomhelst – som en kombination av spelen Risk och Bluffstopp med livet som insats.

De enda namn jag lyckas komma ihåg är merovingernas, eftersom de heter underbara saker i stil med Klodvald, Klodegunda, Dagobert och Pippin den lille (fast den sistnämnde hör nog till den karolingiska ätten, vid närmare eftertanke). Efter några århundradens sludder hade f ö namnet Klodvald förvandlats till Louis (germansk form Ludvig).

Klodvald, Klodvald – oh baby, you got me going …

… förordar jag därför att det ska heta i visan.

13 svar to “Goth och blandat”

  1. Martin R Says:

    Haha! Jag jobbar med just den perioden, men tack och lov behöver jag bara bry mig om deras underbara och hyperinvecklade konsthantverk och inte deras personliga relationer.

    Här en Pirinen-alluderande vits. ”1939 dundrade nazisterna in i stora Oder-Polen”.

  2. David Says:

    Martin R: Ja — och i april 1945 hade storamiral Karl Dönick och gänget istället dragit sig tillbaka till Flensostfickan — ursäkta, Flensburgsfickan, ska det bestämt vara (med djupa ursäkter till alla läsare — men det var Martin R som började. Kom ihåg det!)

  3. jacob Says:

    Isses… det ska dom veta, vart dom fått sitt namn, parvlarna i Domkyrkans Gothkör…

  4. bark Says:

    Aha, är det därför de där gotherna är så svartklädda? Nu tror jag att jag förstår.

    … eller inte, förresten.

  5. aberg Says:

    Var det under folkvandringstiden som danskarna gick in i sverige och trängde undan svenskarna (som flydde ner i danmark) och sen bara nöjde alla sig med sina platser och stannade kvar där och bytte namn med varandra. Eller är det något jag drömt?
    Det låter så dumt att det nästan måste vara historia.

  6. Ermengilda of Kent Says:

    Klodvig, klodvig.
    Och Pippina fanns det minst fem stycken av, varav en var den bucklige.
    Den äldre Pippin var husmejaren i Austrien, den mellersta Pippin var en hejare i mitten, en Pippin dog som den barnrumpa han var, tror jag och så kom frankernas första Pippin samt sedan den yngre Pippin som gjorde myteri mot merowingerna och övertog hela kalaset vid pass 750.
    Karl Martell var alltså inget annat än en stor Pippinuppkomling men hans konjak är OK, tycker jag.
    Merowingerna var sin tids wimpolider (de som slåss med kuddar mot vikingarna hos Gary Larson) dödsheliga men förklemade, illa friserade mjukrockfans som gillade det esoteriska.
    Ja, och sen blev det bara värre och värre.

  7. Catullus Says:

    Också verkar det som att alla som skriver om den perioden skriver på ett visst sätt (detaljfixerat och tråkigt), men jag hoppas jag har fel.

  8. Saul Krank Says:

    Måste bara inflika att Merovingierna, dessa menlösa fånar, anses (enligt ett antal historiker*) vara anfäder till samtliga personer som har haft någon form av makt. Familjen Bush, inte minst, men även släkten Windsor och – om jag minns rätt – Rotschilds. Som dessutom är shapeshifting-reptiler. Genom Rotschilds är även Hitler med på släktträdet (eftersom hans bastard till far egentligen var en halv-Rotschild).

    Naturligtvis var det Jesus och Maria Magdalena som startade hela merovingierätten, och därigenom är George W Bush släkt med gud.

    Vissa av dessa historiska faktum populariserades och bastardiserades senare av Dan Brown i de lika kända som gräsliga böckerna.
    _________________________

    * med ”historiker” menas här ”en kille som har en hemsida och mycket fritid”

  9. Liten Karin Says:

    Dan Brown, en kille med både för mycket tid och en dator, har i sin tur snott hela idén från Umberto Eco´s något mera begåvade ”Foucaults pendel” (eller vad den heter på svenska). Eco är åtminstone underhållande, förutom professor i medeltida historia, semiotik och lite av varje man kan behöva om man inte härstammar direkt från det gudomliga släktträdet.

    Hos bröderna Waschmaschinovskij (eller så) som i den vidare kretsen snott alla ”sina” filmideer från Gibson, Lem samt Tarkovskij för att bara nämna några, återfinner vi Merowingern som mesigt datorprogram med märkliga ordvändningar som osar av vidbränd magi, hu!
    Med tanke på att Gud är ett datorprogram hos Gibson är vi alla blott maskindrömmar, men där kanske jag förväxlar någgot med Philip K.Dicks ideer. Tiiihiiihiii.

  10. Liten Karin Says:

    Och Eco i sin tur skrev av rätt mycket från Baigent, Leigh et al. Fast roligare. Host. Harkel.

  11. Niklas Says:

    Jag rekommenderar – som nästan alltid – att man kollar på The Teaching Company och sedan skaffar sig lämpliga kurser från lämplig plats.

  12. Carl Says:

    Njae Belgien var väl en artonhundratals grej fixad av en massa vallonska borgare i Bryssel och en tysk kille som hette Leopold. Eller?

  13. Inga-Stina Says:

    Haha vilken rolig historia! Själv är jag faktiskt släkt med Pippin den lille (upptäckte jag nyligen). I rakt nerstigande led! (men så har jag också alltid gillat fåglar.) Och hans fru hette Bertha Storfot! (mycket riktigt har jag också stora fötter. Storlek 41!) Tyvärr var det Pippin som så nedrigt störtade den siste merovingiske kungen. (Childerik III.) Och därmed fick bort Jesus’ ättlingar från makten! (förlåt. Jag ber om ursäkt å min anfaders vägnar. Men han visste inte bättre!)
    För den som är intresserad av historia på riktigt (och vill veta mer om Pippin etc.), kolla in fil.dr. Eric von Borns släktträd! (han var min mormors halvbror. Googla bara på hans namn.) Själv tänkte jag gå ut och försöka hitta min gamla ättling Swanhilda! (Begga också. Undrar om hon höll på med det man tror?)
    Förresten, varför har dom slopat den gamla trevliga seden med tillnamn till kungar? (”den skallige”, ”den fromme”, ”den stammande” etc.)

Kommentera

