Googlandets mysterier III —

langsokt.jpg

Efter ett snabbt studium av dagens söktermer inser jag att talet om svenskarnas bristande nyfikenhet verkar vara en smula överdrivet. Allmänheten brinner av iver att få veta allt om filmen Knasballar, häxors sexualitet, och siffran tres betydelse för Gregor Samsa.

Min egen nyfikenhet stimuleras i motsvarande mån — vem är det som blir kittlad i skogen? Vad är det Jane begynner? Och — allvarligt talat — vad är självkännedom?

19 svar to “Googlandets mysterier III —”

  1. Johan Says:

    Det jag alltid finner allra mest rörande är dessa frågor – alla som inte bara slänger in ett lämpligt ord eller två, utan andäktigt närmar sig sökmotorn som vore den ett orakel med svar på livets alla frågor. Inte ”självkännedom” utan ”vad är självkännedom?”.

    //JJ

  2. David Says:

    Johan: Min favorit alla kategorier är fortfarande ”Vilket håll är höger?”. Man ser framför sig hur en liten körriktningsvisare fälls ut på den gamla Amigan …

  3. schibbye Says:

    Det kan ju i och för sig (vilket konstigt uttryck det är) vara så att vill man ha svaret på denna fråga, så borde ju en sajt där just frågan ställs vara ett bra ställe att börja leta på. Jag har själv sökt med ”vad är” inkluderat i sökorden för att om möjligt slippa alla sajter som bara vill sälja något till en. Vilket i sin tur måste vara Googles huvudsyfte. Att koppla ihop säljare med eventuella konsumenter, alltså.

  4. Henrik Says:

    Självkännedom och den gode Gregor känns ju lite grand som nån gymnasist som har en uppsats att skriva. Det går väl inte längre att komma undan med att kopiera rakt av från Wikipedia.

  5. David Says:

    Schibbye: Jo det finns en poäng med ”Vad är” ibland — det händer att även jag inkluderar ”Vad är”, ”defintion of” etc, i mina sökningar. Däremot är det mera sällan som jag söker på ”Vad är din favoritfärg?” eller ”Vad är det frågan om egentligen?”

    Henrik: En ständigt återkommande favorit i repris är ”Orsaker till första världskriget”. Jag tycker lite synd om den gymnasist som klipper ut mitt pladder om ämnet och klistrar in det i sitt worddokument. Vederbörande lär knappast få MVG …

  6. schibbye Says:

    Måste genast kolla …

  7. Isabelle Ståhl Says:

    Haha. det känns smått obehagligt när man inser vilka extrema massor information som man kan hitta via google, deras sökrobotar måste ju suga upp varenda etta och nolla som dyker på på teh internets. ett roligt samtidsfenomen är att alla googlar sig själva men inte vågar prata om det högt. neonarcissism.

  8. embla Says:

    Nu komemr jag att tänka på en liten feature google har som jag måste passa på att tipsa om: prova att söka med ”define:” före sökbegreppet, t ex ”define:semla”. (Tips hittat på bloggen http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/)

    Isabelle: Tala för dig själv.. ;p

  9. Anna Norman Says:

    Enligt min mening så är höger ditåt —–>

  10. David Says:

    Isabelle: Jag har en annan, ännu mer dekadent och skamlig last — jag söker på mig själv i bibliotekets datasystem för att se hur många av mina böcker som är utlånade. Ibland blir resultatet nedslående — tre Döden steker en flamingo magasinerade, två som står på hyllor i Hjällbo och Frölunda …

    Embla: Tack för ett utmärkt tips — även om ”Define:knasballar” inte gav någon utdelning.

    Anna: Om man söker med define:right så får man istället veta att ”Right (sometimes The Right) is a fictional organization in the Marvel Comics universe. It was secretly founded by Cameron Hodge, and was dedicated to the extermination of all superpowered mutants. …”

    Den nördigaste definitionen är alltid den mest korrekta.

  11. vistet Says:

    Eftersom det här har blivit en bekännelsehörna , så har jag två själv : jag tar upp statistikkurvan på wordpress lite för ofta , och samtidigt som jag tycker det är absurdt med sökningen ” saker som börjar på Å” , så använder jag ofta en site som heter .. ”platser som börjar på P” osv , och har även lyckats få andra att bli lite upprymda över dess existens..

    (http://www.fallingrain.com/world/IN/0/a/P/)

  12. David Says:

    Vistet: Okej — jag är såld. Vid ett slumpmässigt stickprov hittar jag direkt de här bland saker som börjar på N i Västerbotten :

    Norra Bäsksjö
    Norra Djupträsk
    Norra Drängsmark
    Norra Lappvattnet

    (I Västerbotten finns dessutom metropolen ”Nada”, noterar vi.)

  13. vistet Says:

    … men Njutånger och Njutångergården (”Kafé öppet dagligen. Flera samlingsrum med TV. Öppet året runt. Begär offert för större grupper. ”) ligger halvvägs ner mot Ekvatorial-Sverige.

    Annars verkar det för mig som samiska ortnamn rymmer mer poesi , information och tunga liv än svenskan. Alla dessa ord som beskriver hur djupt man sjunker ner i myren t.ex.

  14. bark Says:

    Tänka sig. Nu blev jag sugen på att åka till English Shop och handla chips, maltvinäger och en presentförpackning Quality Street.

  15. Charlotte Says:

    Det låter rätt trevligt att bli kittlad i skogen. Tänk vilka uppslag man får här! Att söka på “Vad är det frågan om egentligen?” t ex. Det har jag alltid undrat. F ö har jag nästan slutat googla på mig själv eftersom jag bara nedslås av andra, mer framgångsrika personer som heter likadant som jag. Andra tips på egoboosting emottages tacksamt.

  16. David Says:

    Charlotte: Jag prövade att söka på ”Vad är det frågan om egentligen” och blev upplyst — i alla fall om att uttrycket ”Vad är det frågan om egentligen” är en storfavorit bland rättshaveristiska bloggare i alla nyanser från ultraviolett till infrarött på det politiska spektrat — de drar ständigt till med frasen när de känner sig extra missnöjda med sakernas tillstånd. Och det gör de tydligen rätt ofta.

  17. Charlotte Says:

    Ha, se där — man lär sig verkligen något av att söka på ”Vad är det….?”!

  18. bark Says:

    Jag sökte av misstag på ”Magnus Bark” på svenska Wikipedia häromdagen. Ingen artikel hittades, och den första föreslagna träffen blev ”Kalle Anka”.

    Jag tar det som ett tecken, oklart på vad.

  19. Carl Says:

    David, var hittar du dessa söktermer?

Kommentera

