Upplysningsvis

jesus-ar-ljuset.jpg

Jesus är vägen, sanningen och — kanske framför allt — ljuset. (Personligen hade jag nog inte valt att sätta strömbrytaren på just det där stället. Fast det kanske är ett exempel på att ”för den rene är allting rent”.)

Våra kristna vänner förtröttas aldrig i sina ansträngningar. Ständigt lyckas de hitta på nya — och ofta något otippade — sätt att sprida evangeliet till de otrogna, som till exempel …

lowellmason-hallelujah-sqaure.jpg

… eller varför inte …

jogging-for-jesus.jpg

Lyckas inte Lowell Mason eller Jogging for Jesus frälsa hedningarna får man försöka med Charlie the Hamster Sings the Ten Commandments (ett plågsamt Piff och Puff-plagiat tjattrar fram den mosaiska lagen till countryackompanjemang) …

charlie-the-hamster.jpg

Når budskapet ändå inte fram får man pröva den sista utvägen — den pedagogiska skivserien Religion for Retarded

for-retarded.jpg

(Stort tack till Per Christian Jörgensen som tipsade om Ubuweb i en kommentar till förra inlägget — och därigenom totalt omintetgjorde min nattsömn. De flesta exemplen är tagna från denna webbplats, som svämmar över av särpräglade kulturyttringar — strömbrytaren och Lowell Mason kommer däremot från PCL LinkDump.)

29 svar to “Upplysningsvis”

  1. Elin Says:

    äh… den där strömbrytaren ger väl ”låten barnen komma till mig” en lite ogehaglig ton?

  2. David Says:

    Elin: Ja … man undrar ju åt vilket håll varde ljus-staken tänder. Om den är — så att säga — upptänd så blir det hela ännu värre …

  3. Rikard Says:

    Jo, uppåt är ”på” på amerikanska kontakter…

  4. Yngve Rådberg Says:

    Ett så kallat gloria-hål (efter engelskans glory hole).

  5. schibbye Says:

    Jag blir alltid förundrad över att ingen under utvecklingsprocessen av en produkt tycks ha sett det som är uppenbart för alla andra. Och då tycks de ändå ha skådat ljuset i det här fallet. Eller är det vi andra som har snuskig fantasi? Eller är det bara jag?

  6. A.R.Yngve Says:

    Nu kan jag också se vad som är fel med Jesus-strömbrytaren. Och jag önskar att jag aldrig sett det! Strömbrytaren ser ut som om han… nej, detta är fel! Fel! Är ingenting heligt längre??

  7. David Says:

    Rikard: Tack för upplysningen.

    Yngve R: Ja, och ”Eli, Eli, Lema sabaktani!” betyder ”Elen, elen är avstängd!” på hebreiska (brrr … kvaliteten är på nedgång …)

    Schibbye och Yngve2: Det kanske också handlar om en social grej — några av de som jobbade på Religiösa Strömbrytare AB såg sannolikt det vi ser, men det gick liksom inte att nämna något om det — det var för tabubelagt, de skulle ha framstått som pervo genom att påtala det, så därför bet de ihop och tänkte kanske att de befann sig i en beklagansvärd minoritet, fast de i själva verket var delaktiga i en beklagansvärd majoritet.

  8. Tor Says:

    Har ni lagt märke till att Gloria-hålet bär en överskrift? Den går att uttyda om man anstränger sig!

  9. letaguldkorn Says:

    Hur fann du Jesus?
    Det sa bara klick…

    Eller:

    Jesus är återuppstånden…

    Fyfan vad smaklöst – den strömbrytaren vill jag ha – och jag vill ha alla skivorna också – ”Religion for retarded” verkar som klippt och skuren för mig. Jag har inte fattat ett skit av varför man är religiös – gillar poesin i Bibeln, Kabbalah och Koranen – men att slaviskt och bostavstroget följa dikter – som om de vore lagar – det är ju absurt.

    *must have tasteless records, must have…*

  10. letaguldkorn Says:

    PS: Står det inte ”Honor thy father and thy mother” – vilket blir extra vidrigt med tanke på pedofilianstrykningen på strömbrytaren…

  11. Elin Says:

    Ånej ånej, visst är det! Honor thy father…
    Och: vart tar flickans högra (vårt vänster) hand vägen?!

  12. Svensson Says:

    letaguldkorn: religion och allt vad där tillhör (andlighet, känsla av mening, dans och glada grabbar) behöver inte reduceras till att slaviskt följa lagar.

    Det kan också vara just glädje och dans. Javisst har även jag mött bibeltragglande, tomma ceremonier och absurda regler från kyrkan. Men det finns ju så mycket mer i allt detta religiösa, ja mer än att bara gilla Bibeln som poesi.

    Jag säger som Eva Fröhling i ”Fanny och Alexander”: ”Min Gud har hundra namn och hundra ansikten”…

    Det blev lite predikan här, men jag vill inte se religion smutskastas som ren slentrian. Är själv privatreligiös, tänker inte dra folk till kyrkan.

  13. H. Says:

    Ja, för att fortsätta på Svenssons spår: Är inte att förvandla Jesus till en strömbrytare ett otroligt förytligande? Det är en iakttagelse som aldrig upphör att förvåna mig: hur lite religiösa många människor som kallar sig troende är.

  14. David Says:

    Leta guldkorn: Du skall icke hava begärelse till din nästas smaklösa skivor — du skall heller icke göra dig ett beläte av hårdplast med olyckligt placerad kontakt på …

    Tor Leta … och Elin: Jo, absolut — Hedra din fader och moder. Och det innebär sannolikt — hisnande tanke — att det finns tio olika varianter på den här kontakten. Jag vill hemskt gärna se ”Thou shalt not commit adultery” …

    Svensson och H: Såväl troende som hedningar torde väl kunna enas om att de andliga produkter vi ser här ovan inte är den bästa PR som väckelsen kan få …

  15. Svensson Says:

    Ja, som privatreligiös (där kom det igen) kan man ändå bli tagen för kyrkokristen, man kan tvingas stå till svars för sedvanlig kristen tro, kristen höger, bracky-tacky-pynt från Gospelhörnan – och allt det där vi såg i inlägget…

    ”Så du är troende, jaså, vill du ha Jesus som strömbrytare också…?”

    Endera dan får jag höra det, skulle inte förvåna mig…

  16. David L. Says:

    Inte undra på att kristna är så hysteriskt jävla glada!

  17. ban~ken Says:

    I Gospelhörnan använder man den messianska strömbrytaren och släcker ner enligt Bryan Ferry:

    ”I say Go, she says Chess
    Dim the lights, you can guess the rest”

  18. Robert K Huselius Says:

    365 Days Project, som länkades till i inlägget, är en guldgruva. Andra religiösa högtidsstunder från denna samling bisarrerier äro:

    Princess Ramona – ”Then I start to yodel”
    Sri Darwin Gross – ”At the grass roots”
    Janeen Brady & the Brite Singers – ”I’m a mormon”
    Uncle Sam and the All Saved Muplet Band – ”Uncle Sam blows the whistle on Satan”

    Tråkigt att jag inte verkar kunna länka i kommentarerna här. Ni får söka själva. Sri Darwin Gross-låten är värd ett helt blågginlägg i sig, vilket jag förhoppningsvis kommer att prestera någon dag. En introduktion till Eckankar-religionen ackompanjerad av fjäderlätt, nästan pimpinett underhållnings-/hissmusik. (Det är inte bara de kristna som behärskar musikalisk PR.)

  19. Tor Says:

    Men David, en sådan strömbrytare vore väl inte vidare uppbygglig — text och bild gåve ju helt motstridiga budskap! Bättre då: ”Thou shalt not covet thy neighbor’s wife”!

    (Nej, nu är det allt bäst jag slutar, annars får ni väl rentav för er att jag finner nöje i denna ohyggliga tråd!)

  20. Martin R Says:

    Omslaget till Jogging for Jesus ser precis ut som vore det formgivet av Jan Stenmark!

  21. Galaxa Says:

    Håller med Svensson. Skulle tro att de flesta som betraktar sig som troende och religiösa inte gör detta för att ”slaviskt och bostavstroget följa dikter – som om de vore lagar”. Har fått för mig att det ligger lite mer bakom religion… Inte konstigt kanske att letaguldkorn inte blivit religiös om det är så han ser på det.

    För övrigt äger jag en Jesus Action Figure, som småjoggar lite om man vrider på skruv på sidan!

  22. paljettenq Says:

    …betyder det att man bör ha sex med lampan tänt? *hirr hirr* (jisses) :)

  23. Sjörövar Jenny Says:

    Ah, DEN Strömbrytaren – han som dela(de)r vågorna, eller hur? Nejvisstja, det var kanske farsan hanses! Och den trängtande befolkningen väntar på var sin sida på: ”Go!” Nästan som idag.

  24. Daniel Says:

    ”“Uncle Sam blows the whistle on Satan””

    Åh, vilka bilder som flimrar förbi min inre syn… Jesus har en lampknapp, Satan har en visselpipa.

    ”Religion for Retarded” är helt fantastisk. Fast namnet känns ju som stating the bleedin’ obvious. Finns det någon annan sorts religion?

  25. Fredrik Tersmeden Says:

    Daniel skrev: ” “Religion for Retarded” är helt fantastisk. Fast namnet känns ju som stating the bleedin’ obvious. Finns det någon annan sorts religion?”

    Tja, jag har väl svårt att tänka mig att samtliga teologie doktorer som kreerats vid våra universitet de senaste 3-400 åren skulle ha varit helt efterblivna…

  26. Daniel Says:

    ”jag har väl svårt att tänka mig att samtliga teologie doktorer som kreerats vid våra universitet de senaste 3-400 åren skulle ha varit helt efterblivna…”

    Du pekar på en paradox som ingen någonsin lyckats förklara.

  27. Galaxa Says:

    I ett förhoppningsvis fruktbart försök att ta upp den röda tråden igen efter Daniels ”klargöranden” (att insinuera att religion i allmänhet skulle vara till för efterblivna är en klart okul inställning) rekommenderar jag denna länk till mer Jesus-kitch:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1820014.ab

    (Ja, jag har såklart detta kit också!)

  28. Looking good for Jesus « Kronberg skrattar och ler Says:

    […] vill tacka David Nessle för att jag fann Jesus, samt Galaxa för tipset om det fina Looking good for Jesus-kitet. Och så […]

  29. Batman och Robin — hur gay är de egentligen II « David Nessle Says:

    […] Detta måste nog vara den mest olyckligt placerade tryckknappen sedan den herostratiskt ryktbara Jesusströmbrytaren som jag skrev om för några år sedan. Dessutom är denna battupistol — jag menar vattuman — sannolikt den fetaste och mest […]

Kommentera

