Carl Barks vid tidningskiosken

carl_barks.jpg

Jag inbillar mig gärna att serietecknare får mindre respons än många andra massmedialt verksamma individer (i alla fall om de saknar en blogg där de kan glorifiera sitt navelludd). Vi är liksom de minst offentliga offentliga personerna — fortfarande halvvägs inne i anonymitetens dunkla garderob.

Den odödlige Kalle Anka-tecknaren Carl Barks fick länge inte ens sätta ut sitt namn på serierna, som angavs vara ritade av en flitig förmåga vid namn ”Walt Disney”. Under decennier kallade Barks fans honom rätt och slätt för ”The good artist”. I Sverige gav jag och mina kompisar honom namnet ”Favorit i repris-tecknaren”, eftersom vi oftast såg honom i Kalle Anka och Co:s reprintavdelning. Vi bläddrade otåligt igenom tidningen och sa ”Är det nåt av Favorit i repris-tecknaren i det här numret?”

Barks visste å sin sida lika lite om läsarna — eller ännu mindre. Han skickade in sina serier till förlaget och fick sitt honorar, men hade i övrigt ingen aning om vad hans alster fick för mottagande. I en intervju berättade Barks en gång om hur han ibland brukade gå ner till en tidningskiosk och spionera på barn som bläddrade i serietidningarna. ”Jag såg aldrig någon köpa mina serier”, sade Barks. ”Jag tänkte att förlaget kanske hade gjort ett misstag”.

Just Barks ankungesaga fick ju ett lyckligt slut — på sjuttiotalet gav Disney upp sin absurda policy att hemlighålla tecknarnas namn och Barks fick det erkännande han förtjänade. På sätt och vis kanske det gav hans karriär ett ganska idealiskt förlopp — han gjorde alla sina geniala serier i lugn och ro utan att behöva distraheras av triumfartade framträdanden och stjärnögda fans, och när han sedan hade gått i pension fick han skörda frukterna av sina mödor.

Men alla Disneytecknare har inte haft samma tur. När jag var liten fanns det en annan tecknare vars serier jag alltid läste direkt efter Barks — han gjorde oftast långa äventyrshistorier om Musse, Långben och Svarte Petter och hade en mörkare och murrigare stil än alla de andra i Disneystallet — bland annat var han den ende som använde ymnigt med skrafferingar. Hans namn fick jag inte reda på förrän trettio år senare — han heter (passande nog) Paul Murry, och är fortfarande tämligen okänd utanför de mer hängivna nördkretsarna. Så här ser han i alla fall ut:

paul-murry.jpg
Personligen har jag verkligen ingen anledning att klaga — mitt serietecknarliv är rena backanalen av erkännanden, eriksgator och tårdränkta hyllningstal om man jämför med Paul Murrys.

Men det hindrar inte att jag blir sällsamt upprymd när Sundsvalls Tidning kallar mig för ”gudabenådade David Nessle”, som skedde häromveckan. (Okej — jag erkänner — jag skrev den här texten delvis för att få skohorna in denna högintressanta upplysning.)

Jag tror jag ska trycka ett nytt visitkort:

David Nessle

”Gudabenådad” — Sundsvalls Tidning

”Fascinerande” — Dagens Nyheter

”Besynnerlig” — Aftonbladet

…Öh … vid närmare eftertanke kanske jag ska låta bli.

15 svar to “Carl Barks vid tidningskiosken”

  1. Bastion Styrbiskop Says:

    Visst hade du som tema i början av ditt sommarprogram hur svårt det var att höra responsen som serietecknare, ah en viskning ifrån Värmland, typ…

    Bra musik för övrigt. Hoppa i byxorna.

  2. David Says:

    Bastion: Ja, det låter vagt bekant, men det var länge sedan jag hörde programmet ifråga — mitt minne har i princip reducerats till en viskning från Värmland …

  3. civing Says:

    Ja, Kalle Anka-serierna satte en del myror i huvudet hos den läsande sjuåringen. Hur kunde det komma sig att stil och kvalitet varierade så oerhört mellan de olika alstren, fast bara en upphovsman nämndes? Samt att Kalle och knattarna hade andra kläder på sig på omslagen? För att inte tala om filmerna!

    Markören FAVORIT I REPRIS lade jag märke till ibland, men tog ingen särskild notis om densamma.

  4. Martin R Says:

    Tänkte på dig idag, David, när jag satt och läste Arthur Nordén på biblioteket. Norrköpingssonen Arthur var inte bara en gigant inom östgötaarkeologin, han var också kompis med Mauritz Stiller och skrev manus till bl.a. filmen Eroticon.

  5. Barks Says:

    Detta är helt rätt, Floyd Gottfredson har fått all ära men för min
    (samma som din) generation är verkligen Murry den obesjungne hjälten.

    Kanske du blir lika obesjungen?

    Torstig var han, och uttorstig är jag – vi ä torstiga alla!

  6. jacob Says:

    tryck kortet. tryck det.

    och får man önska så kanske en artikel om al williamson såhär lagom till jul kanske? något ode till ridstövlarna och bilhandlarkavajerna kanske?

  7. David Says:

    Martin R: Världen är uppenbarligen full av obesjungna hjältar …

    Barks: Personligen har jag aldrig riktigt fattat grejen med Gottfriedson — när jag försökte få tag i Murrys identitet (det här var väl innan Wiki och Google hade fått riktig fart) frågade jag ut en del Disneykunniga individer. Flera av dem drog reflexmässigt till med Gottfriedson. Till sist träffade jag en seriefrämjare som hade tjockare buteljbottenglasögon än de andra och han visste förstås besked … Nördarna är våra vänner / Utan dem inget paradis, för att nu parafrasera Kjell Höglund.

    Jacob. Den där Al Williamson-artikeln får du nog dessvärre skriva själv, för jag har måttlig koll på hans bilhandlarkavajer. Jag har aldrig varit säskilt förtjust i originalet — det vill säga Alex Raymond — och ännu mindre i hans epigoner, Williamson, John Prentice (The Sorcerers ‘Prentice) — jo förresten, om man räknar Jim Holdaway — som är uppenbart influerad av Raymond, men i övrigt kör ett eget, mera brittiskt race, så finns det alltså en jag gillar (tidig Modesty — till skillnad från, håll i hatten, false Modesty) …

  8. Svensson Says:

    Bara titeln ”Inkräktare från Tutugglegapet” sammanfattar Murrymagin för mig…

  9. Bastion Styrbiskop Says:

    Mina favoritskurkar var Putte och Knölen… Murry var skön tecknare men tyvärr måste jag säga att historierna tyvärr inte håller för omläsning i vuxen ålder,

  10. civing Says:

    Svensson: Även jag minns detta remarkabla ortnamn, fast inte mycket av berättelsen i övrigt. Det dröjde en tid innan jag fattade ordsammansättningen; det borde ha stått Tut-uggle-gapet i konsekvens med den för övrigt ymniga bindestreckanvändningen.

  11. Dan Says:

    Du ska inte ta tillfället i akt och nämna några av lovorden för din Lewis Carroll-essä? *blinkande smiley*

  12. OlaHe Says:

    Paul Murry är en höjdare (och visst stod det ”favorit i repris” även på hans serier när man var liten?). Men Gottfredson är kungen av musar.

  13. Germund Says:

    Murry ja … oh-la-la. Jag blev förälskad i den mannens tuschlinjer när jag var sju och har aldrig gått vidare. Min internetförföljelse av Murry-relaterade människor har lett mig från pastorn som när han var barn i i de oregonska skogarna kikade över axeln när Murry tecknade Lilla vargen-serier för att försörja nio ungar, till en dekadent plats i den stekheta kaliforniska öknen där Murrys aska är strödd mellan tre träd han själv planterat. Och förresten – om någon redan undrat över detta är det mycket riktigt en pistol man kan skymta bakom seriestrippen i Murrys hand. Han diskuterar just med den på bilden bortklippte (och idag lika avlidne) Dick Huemer hur en pistol egentligen ser ut (därav pistolen), i ett försök att tillsammans rita trovärdiga cowboyserier (därav seriestrippen).

    /Germund – som snart måste skaffa ännu tjockare buteljbottenglasögon

  14. Bastion Styrbiskop Says:

    Jooo , jaaa! Murry, pistoler, och revolvrar i rejäla kardor med de obligatoriska vita liksom ”studsiga” handskarna. Känsla för feeling.

    Visst var man ofta i Vilda västern om jag minns rätt?

  15. sven Says:

    Jag läste precis Paul murrys HALL OF FAME han gör den bästa
    långben/Disneylovers

Kommentera

