Viewmastereffekten

 viewmaster.jpg

Vid fyrtiosju års ålder har jag kommit till den smärtsamma insikten att jag börjar bli långsynt.

I det längsta försökte jag intala mig att skälet till att alla böcker blivit mer svårlästa är den nya — och barbariska — sedvänjan att använda samma PDF till pocketen som till den inbundna upplagan. Förr i världen var pocketupplagan omsatt och anpassad så att den lämpade sig för invärtes bruk. Nu är den bara en miniatyr i halv skala av hardcoverversionen (En del förlag är värre än andra — jag tror Historiska Media har rekord i myrskrift — vissa Dick Harrison-böcker känns i pocket som att läsa historiens längsta fotnot).

Men nu har det börjat kännas som om jag försöker dechiffrera innehållsförteckningen på en Snickers även när jag läser texter som jag vet är satta i en hyggligt stor stilgrad. Alltså kapitulerade jag för några dagar sedan, uppsökte en samvetsgrann fackman — i det här fallet Överskottsbolaget — och införskaffade ett par läsglasögon av svagaste sort. Tio kronor kostade de, vilket känns lagom — det innebär att jag kan hamstra ett rejält förråd och sedan förlägga dem över hela stan, precis som jag brukar göra med vantar och halsdukar.

Det känns lite märkligt att iföra sig läsglasögonen när jag ska ta till mig text — tidigare har det aldrig krävts någon specialutrustning för denna ofta återkommande syssla. Det är ungefär som om jag vore tvungen att använda snorkel varenda gång jag gick ner i snabbköpet.

På något sätt får det läsningen att kännas mera som en klart avgränsad aktivitet — jag tar på mig mina glasögon och blickar in i Bokstavsvärlden. Lite grann som om jag tittade i en Viewmaster. Man glömmer aldrig att man har den för ögonen — det är inte så att man totalt förlorar sig i Trolldegs-Tarzans tredimensionella värld och liksom tror att man är där.

Nu misstänker jag iochförsig att den här effekten går över rätt fort — ingen av mina glasögonprydda vänner verkar känna sig som om de tittar i en Viewmaster. Och den ovana känslan kompenseras många gånger om av den märkliga upplevelsen att — till exempel — plötsligt kunna urskilja rasterpunkter i högkvalitativt offsettryck. Jag försöker erinra sig hur många år det var sedan jag gjorde det senast. Ett decennium? Har jag levat i en dröm hela denna tid? Har jag raglat runt i en deliriös, luddig Monettavla? Nu är det i alla fall slut på impressionismen — allt är plötsligt en superrealistisk målning i akryl från sjuttiotalet. Med nästan onödigt mycket porer och näshår.

10 svar to “Viewmastereffekten”

  1. jacob Says:

    jojo… välkommen i klubben bara. ;) och en fördel med just det här lilla synfelet är att man kan lunta med brillorna. should the need occur…

  2. Liten Karin Says:

    Så tråkigt det kan vara, i sig, att vara långsint, måste jag hålla med om känslan av:
    ”Åh! Så detta är alltså världen och dess tillvaro jag hört så mycket talas om?” när man börjar med ett par billiga läsglasögon. Utan att direkt vilja säga: ”Grattis!” då, liksom, va. Och förläggandet blir snart en kär sport! Framförallt uppletandet, med ”Heureka-effekt”. Förut var jag arg på att bokmånglarna gjorde texten allt mindre, för att spara pengar, jag med.

  3. jacob Says:

    lång-synt? lång-sint? — lätt lurigt, särskilt i tal. ;) för att inte ordvitsa i onödan kan man använda ordet ”översynthet”.

  4. Liten Karin Says:

    Det där var förstås SjörövarJennys vildsynta (hon skelar ju med sitt ena öga) försök i ämnet humor…
    Vi ber så mycket om Nachsicht; icke att förväxla med tyskans Nachtsicht, vilket betyder nattseende i motsats till förstnämnda: överseende.
    När Wilbur och övetecknad jobbade som trädgårdsmästare respektive blindstockutdelare i Autostadt Wolfsburg, kom nittio procent av besökarna ut ur Dialogen i Mörkret och konstaterade förnumstigt: ”Aber die haben doch Nachtsichtgeräte?” (”Men de har ju nattsiktsapparater, eller hur?) Varpå man kontrade med en stilla men berättigad undran: ”Vad gör en blind med en nattsiktsapparat, tror Ni?” Dörte svarade glatt: ”Här ser ni en blind som kan stå alldeles själv, utan att falla omkull!” Vilket senare( !) jag däremot gör varje gång jag glömmer läsglasögona på näsan och står upp; YR. Bättre än ROM, tamejtusan!

  5. civing Says:

    Steget är inte långt från att vara synsk till att vara synskadad heller.

    Själv använder jag givetvis ett senilsnöre till mina glasögon, vilka dock är oundgängliga för att betrakta saker avlägsnare än 1 decimeter, och därmed inte glöms bort så lätt.

  6. A.R.Yngve Says:

    Skaffa också en pipa (och kanske även rökrock). Man ser genast mycket mer världsvan ut med läsglasögon och matchande pipa.
    :)

  7. isabelle Says:

    Lucky you. Jag har alltid velat ha glasögon, det är snyggt och man lurar folk till att tro att man är jätteintelligent. men mina perfekta gener har förlänat mig felfri syn utan ett enda litet astigmatiskt brytningsfel. livet är orättvist

  8. David Says:

    Isabelle: När jag gick på högstadiet var det min dröm att få ett par riktigt rejäla, tjockbågade runda bakelitglasögon. Så till den grad att jag fuskade på syntestet och låtsades se sämre än jag gjorde. Men eftersom jag fuskade olika med höger och vänsterögat (vem fan kan komma ihåg vilka bokstäver man just påstod att man inte såg) fick jag ett sånt förvirrande resultat att syntestaren inte vidtog vidare åtgärder. Vilket jag i efterhand är väldigt glad över — faktum är att jag inte fattar hur jag har klarat mig så länge, eftersom jag inte gör något annat än glor — på boksidor, bildskärmar och pappersark.

  9. isabelle Says:

    hah, smart kid. men det borde gå att hitta en bugg i skolans syntest-system. en taktik borde utarbetas, så att alla som har Clark Kent som stilförebild kan fuska och få access till de syndefektas privilegier. fast ioch för sig säger något mig att dessa inte är en så stor procentuell andel av nationens högstadieelever. ungar har inte glasögonnördiga serietidningshjältar som förebilder these days.

  10. J-h:n Says:

    Isabelle: Harry Potter? (Jaja, inte serietidnings-, men men.)

Kommentera

