Svenskt kverulantindex

Så här ser listan över dagens populäraste inlägg ut:

kverulanternas-vaktparad.jpg

Svenska folket upplever tydligen att de inte får nog av gnäll, kverulans och gammaldags hederlig rättshaverism i sina egna liv — och bloggarna är snara att ta sitt samhällsansvar och tillhandahålla den önskade produkten.

Jag är uppenbarligen helt fel ute. Hädanefter ska jag bara skriva inlägg som heter ”Landstinget tar inte sitt ansvar”, ”MEN HALLLÅÅÅÅ!!!”, ”Nu är det bevisat — alla utom jag är IDIOTER!” u s w.

Jag tror jag ska börja med ett inlägg som heter ”VARFÖR GNÄLLER NI SÅ FÖRBANNAT ERA JÄVLA NÖTTER!!!!!!” Jag förutspår braksuccé …

9 svar to “Svenskt kverulantindex”

  1. civing Says:

    Ja. vart är vi på väg egentligen? Kverulanterna var bättre förr, då försökte de åtminstone ibland vara underhållande: ”Vi är inget missnöjesparti – vi är ett nöjesparti”.

  2. Henrik Says:

    Vi kverulantfinsmakare läser hellre artikelkommentarerna på SVD och Expressen. Där kan man lära sig att om man är mot tortyr så är man en USA-hatande kommunist. Om man är för skattefinansierad sjukvård så är man en USA-hatande kommunist, och om man gillar Woody Allen mer än Will Ferrell så är man, givetvis en USA-hatande kommunist.

  3. Isabelle Ståhl Says:

    Ronnie Sandahl skrev en krönika om det där för ett tag sedan. Att vi svenskar allierar oss i missnöjet. det yttrar sig bl a i att vi i hemlighet trivs med vintern och det dåliga vädret, för det är trivsamt att vara offer och gnälla lite sådär småputtrigt.

  4. David Says:

    Isabelle: Ja, det är liksom en social kod. När jag började jobba inom sjukvården var jag först förbluffad över det besinningslösa neggandet kring t ex vad ”De där jävla idioterna på kontoret har hittat på nu” — men efter ett tag insåg jag att vi precis lika gärna hade kunnat prata om väder och vind.

    Men jag tycker nog att det svenska riksneggandet ofta blir minst så tröttsam som t ex amerikansk överoptimism ”Wow — it was absolute GREAT meeting you — I’m positively HYPERVENTILATING with unbridled enthusiasm! Truly, I am!”. Vilket översatt till svensk normaljargong torde betyda ungefär: ”Jovars. Det är väl synd att klaga”.

  5. schibbye Says:

    Eller som uttrycket vanligtvis lyder: ”Det är väl synd å inte klaga.”

  6. wee1 Says:

    Henrik: glöm inte Ring P1. Där är inget ämne för litet eller för stort för att en rättshaverist från Skövde ska ha en åsikt om det. Mina alternativfavoriter (dvs de som får mig att vilja daska pannan i skrivbordet) är de Islamofoba pensionärerna som låtsas att de försöker låta resonabla medan de spyr ur sig grundlösa påståenden om vad koranen innehåller, de elöverkänsliga som efter en stund i förbigående berättar att de erbjudits massor av behandling för något som sjukvården trodde kunde vara deras problem men att de tackat nej till att ens försöka för de VET ju att de är elöverkänsliga och slutligen de som tycker att det är dags att ”sluta hacka på USA – de gör ju bara sitt bästa för världsfreden och demokratin och var hade vi varit idag om inte USA gått med i andra världskriget”.

    Oj, jag tror bestämt att jag kverulerade en aning. Se det som bonus.

  7. Ola He Says:

    Henrik:

    ”Vi kverulantfinsmakare läser hellre artikelkommentarerna på SVD och Expressen. Där kan man lära sig att om man är mot tortyr så är man en USA-hatande kommunist. Om man är för skattefinansierad sjukvård så är man en USA-hatande kommunist, och om man gillar Woody Allen mer än Will Ferrell så är man, givetvis en USA-hatande kommunist.”

    – – – – –

    Ej heller att förglömma att ”de jävla sossarna” är skyldiga till allt som gått fel i Sverige. Från sjukskrivningarna till bidragsfusket till semestervädret till de ”okända” nobelpristagarna till den borgerliga regeringen.

    Och om man tycker att ”hora” är ett onödigt invektiv eller att det är bra att invandrare och bögar börjar synas mer i tv är man förstås ”politiskt korrekt” och förtjänar inte att leva.

    Argumenterar man emot dem är man givetvis en fiende till yttrandefriheten.

  8. schibbye Says:

    ”Jag ska låta hänga hela mänskligheten!” Harpagon

  9. Bastion Styrbiskop Says:

    ”Kverulans” är ju ett fint ord ejenkligen. Det äger en viss rondör.

    Som SuneMangs, ruljangs och finemangs.

    Kverulans är lite mer finsmakargnäll.

Kommentera

