Tusen namn på Långben

 012041nvgiga.jpg

I en kommentar nyss drog jag mig till minnes att Långben heter Fedtmule på danska. Och eftersom jag egentligen borde antingen jobba eller städa just nu så ledde detta omedelbart till vidare efterforskningar på nätet.

Där upptäckte jag till min stora förtjusning även att Fedtmule som superhjälte går under det underbara namnet …

logo.jpg

(Inom parentes kan nämnas att Spökplumpen döpts till det inte mindre inspirerade ”Sorte Slyngel.”)

På grekiska heter Goofy ”Gkoufi”.  På latin heter han ”Phillipule” (fråga mig inte varför det överhuvudtaget finns ett latinskt namn). På italienska heter han ”Pippo”.

Men jag är nog beredd att påstå att det färöiska namnet på Långben är det bästa av alla: ”Klossmundur”

9 svar to “Tusen namn på Långben”

  1. schibbye Says:

    Den översta bilden representerar ett mycket kärt serieminne, detta mästerverk i Långben-genren. Jag kan fortfarande inte äta salami utan att tänka på tjocka papprör fyllda med köttfärs …

  2. schibbye Says:

    Vad har hänt med kommentarsfunktionen? ”Svar”? Och ”Säger” med stor bokstav?

  3. schibbye Says:

    Sorry, så har det visst alltid sett ut. Det har gått mig förbi, liksom så mycket annat viktigt i livet.

  4. civing Says:

    Glöm inte orten Långban, som jag har rest genom så många gånger, och länge förundrade mig över att orten fått sitt namn från en seriefigur, låt vara något förvrängt.

    Bilden förefaller vara inspirerad av ”Den mystiska stjärnan”.

  5. David Says:

    Schibbye: Allvarligt talat har jag inget minne av att vi har ”sagt” något förut — det måste ha utbrutit idag …

  6. Charlotte Says:

    Det finns ingen gräns för hur djupt dansken kan sjunka. :-)

  7. zoot Says:

    I vårt östra grannland hade de långliga tider en statsminister vid namn Kalevi Sorsa vilket efternamn enligt mer eller mindre säkra källor ska betyda and eller anka, annars heter väl Kalle ”Akku” i Finland?

  8. Bastion Styrbiskop Says:

    Betuder fedemule stornos eller nåt? Annars har väl fedt länge betytt nåt som är ”gött” i DK, alltså samma betydelse som på senaste åren kommit med fat/fett?

    Förresten visst är Långben, (Jan) en hund? Vissa säger att han är hare!

    Namn är kul, det för oss hela tiden in i enkelriktade associationsbanor: När Ingvar Karlsson var på statsbesök i Moskva hade alla tidningar glada dagar i rubriksättandet – Karlsson var främst en Astrid-Lindgrenfigur i Ryssland.

  9. Martin R Says:

    Jag har hört sägas att Långben började sina dagar som en karikatyr på en sydstatsneger.

Kommentera

