Det tuffaste språket

Vi tycks behöva ett språk som framstår som aningen fräckare än de andra — med mera feeling, stimmung och je-ne-sais-quoi. På sjuttonhundratalet fräckade man sig på franska — på artonhundratalet var det tufft att tyska till och under nittonhundratalet har engelskan haft den vassa edgen. Man börjar fråga sig när färöiskan ska få chansen.

Vi svenskar fräckar oss så fucking mycket med engelska att vi börjar bli någotsånär bra på språket — under åttiotalet kunde tidningar ha annonskampanjer där de stolt förkunnade att de var ”BORN IN THE SWEDEN”. Det skulle förmodligen inte hända idag. En rockklubb i Sala satte upp en skylt där de talade om att de ”MAKES PEOPLE HAVE PARTY”. Det skulle fortfarande kunna hända. Ja, ja. Okej. Men rent generellt har vi i alla fall blivit bättre på att hantera den där tuffa mixturen av medeltidsfranska och vikingadanska.

Men för de världsmedborgare vars språk inte ens är avlägset släkt med det som talas i det fjärran

engrand.jpg

kan det ju vara extra svårt att uppfatta de finare nyansskiftningarna och valörerna …

distrub-warning.jpg

Risken finns att budskapet bär på en språklig laddning med en sprängkraft som man inte riktigt hade eftersträvat …

wake-up.jpg

Eller att ord har oönskade bibetydelser …

barf-bus.jpg

Sen kan man ju också fråga sig hur mycket som har att göra med rent kulturellt betingade skillnader …

leave-off.jpg

Och ibland kan man rentav undra om de driver med oss …

spreadbeaver.jpg

(Bilderna har jag helt skamlöst snott från Engrish.com — en sajt helt ägnad åt brittisk-babylonisk språkförbistring.)

26 svar to “Det tuffaste språket”

  1. Klark Anus Says:

    Spread Beaver var inte bara en tröja, utan även en rasande poppis orkester:

    Se så smidigt han inkorporerar sin gipsade fot och rullstolsburenhet i showen, bara en japan kan få en kroppsskada att framstå som en feature.

  2. Henrik Says:

    Jag undrar om Wake Up! verkligen är Engrish.

  3. Herr Svisser Says:

    Det var bättre än så. Rockklubben i Sala utlovar att de MAKE’S PEOPLE HAVE PARTY! med genitivapostrof.

  4. Henrik Says:

    Snackar vi Heartbeat här?

  5. Galaxa Says:

    Det ger onekligen en ny dimension till det enelska språket när man ser exempel från engrish.com. Men även när man använder det ”rätt” måste man ju ibland fråga sig om orsaken och behovet.

    Åsa Mickwitz har en kolumn i den nya tidningen Språktidningen om just tuffa lånord. Hon fråga oss om vi någonsin sett svensk text på barnkläder? Svaret är: självklart inte! ”Don not disturb – I need my beauty sleep” är så mycket häftigare än ”Stör inte – jag behöver min skönhetssömn”! Det vet ett barn i Sverige redan innan hon fyllt tre!

    Tyvärr kan jag inte länka till artikeln – den finns tydlligen bara i tryckt form. Men jag hittade en annan artikel av henne som behandlar ungefär samma sak på: http://www.helsinki.fi/uh/3-2006/juttu7.shtml

    Annars är en av mina favoriter min sons tröja i storlek 57 med texten ”Nostalgic Dreams”! Undrar hur nostalgisk man är när man är fem veckor gammal? Men den som bestämde sig för just det trycket på tröjan kanske hade tankar på reinkarnation, eller så?

    För övrigt undrar jag hur det gick till när beslutet väl togs. Hade man ett möte och behandlade flera alternativ, måhända? (Ska det stå Nostalgic Dreams eller Sentimental Yearning …?) Eller var det bara någon som helt självsvåldigt tog beslutet meddelst slumpmässigt utvalda ord ur ett lexikon? Jag försöker se det framför mig…

  6. Gustaf Erikson Says:

    Tafflig engelska är fortfarande med oss, se MQs usla blandning av svenska och engelska: ”big fan of varumärken” etc.

    It suger.

  7. jacob Says:

    I will take the rest of the eftermiddag off to ”Barf magic brightness”…

  8. JET Says:

    Dels är det såååå mycket tuffare med engelska. T.ex. erbjuder McDonald’s kycklingen i sin sallad grillad eller ”crispy” (inte ens nysvenska ”krispig”, gudbevars). Jag hämnas genom att alltid beställa den ”panerad”.

    Men dels – och det här är egentligen ett mycket större problem – så överskattar svensken in allgemeen sin engelskförmåga å det grövsta. När min fru gjorde undertexter åt en svensk internationellt framgångsriks firmas internfilmer så var det ofelbart svenskarna som talade sämst. Fransmän, kineser, ryssar, jamaicaner och holländare hade ofta aningen mer ogenomträngliga dialekter, men tänkte sig för och fick oftast till sina meningar.

    Svenskarna däremot bara ångade på med svenska prepositioner (”so I goes on the restaurant”), direktöversatta idiomatiska uttryck och allmänt taskig koll på verbformer. Det säger en del att den svensk som talade klart bäst tog lite tid på sig och själv påpekade att hans engelska var rätt knackig.

  9. jacob Says:

    panerad? lysande! :) — jag tänker omedelbart apa efter.

    (undrar vad det blir på klingande svenska? [copycat] – karbonkisse? hmm…)

  10. ban~ken Says:

    Japanen i gemen bryr sig mycket mindre om vad orden på tröjan/anteckningsboken/etc. betyder än vad utländska hånskrattare tycks tro. Ännu mindre bryr de sig om huruvida det är grammatiskt korrekt eller inte. De västerländska orden, som alltså inte måste vara på engelska, har mest en dekorativ funktion. Ungefär som de kinesiska (eller pseudokinesiska) tecken som svenska och andra puckon låter tatuera in på sina skinn med andra ord.

  11. Martin R Says:

    I Shanghai fann jag och frugan en ”Shit Assay”-lucka i foajén till ett sjukhus och en hårsalong som lockade med ”Hair and Beauty Lie Fallow”. Ligga i träda = ha fritid, d.v.s. kom när du kan, utan tidsbeställning.

  12. kjell Says:

    heartbeat hade som påpekat en apostrof, men hur vet man att det är en genitivapostrof? vid ett tillfälle skyltade samma krog med ”två dance golv”.

    Salabon i gemen bryr sig mycket mindre om vad orden på tröjan/skyltfönstret/etc. betyder än vad utsocknes hånskrattare tycks tro. Ännu mindre bryr de sig om huruvida det är grammatiskt korrekt eller inte. De amerikansk-engelska orden ska mest låta koolt.

  13. zoot Says:

    Kallheten i ett språk handlar förstås om kulturell dominans, stockholmska är kallare än västgötka, engelska är kallare än det mesta. Vad ska de stackars engelsktalande människorna ta till när de ska låta kalla? ban ken nämner skrivtecken, men om man ska prata, eller sjunga lite kallt, ska dom lära sig lita kalla fraser på japanska då? Är japanska kallare än engelska?

  14. ban~ken Says:

    Zoot: Vi diskuterar flera saker på en gång här. Givetvis är det i olika kretsar kuuru med engelska låneord i Japan men när en japan går omkring med en tröja där det står ”Vart ska du resa?” på svenska (se http://dasai.blogsome.com/2005/11/11/har-nagon-informerat-stefan-demert/) är det snarare kawaii än coolt.

  15. zoot Says:

    Men visst är det så att den krets som ser japanska som coolare än engelska växer? En av mina döttrar (13 år) klär sig punk-kawaii och sneglar på den kultursfären. Vad jag uppriktigt undrar är om den amerika-engelska dominansen håller på att brytas eller om det fortfarande är marginellt? Ge mig ett svar någon, genast!

  16. Ahrvid Says:

    Svenskar talar rätt hygglig engelska, med undantag för:
    1) Språkmelodin, som blir oförlikneligt svensk.
    2) Vi tenderar att glömma tredje-person-s:et.
    3) Och vi vet inte skillnaden på engelskans skarpa v och dubbel-v (w) – ve are from Sveden, liksom.
    Nu skulle jag kunna säga något lustigt om närmast psykedeliska manualer till elektronikprylar tillverkade i Taiwan. Men jag orkar inte.

    –Ahrvid

  17. Liten Karin Says:

    Zoot:
    En så sanslöst kall tonåring jag hade som praktikant i en klädaffär häromåret, att hon inte ens hälsade när hon kom in (okallt att hälsa) tills jag grep henne i armen och väste:
    ”Guten Morgen!” (”God morgon” på Ondskans hävdvunna språk) i hennes rodnande öra (under det vita sminket som fastnat i hundtagghalsbandet), tecknade vansinnigt begåvat japanskinspirerade serier om iskall ondska, fast med barnsliga texter till.
    I detta fall som reaktion mot en ”OMM”-mediterande, naken, icke-kommunicerande mor med växlande karlar liksom sjalar, men ingen varm mat till dottern. ”Ät en apelsin!”
    Ungdom tycks behöva något kallt för att vifta undan den heta röken från de mödrarna, tror jag?
    Nu ska jag läsa lite Fröjd på svenska och massmörda det lesbiska kollektivet ovanpå med förgiftad Müsli, förklädd till Sjörövar Jenny.
    Hoppas att detta är uttömmande svar nog på din fråga?

  18. JET Says:

    Svenskar är generellt inte alls så särskilt dåliga på att skilja på v och w, särskilt inte nu när det faktiskt börjar etableras ett separat w-ljud i svenskan (som i ”wow”, t.ex.), vilket också SAOL numera skildrar.

    Snarare är man dålig på att skilja på ljudande och icke-ljudande s- och sch-ljud, på inledningsljudet i ”church” gentemot det i ”chevy” och inte minst på y och j (därav de många varianterna av ”I love jew” i engelskspråkig svenskpop).

    Men framför allt finns det en enorm övertro på att idiomatiska svenska uttryck (och i viss mån prepositioner) nästan alltid går bra att översätta till engelska ordagrant.

    Och det är enligt min erfarenhet en minoritet av dem som påstår sig greppa engelska rätt bra som klarar av att förklara vissa ganska enkla uttryck som t.ex. ”smartass” eller ”he’s cheap”.

    Alltså, därmed inte sagt att svenskars förmåga att prata engelska inte är bra – internationellt sett så är den det. Men den är helt enkelt sällan lika bra som svenskarna själv gärna vill tro.

  19. zoot Says:

    Liten Karin: är det kanske så att de überkalla ynglen måste söka sig bort från det standardkalla engelskamerikanska? Är dom föregångare eller bara skitnödiga som tittar på Japan? det är det jag undrar. Samtidigt; hur genuint är det med kawaii? Vilken tradition ska man stoppa in det i, japaniserad disneygullighet eller…? Frågor frågor men ingen kommer till dörren.

  20. zoot Says:

    Liten Karin igen: lycka till med förgiftandet, förgifta dig inte för mycket bara, då blir du bigamist och det är straffbart nuförtiden/fortfarande.

  21. aberg Says:

    Punk Kawaii… är det en sån där skotskrutig blazer med säkerhetsnålar i?

  22. malin Says:

    halloj. man vet ju aldrig var man har dig, men här har man dig ju helt säkert. man söker kontakt. man har ärenden till herrn. Det känns så osäkert allt det här med etern, jag önskar jag hade en riktig adress att skicka riktiga brev till. Man vet ju aldrig vad som händer nuförtiden. Man kan söka folk på flera olika telefoner och nätgrejer utan att ha en aning om ifall de är medvetna därom. Mkt otrevligt. Nåväl, ring eller maila (mejla? nä? du ser, även rent stavningsmässigt är detta ett otyg) så ska jag försöka detsamma.
    Om oklarheter föreligger vill jag tillstå att alla ”man” ovan avser ”jag”. dvs mig. kramkram

  23. isabelle Says:

    Uppdatera nångång, bloggosfären skriker efter humor och bildning!

  24. Liten Karin Says:

    Zoot:
    förgiftandet gick som vanligt åt Falunders, har inte varit mig lik på flera dagar; så tyxt, liksom. Lesbiska müslikollektivet kvarstår medan jag flyttar, verkar det? I alla fall lever de i högsta välmåga, medan till och med Jenny knappt orkat hojta än mindre lyfta svärdet till hälsning. Allt vi hör är kranka rosslanden från utkiken, men inga vapenrassel.
    Vi vet förstås aldrig så noga vad hon äter förutom barn, och dem kan man ju bli krasslig av, även om de inte är perforerade med metalldelar under huden överallt samt permanentbemålade med streckkoder.

    Som hemmafru utan större bigamichans förutom kanske på Jack eller Walther (och de bor ändå i samma tjäll, fast längre nedåt the hound from hell åt enögda sillfrisyrpisketanten till, vet ej om dessa herrar räknas?) har jag inte en aning om vad ungdomen sysslar med.
    Än mindre om deras utveckling utåt östra öarna, kanske är de vindflöjen allihop? Vad vet jag?

    Men min lilla ”Svarta Laila” var egentligen en absolut raring, som började störtgilla käringen (huvaligen) och tydligen utnämnde mig som sin privata (i brist på officiell) extramorsa, eftersom jag var den enda mänska som brydde mig om vad hon gjorde eller inte (skällde ut henne för jag blev så förbannad på hennes sätt) samt hur, förutom min chefinna, som redan beslutat slänga ut henne från praktiken, med dåligt betyg, i förtid…
    Plötsligt hade vi en duktig och rar tjej som var trevlig mot alla men fortfor att se ut sådär. Och föralldel, varför inte?
    Döds-Kallheten kom i det fallet av mobbing på grund av stor begåvning tydligen, (”Streber”), och jag rådde henne att sluta gömma sig bak alla sina attiraljer och ta verklig hämnd genom att alltid vara bäst. ”Du ser dem ändå aldrig mer”.
    Sen kom hon dragandes med de Gigerliknande ”japanska” dödsalverna, och allt jag kunde säga var att hon skulle försöka låta bilderna själva berätta historien (ta bort texten om ”negern framför hyddan” under bilden på punkaren framför borgen) och att hon bör fortsätta rita serier eftersom Välsland nästan helt saknar sådana.

    Till slut sade denna ungdom att hon funderade på att byta stil så småningom, när hon blev mer vuxen, och inte längre behövde den för att skrämma sina fiender så hon fick mina gamla MC-boots och allt skojigt svart jag ännu hade att uppbåda, PVC-klänning med mera, vilket troligen inte är ”kawaii” alls, utan snarare rätt nördigt? Men funkade.

    Detta så kallade svar är nu cirka tre mil för långt, och jag vet inte ett skit mer om kulturell dominans, utom att den flickan ändå klarade sin sensibilitet genom att upprätthålla ytan sålunda utformad medan hon kände sig hotad. Generationsväxling?
    Ha döttrar verkar dock betydligt skojigare än att säga ”OMM”, om man får säga så!

  25. Liten Karin Says:

    Usch, så träligt långt, hoppas blogginnenhavaren ursäktar en sick gammal tant?
    Nu ska jag kurera magen med hjälp av en trevlig After Topic istället för att tjöta om det.

  26. JET Says:

    Det är fanimej inte det minsta fel på ”mejla”.

Kommentera

