Pass!

Hej, jag heter David. Jag är 1. 30 lång (utan skor). Mitt hår är mellanblont, mina ögon grå. Jag har ingen Hustru, Epouse, Wife, Ehefrau — inte heller några Barn, Enfants, Children, Kinder. Min egenhändiga namnteckning ser väldigt egenhändig ut. (Allt detta intygas av Kjell Nyström, poliskonstapel.)

Det är i början av maj 1968. I Paris har det just utbrutit en studentrevolt, och om några veckor kommer svenska vänsterstudenter att ockupera kårhuset i Stockholm — däremot kommer inte sovjetiska stridsvagnar att rulla in i Tjeckosloavakien förrän om några månader. Beatles har just släppt en ny LP som heter Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Jag är sju år gammal.

Nu har jag vuxit till mig lite — jag är hela 1.81 lång. Mitt hår har blivit mörkblont, men ögonen har istället skiftat färg till blå. Mitt kön är man/male — i fall någon nu skulle undra. Min namnteckning är ungefär samma som jag fortfarande använder, även om den ser lite hopklämd och deformerad ut — precis som min pubertetssjäl vid samma tid. Det är den tjugoåttonde maj 1976. Jag är femton år gammal.

35 svar to “Pass!”

  1. Dan Says:

    Så passen hamnade här? Skönt att man inte släpade dem över halva stan helt i onödan …

  2. Dan Says:

    Intressant med detta är att 1968 – liksom i dag – utfärdas pass av polisen, men verkar de 1976 ha utfärdats av länsstyrelsen. I dag är länsstyrelsen den myndighet som man överklagar passärenden till. Hur kommer det sig att länsstyrelsen 1976 hade sådana befogenheter?

  3. David Says:

    Dan; Ja, jag tog till mig din kritik om att jag bara skrev om roliga saker jag hittat på nätet — hädanefter blir det bara roliga saker som jag hittat i mina osorterade pappershögar …

    Och passmyndigheten har säkert — i likhet med alla andra svenska myndigheter — testat tjugo olika organisationer mellan 68 och 2008 — det är förmodligen en ren slump att den råkar befinna sig hos polisen igen just nu …

  4. Dan Says:

    David: Inte skulle du ta åt dig så hårt! Jag har förstås inte sagt nåt – i min bransch säger man bara nåt om man har nåt att invända, tystnad betyder ”keep up the good work” – men jag vill ändå betona att jag noterat en rejäl uppryckning. Alla dina inlägg från Mozartporträttena och framåt har varit mycket läsvärda. Jag är urusel på att säga snälla saker, men detta är det närmsta du nånsin kommer att komma så lapa i dig, ol’ boy!

    Nja, pass ska faktiskt i alla länder jag kommer på nu utfärdas av polisen eller motsvarande organisation. Länsstyrelsen 1976 känns underligt att de skulle ha internationell befogenhet – men vad vet jag? Kanske nån offentliganställd bloggläsare som kan upplysa oss mindre vetande?

    Btw, jag har haft jättedåligt samvete för att jag guiltade till mig movie-tie-in-utgåvan av Greshams ”Nightmare Alley” – du får tillbaka den om du vill, alltså. Jag vet inte ens om mitt samvete tillåter att jag behåller den …

  5. Martin R Says:

    Coolt att man tycks ha haft gemensamt pass med sin Ehefrau 1968.

  6. David Says:

    Dan: Nör jag tänker närmare efter fick jag nog passet på polismyndigheten även 76 — även om det inte var någon riktig poliskonstapel som vidimerade uppgifterna oc. man valde att trycka på att det var länsstyrelsen som utfärdade det

    Och boken tycker jag defintivt att du har gjort dig förtjänt av genom diverse insatser i mig-själv-främjandets tjänst — läs den i ditt anletes svett och föd din facebookrecension i smärta … Eller var menar jag? Jag tror det är läggdags snart …

  7. Svensson Says:

    ”Sgt Pepper” kom ’67, snackar vi Beatles och ’68 så var det vita dubbel-LP:n.

    Körkort måste man förnya vart tionde år men hur är det med pass, finns någon regel när man väl är vuxen (förutom när sidorna är fulla)?

  8. Svensson Says:

    Apropå bloggens allmänna standard (som Dan var inne på) måste jag säga att jag är mer än nöjd.

    Jag skaffade internet förra hösten, och tipsades då om att kolla in Nessles sida. Men jag tvekade, fick för mig att det inte skulle vara som förr (minnen av fanzine-Nessle på 80-talet), eller kanske att det skulle vara som förr…

    Hur som helst: att bara lägga upp några bilder à la Nixon härom nyssens tycker jag är helt OK, det är ju ett visst jobb att välja bilder också. Och bildtext. Sånt här passar bra för skärmläsning, ja det mesta här på ”David Nessle” syns mig bra för detta = inte för långa inlägg, högst en skärmhöjd eller så.

    Bra blandning av humor och fakta, ingen tvångsmässig skämtjargong. Och sedan kommentarerna, de är roliga i sig, funkar litegrann som ett anarkiskt debattforum: ingen moderator kommer in och kapar om vi går off topic, nej här växer trådarna hej vilt. Som snacket om chokladcigarretter som drog igång under Pall Mall-inlägget, fullkomligt spontant och vitalt.

  9. Dan Says:

    Svensson: Ett pass är giltigt i fem år.

    David: Jag backar! Tydligen älskar dina sykofanter allt du gör. My bad …

  10. Gubben Says:

    Ja, så har Gubben hittat ännu en blogg med innehåll(!)
    Börjar bli tungt med att hinna med att titta in till alla
    Fråga mig inte hur jag hittade hit
    Men ”Sången ädla känslor föder” fick fälla avgörandet
    Därför får du finna dig i att finnas med på min favoritlista ett tag framöver…

  11. David Says:

    Svensson: Beatles började spela in White Album först tre veckor efter att jag hade fått mitt första pass — släpptes gjorde det inte förrän 25 november. Sergeant Pepper hade släppts första juni 1967, och var alltså inte purfärskt när jag poserade för fotografen, men dock den senaste releasen …

    Dan: Jag tycker vi ska starta en åttiotalsrockabillygrupp — nåt i stil med Stray Cats — som heter The Psycho-Pants

    Gubben: Tack, tack! Det ”Rämen” som nämns i din bloggtitel, är det samma som ligger i närheten av Lesjöfors? (Nordöstra hörnet av Värmland har vi ägnat oss en del åt här på bloggen tidigare.).

  12. Gubben Says:

    Nej, men det är en vanlig förväxling.
    ”Mitt” Rämen är en medelstor sjö i Dalarna, mellan Borlänge och Ludvika. Rämshyttan heter byn i vars utkant jag huserar…

  13. Dan Says:

    Jag har alltid gillat The Sicko Pants … Och har faktisikt skrivit några låtar i 50-talsstil nu. Lite brylcreme i ditt skrämmande tjocka hår och jag tror vi har en karriär …

  14. Dan Says:

    När man tittar på ditt pass från 1976 så undrar man ju: är det möjligt att ditt hår bara blivit tjockare med åren?

  15. Ahrvid Says:

    Jag hoppas ingen plockar fram mitt senaste pass (från tidigt 2000-tal). Jag ser ut närmast som en förhärdad brottsling.
    Jag hade till polisens passmyndighet som jag tyckte hyggliga (iaf inte helt vedervärdiga) foton, men EU hade utfärdat någon förordning om att nya pass skulle ha bilder där hela örat syntes. Jag visste iofs det och tyckte att örat syntes bra på mina bilder, men det godkändes inte. Jag fick ta nya bilder på den fotoautomat som fanns på expeditionen (jag minns nu inte om det faktiskt stod ”installerad av bröderna Lumiere anno 1889” på den…), men då jag av händelsernas utveckling blev sur och håret inte kunde fixas så bra, blev resultatet en bild som Jack the Ripper skulle ha blivit nöjd med.
    Sedan tog EU bort regeln om att örat måste synas. Man har nu ersatt det med ”biometrisk” info i passen. (Men mitt pass göller hoppeligen tills det formellt går ut iaf.)
    Om 20 år kommer vi avkrävas DNA-info i passen, och alla som har DNA som gör en krimiellt benägen eller skum avvisas vid alla gränser…
    Fram till första världskriget var det passfritt i Europa!
    Jag tror inte på att man med pass- och resekrångel kommer åt de riktigt inbitna terroristerna. Hade inte alla som deltog i 11/9-attentaten tagit sig in i USA legalt?

    –Ahrvid

  16. David L. Says:

    Är det med vittring på förgäves-potten man här ger sig ut på dolda Kjartan Slettemark-poänger vid regnbågens slut?

  17. Gustaf G Says:

    Hurra! Vi vill se David, 8 år, morphad med Richard Nixon!

    (På tal om det, hur blir det med maskeraden, David?)

  18. Gustaf G Says:

    Förlåt. David, 7 år, ska det förstås vara. Och Richard Nixon.

  19. P Says:

    Mitt pass är visserligen giltigt i tio (10) år.

  20. Dan Says:

    P: Suck. Jaha. Så du skaffade ditt innan den 1 oktober 2005?

  21. P Says:

    Ja, det stämmer.

    2 feb -05, gäller till 2 feb -15. Så nu är det bara fem år? Verkar litet tycker jag. Byråkratarslen.

  22. P Says:

    Å andra sidan: Du sa: Ett pass är giltigt i fem år.

  23. Dan Says:

    P: Ja, jag sa det. Och det stämmer ju för alla pass som utfärdats de senaste 2,5 åren. Giltighetstiden har säkert varierat en del fram och tillbaka genom åren – tänkte det räckte att skriva vad som gällde nu …

    Instämmer att fem år är lite i minsta laget. Körkort gäller väl tio år? Varför ha andra regler för pass? Å andra sidan gäller ju inte pass som identitetshandling på t ex en svensk bank – men fungerar utmärkt på alla utländska banker. Det finns mycket som inte är helt klockrent …

  24. P Says:

    Mitt pass funkar utmärkt som identitetshandling på banken – det är den enda sådan jag har.

  25. P Says:

    Jag vill minnas att förr i tiden gick det inte alls, men nu har det skett nån slags förändring på den punkten.

  26. Liten Karin Says:

    Det viktigaste vid införskaffande av nytt pass i Teutonien, känd terroristhort av värsta slag, är att inte le på bilden ifråga. Man antar, att detta är för att det kunde dupera någon nitisk tullmyndighet att tro att man vore harmlös.
    Förefinns antydan om smilgrop eller värre, returneras man tillsammans med den ohemula bilden tills man blivit så sur för alla ens pengar hamnat i bildautomaten, att varje tendens därtill upphört. Detta gör Europa säkrare.

    Passbilder med leende medborgare godtages icke någonstans, är allt man får som förklaring. Dessutom måste man sitta ordentligt och inte ha för stort huvud eller frisyr annars passar man inte in i den mall ens konterfej läggs i (sådana fanns här förr med).

    Strindberg vore en succé vid alla Europas gränser, om han blott ännu levde i dagens läge, för säkerhets skull. Snart blir det statligt påbjuden huvudkrympning, vänta bara!

  27. Fredrik Tersmeden Says:

    ”Snart blir det statligt påbjuden huvudkrympning, vänta bara!”

    Finns redan – den kallas modern skolpedagogik.

  28. Svensson Says:

    Topp!

  29. zoot Says:

    Fredrik F, menar du den toppmoderna varianten att polisen ska dra kidsen till skolan och… vaddå, kedja fast dem i elementen tills de kan alla oregelbundna verb eller nå´t? Och ge dem målrelaterade betyg i ordning och uppförande… Och… nej mitt blodtryck tål inte de nygamla påfunden.

  30. Per CJ Says:

    Selv har jeg et gammelt ID-dokument for utlendinger som min oldefar fikk i Storbritannia under 1. verdenskrig:

    Det kanskje mest fascinerende er at blant de kjennetegn som er registrert er ”Height in boots” — hva gjorde de om noen skaffet seg nye støvler?

  31. Per CJ Says:

    Selv har jeg et ID-dokument som min oldefar fikk som utenlansk besøkende i Storbritannia under 1. verdenskrig:

    Det jeg synes er mest fascinerende med det er punktet ”Height in boots” – hva gjorde de når personen med dokumentet fikk seg nye støvler?

  32. David Says:

    Per CJ: Ditt bidrag hamnade i mitt halvt vansinniga spamfilter — ursäkta! Nu har jag i alla fall räddat det åt eftervärlden …

    Synnerligen creddigt ID-kort din farfar stoltserade med, för övrigt — synd att det måste skrotas så snart han införskaffade platåskor …

  33. David Says:

    CJ igen: Noterade just att ID-kortet anger hans ”apparent age” snarare än hans verkliga ålder — det ger ju passtjänstemännen möjlighet både till grovt smicker och förolämpningar: ”Inte en dag över tjugofem” — eller ”åtminstone nittiosju” …

  34. Ewa Says:

    *hahaha* Jag har också ett pass från 1976 utfärdat av samma Kerstin Nilsson! Fast jag var 9 år gammal, 134 cm lång och fräknig…

  35. Dessa sällsamma synkroniciteter « David Nessle Says:

    […] måste  ha googlat på Beatles — som omnämns i den bloggpost som fotot härrör ifrån — och kommit till slutsatsen att den snorgardin jag stoltserade med […]

Kommentera

