Radiotystnadens orsaker

stofil-30-omslag-webb-copy.gif

Som ni kanske har märkt har jag varit måttligt aktiv på bloggen de senaste veckorna — förklaringen är att jag har suttit fastkedjad vid mitt ritbord och låtit mig flaggelleras av inspirationens demoner. Eller nåt. Under alla omständigheter har jag värkt fram en ny serie och layoutat ett nytt nummer av Kapten Stofil — det trettionde i ordningen. Jag har lite svårt att begripa att jag genomgått den här processen trettio gånger sedan hösten 99 (ja ja — tjugoåtta gånger, sufflerar slaven på triumfvagnen — vi har ju gjort två dubbelnummer).

Omslaget här ovan visar mina nya progressiva superhjältar, De Fantastiska Fyras Gäng — Revisionisten, Betongsossen, Infiltra-Tösen och Eldsjälen. Jocke har gjort en ny fotoserie baserad på sin pappas Filipstadsminnen från fyrtiotalet och Martin har skrivit en — även med hans mått mätt — närmast obegripligt ambitiös artikel om den tjeckiska underhållningsfilmens historia (femtiofyra tusen tecken av vilket ungefär vartannat innehåller ett föga känt faktum om Pilsen-filmens förflutna). I övrigt figurerar våra vanliga vänner — John Andersson, Pirinen, Wanloo, Camilla Forsman och Herr Höök.

Senare tillägg: Nu tror jag att bilden fungerar bättre — jag har gjort om den till en GIF.

13 svar to “Radiotystnadens orsaker”

  1. civing Says:

    Bäste David, det är visst något fel på bildfilen. Nå, det är tanken som räknas, och jag tillåter mig att ha höga förväntningar på postlådans innehåll inom en snar framtid.

    Under tiden studerar jag ”Sigge, Pilsner & fyrtioårskrisen”.

  2. civing Says:

    Emellertid lyckades jag beskåda bilden efter nedladdning. Redaktörn gör, förmodar jag, en insats för folkupplysningen; dagens ungdom vet ju knappt vad en revisionist är! Eldsjälar är kanske ett mer aktuellt begrepp, klädda i lågskor som de plägar vara.

  3. Fredrik Tersmeden Says:

    Jag är rädd att för min del ser de Fantastisak Fyras Gäng mest ut som ett litet rött kryss i en vit ruta.

    Vilket påminner mig om en god och galen vän som för några år sedan målade en tavla som bestod av ett felmeddelandefönster försett med ovan beskrivet kryss samt texten ”Konstnären har utfört en otillåten åtgärd. Tavlan avslutas.”

  4. David Says:

    Jag vet inte varför bilden bråkar — jag har laddat upp den fyra gånger nu i varierande upplösningar. Eller också är det just därför den bär sig illa åt …

  5. schibbye Says:

    Fredrik: Åh dessa fantastiska konstifikister med sina fantastiska flygande ideér. Intern in internis, skulle mottot kunna vara här i kommentartrådarnas virrvarr. Blir jag korsfäst om jag medger att jag aldrig öppnat ett nummer av Keptan Stifol? Det har liksom aldrig hampat sig så.

  6. Nisse Says:

    Det hade ju vart kul att få nya stofilblaskan hem i lådan men den kommer aldrig. Jag har försökt börja prenumerera två gånger utan att jag fått någon tidning. Jag får bara en massa moskaser (jag kan inte göra cirkumflexen) och klistermärken (som jag beställt med).
    Jag ska testa en sista gång på Stofilens hemsida.

    Med hopp om bättring
    Nisse

    p.s. det här kanske inte är en förslagslåda/klagolåda men ändå d.s.

  7. Robert Huselius Says:

    Jag upphör aldrig att imponeras av Martin Kristenson. Detta bottenlösa kunnande, dessa ständigt välskrivna, faktaspäckade och underhållande texter. Sover han någonsin?

  8. David Says:

    Nisse: Jag beklagar obehaget — och har verkligen inget emot att bloggen fungerar som klagoforum ibland. Maila dina uppgifter till mig ( davidnessleATyahoo.com (AT betyder snabel-a — i en from förhoppning om att spamrobotarna är för dumma för att begripa det) — så ska vi försöka reda upp saken. Det händer att prenumeranter har identiska namn vilket kan ställa till med förvirring. Ibland — dessvärre oftare än man skulle kunna tro — händer det att folk betalar in prenumerationer, och sedan får vi tidningarna i retur med påskrift ”adressaten okänd” — och då kan vi ju inte göra så mycket.

    Robert: Jag kan bara instämma i ditt omdöme …

  9. kalle lind Says:

    Apropå Kristenson: såg någonstans att han skrivit en artikel om Frufridagen, detta till synes progressiva men i praktiken ack så ärkekonserverande påhitt av den maniske Hyland och hans undersåtar. Finns den alltså i en Kapten Stofil? Har tittat i mina samlingar utan att hitta den.

  10. David Says:

    Kalle:

    Martins artikel om frufridagen finns i Kapten Stofil nummer tjugofem — det vars omslag visar Hans Werthens jättelika elektroluxrobot som smyger sig på Alfalfahannen och Mungbönan …

  11. Fredrik Tersmeden Says:

    Ah, nu syns bilden! Jag väntar ivrigt på att den – med tillhörande tidning – skall materialiseras även i min brevlåda.

  12. Bstfhj Hh Says:

    Kalle: Artikeln om frufridagen finns även att läsa på Kapten Stofils hemsida:
    http://www.kaptenstofil.net/stupido/frufridagen.php
    samt på tidskrift.nu:s hemsida:
    http://www.tidskrift.nu/artikel.php?Id=4085

  13. Kalla Kåre Says:

    Även jag väntar med spänning på numret. Jag är helt säker på att jag är betalande prenumerant men tidningen lyser med sin frånvaro. Nåja, den kommer säkert. Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge som den käre kaptenen själv skulle säga.

Kommentera

