Vår by är på TV

Tidningen Kapten Stofils inflytande på samtiden är närmast omöjligt att överskatta (men låt oss göra ett allvarligt menat försök).

I dag skriver Dagens Nyheter om Martins artikel om sambanden mellan Mary Pickfords filmer och Pippi Långstrump (eller rättare sagt — de skriver om sambanden och nämner Martin som deras stigfinnare). DN:s artikel uppmärksammas i sin tur i den kubanska tidningen CubaNuestra:

”Ulla Lundqvist por su parte busca parecidos entre la imagen de niña mala creada por  Mary Pickford y la propia Pippi Långstrump.”

Now, thats what I’m talking about.  Nu måste jag tillbaka till ritbordet för att fortsätta med min serie. Jag förväntar mig att den leder till ett mittuppslag i Hufvudstadsbladet som sedan ger upphov till ett färgsupplement i Corriere della Sera. Minst.

2 svar to “Vår by är på TV”

  1. Bastion Styrbiskop Says:

    Får man gilla Mary Pickford på Kuba, är inte det imperalistiskt?

    I Svd såg man omslag på en massa språkspridda Lindgrenböcker häromdan, ”Mio Min Mio” hette INTE ”Mio Mio Mio” på italienska som man kunde tro utan ”Mio – Piccolo – Mio”.

    Fö kommer Teskedsgumman i Radio som Advents-Kalender, inte Astrids utan Alf Pröysens saga men med den bekante Björn Bergs teckningar. Som förändrade mitt liv.

  2. Dan Says:

    Bastion: Dra dig till minnes att Mary Pickford är rätt så himla tvärdöd. Således en död imperialist. Och det torde ju göra henne älskvärd – inte minst på Kuba, hehe …

Kommentera

