Gold in them thar Californy hills

Så vitt jag kan kan googla mig till har den här boken inte kommit i svensk översättning, vilket förvånar mig en smula. Visserligen är den en genrehybrid av det slag som ibland gör förläggarna förbryllade — historisk roman, humoresk, thriller, fiktiv biografi. Men Michael Chabons The Amazing Adventures of Cavalier and Clay — som Carter Beats the Devil påminner en del om — innehöll ju en lika frisk mix av ingredienser, och den blev ju översatt och även rätt uppskattad av ”Den bisarraste av alla germanstammar” (för att nu tala med Frank Heller).

Möjligen hamnade boken en smula i skuggan av de brinnande tvillingtornen — jag såg att den varit ”månadens val” i en bokklubb i september 2001, vilket kanske var en smula olyckligt. Men i den engelskspråkiga världen var den ändå synnerligen framgångsrik — kritikerna talade i tungor och tävlade om att övertrumfa varandra i superlativer. Vilket i o f s inte alltid behöver betyda särskilt mycket — de mest mediokra böcker kan numera ha omslag som pryds av glödande beröm — ”Släng dig i väggen Shakespeare! Här kommer Dan Brown!” — ”Sannolikt den viktigaste volym som den västerländska civilisationen hittills frambringat — jag faller på knä och tillber Tom Clancy”.

Men i det här fallet vill jag nog hävda att även de mest utsvävande lovord är helt på sin plats — Carter är en häpnadsväckande prestation: oavbrutet spännande, roande, lyrisk och lärorik. Boken är 560 sidor lång i storformatspocket men ”reads like a novella”, som Time Out skrev i sin recension.

Handlingen i boken är något svårsummerad. TIll en del är den en fiktiv biografi över den verklige Charles Carter, framgångsrik trollkonstnär under nittonhundratalets första decennier — till en del är den ett slags pusseldeckare som handlar om president Hardings död i San Francisco 1923. Historiska fakta och illusoriska falsarier vävs ihop med stor skicklighet till en ofta andlöst spännande och synnerligen välskriven berättelse.

Det är dessutom något så ovanligt som en bok som från start till mål är skriven med smittande gott humör. Jag kommer att tänka på Jerome K Jeromes Tre män och en båt — Jerome hade ju fått i uppdrag att skriva en guidebok, men var nygift och såg världen i ett sånt försonande skimmer att han inte för sitt liv kunde sänka sig till fackboksprosa utan svävade iväg i ett friflytande kåseri som kom att bli en humoristisk klassiker. Även Carter Beats the Devil känns som om den är skriven av en nygift författare.

Det tog Gold åtskilliga år att färdigställa boken — den är ett smärre underverk av research, som elegant har gömts undan i texten och matar den underifrån med en ovanligt stark tidsstämning. Jag har ju själv fuskat lite med att skriva romaner som utspelar sig på tjugotalet och jag är full av beundran för Golds säkra instinkter och massiva kunskaper om perioden. Dessutom är han fyra år yngre än mig — damn his oily hide! Carter Beats the Devil är en bok som jag är svart av avundsjuka för att jag inte har skrivit själv — och avundsjuka är ju som bekant den mest uppriktiga formen av beundran.

Enligt Wikipedia ska Gold komma med en ny roman i augusti 2008 — och jag väntar med nybadad andedräkt, som vi översättare säger.

18 svar to “Gold in them thar Californy hills”

  1. Mattias B Says:

    Åh, den här boken älskade jag när jag läste den för några år sedan. Omslaget slog knock-out på mig från hyllan på Pocket Shop. Och boken var en fröjd att läsa. Att den inte översatts är inte så konstigt – det är inte den typen av bok som översätts. Så enkelt är det. Att Kavalier och Clay kom på svenska var väl systrarna Gedins förtjänst, när de hade möjlighet att plocka in lite vad som helst till Norstedts experimentavdelning. Jag anar att ingen skulle ha fått för sig att publicera Chabon på svenska annars – vilket hade varit synd för han är en lysande författare även han (läs gärna Sherlock Holmes-historien ”The Final Solution”).

    Jag svarade häromdagen på en förfrågan vilka redan utgivna böcker jag helst skulle ha velat skriva själv. Förutom bl a Lögnaren av Stephen Fry och The Well of Lost Plots av Jasper Fforde så borde jag förstås ha tagit med Golds bok på listan. Så här vill man verkligen kunna skriva!

    Kul att han kommer med en ny bok, den ska jag sluka.

  2. David Says:

    Mattias B: Ja — Carter borde väl vara rätt upp i din allé (ej att förväxla med uppe i bäcken utan en spatel) — för jag gissar att du är samme Mattias B vars utomordentligt underhållande blog jag just länkat till i min blogrulle — den som har adressen:

    http://svenskapanoptikon.wordpress.com/

  3. Mattias B Says:

    Du har så rätt på alla punkter. Det är jag som är jag. Mattias B med stort M. Ja, och stort B för den delen. Herrns gamla uppdragsgivare icke att förglömma.

    Tackar tusen gånger för länken! Och självklart har jag även länkat till dig, avdelningen ”Sköna bloggar”. Läser dig med alltid lika stort intresse.

  4. Mattias B Says:

    Din blogg har en härlig genomslagskraft. Sedan du tipsade om Svenska Panoptikon i eftermiddags så har min besökskurva rusat i höjden. Det tackar man extra mycket för!

  5. Kalla Kåre Says:

    Tack för boktipset. Carter ska omedelbart införskaffas.

  6. Dan Says:

    Betyder detta att jag äntligen kan få tillbaka den så att jag kan läsa den själv?

  7. David Says:

    Mattias: Mystiskt — när du gjorde den här kommentaren kunde jag bara se tre länkklick i min statistik. Vilket får mig att tänka på Samuel Longhorne Clemens: Lögn, förbannad lögn och statistik. Gissningsvis läser alla och klickar i sina RRS-browsers eller vad di kallart, så att jag inte på ett tillfredställande sätt kan agera spindeln i webben …

    Dan: Jag trodde du hade tre kubikmeter Elmore Leonard-böcker som du skulle beta av först. Och en vedbod proppad till bristningsgränsen med Jason Starr. Och en långtradarkaravan fullastad (ful-lastad?) med Ken Bruen. Men jag ska överantvarda boken vid första tillfälle som bjuds — eller strax innan …

  8. Dan Says:

    David, det är ingen jättebrådska. Men faktum är att jag har läst ALLA Ken Bruen och nästan alla Jason Starr (du har resten!) och en shitload of other shit (däribland en viss Gresham, hehe). Men om du minns så sålde du in denna till mig redan när du kommit några kapitel! Och vi gillade ju båda The Chinatown Death Cloud Peril, som ju även den var i samma stil …

  9. Dan Says:

    Btw, har hittat lite batmanrelaterad Frank Zappakuriosa som du kanske inte har …

  10. David Says:

    Dan: Robin the Boy Wonder-singeln med Mothers som kompar? That’s soooo three weeks ago …

  11. Dan Says:

    Jag har bootleg-lp:n med hela sessionen – och de andra låtarna är nästan roligare …

  12. Mattias B Says:

    David: Men det var sant, min besökskurva rakade i höjden. Rent grafiskt åtminstone. Vilket möjligen säger mer om hur få besökare jag hade innan du gjorde ditt inlägg… Nåja, totalt lockades tjugoen davidnessliska bloggäster över till Svenska Panoptikon under gårdagen. Enligt WordPress beroendeframkallande statistik har jag återgäldat detta med att skicka tre besökare från min blogg till din (totalt under veckan som gått). Jag lovar bättring å mina besökares vägnar.

  13. David Says:

    Dan: Jag har kanske sex låtar från den där sessionen — låter defintivt intressant. (Jag kan i gengäld fresta dig med en saftig westernswingkompilation som innehåller klassiker som ”Get Your Kicks From the Country Hicks”, ”Swamp Woman Blues” och ”Bull frog boogie” …)

    Mattias: Min statistik visar att jag skickade över tio — resten kanske klickar i sina feed-browsers (heter det så ? Låter som ett jordbruksredskap … ) så att jag inte kan kontrollera deras förehavanden och kackla sataniskt under tiden …

  14. JET Says:

    Med *agnad* andedräkt menar väl herrn ändå?

  15. David Says:

    JET: Din fråga fick mig att äntligen kolla upp etymologin på ”bated” (som alltså inte stavas vare sig ”baited” eller ”bathed”). Ordet visar sig vara en kortform av ”abated” och (föga förvånande) var det Shakespeare som myntade uttrycket ”bated breath”, eller i alla fall satte det på pränt först. Så ”agnad” eller ”badad” kan gå på ett ut — även om ”baited” är en så vanlig felstavning numera att det kanske borde få företräde …

    En fiberrik måltid för kalenderbitarna finns här:
    http://www.worldwidewords.org/qa/qa-bai1.htm

  16. Jag och min förhoppningsfulla harskramla « David Nessle Says:

    […] helst älskade jag ju Golds förra roman så till den grad att jag nästan gick upp i falsett  i min recension här på bloggen. Jag förkunnar härmed att jag  tänker inta samma vildsint harskrammelviftande […]

  17. ban~ken Says:

    Den här bloggposten fick mig för ett tag sedan att beställa boken och nu har jag även börjat läsa den. Kommen halvvägs är jag mer än nöjd med rekommendationen. Jag hoppas att bröderna Marx dyker upp mer i handlingen och inom () måste jag säga något uppskattande om det rent ångermanländska i namnet på deras vaudevillfarelser.

    Och på tal om diverse bearbetningar för rörliga bildmedier av romaner man gillar, t.ex. de om Erast Petrovitj så hajade jag till rejält när jag av en slump nyligen snubblade över det här: http://tr.im/CUcY

    Det amerikanska kabelbolaget AMC producerar ett par av de bästa, och mest cinematiska, serierna på senare år, ”Breaking Bad” och ”Mad Men,” så här gäller det att läsa så att stavarna och tapparna glöder, försåvitt inte nyheten om denna kommande televisionsextravaganza är en luftpastej och den inte kommer i år eller ens något annat år. Bristen på mer information på näten tyder förvisso på det. Men vi palmerar väl våra tummar och håller dem.

  18. jacobsteel Says:

    .. och först _nu_ läser jag boken. Istanes.

    Läser klart på morgonen och jäklar vilken läsfest! :D

    Och vilket research, har suttit och kollat upp detaljer om president Harding
    https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_depictions_of_Warren_G._Harding

    Farnsworth mfl
    https://en.wikipedia.org/wiki/Philo_Farnsworth

Kommentera

