Dalslands landskapsvapen

Det verkar regna en hel del i Dalsland (bilden är från utflykten i somras)

Dalslands landskapsblomma är förgätmigej, vilket gör ett lite rörande intryck, eftersom landskapet sannolikt är ett av Sveriges mer förglömliga (när jag och min bror för några år sedan tävlade om vem som kunde rita in flest svenska landskap på rätt ställe på kartan lyckades jag pricka alla utom just Dalsland).

Prins Eugen lär ha påstått att Dalsland var ”ett Sverige i miniatyr”. Jag har lite svårt att förstå hur målarprinsen tänkte — jag skulle kanske snarare kalla landskapet för ”ett Västergötland i miniatyr — with a slice of Värmland on the top”.

Lokalpatriotiska förmågor har spunnit vidare på Eugens resonemang och pekar på att Dalsland har ett ”fjäll” — Kroppefjäll, hela 240 meter över havet (besökande samer blir säkert stumma av beundran). Landskapet äger inte bara ett fjäll i dockskåpsstorlek, utan även ett stationshus för dvärgar, som bloggens minnesgoda läsare kanske erinrar sig. Däremot har man en rätt imponerande slussanläggning — Håverudsakvedukten, som kan slussa Loffe Carlsson och andra som uppehåller sig i Göta Kanal från en vattennivå till en annan.

Kanske är det i ett försök att tuffa till sig som detta något mjäkiga landskap har valt korpen till landskapsdjur — ”Quoth the raven — Mellerud!”. Gothstämningen tätnar ännu mer när man ser ortsnamn som ”Skräcklan”.

Tilltuffningsfestivalen fortsätter med själva landskapsvapnet, en mäkta muskulös och knallröd tjur. Helhetsintrycket förtas dock något av att tjuren envisas med att spreta lite effeminerat med ena frambenet.

Tidiga heraldiker tycks dessutom ha haft vissa problem med att skilja på tjurar och foxterriers (och varför — frågar man sig — verkar svansen bestå av en jättelik orkidé?).

Jag vet inte. Det är nästan så att jag börjar tvivla på att det är särskilt hårda bud i Mellerud (även om en kommunslogan som låter som titeln på en Manhattandeckare naturligtvis ger pluspoäng i sig).

31 svar to “Dalslands landskapsvapen”

  1. Johan Says:

    Så det finns en ort i Dalsland som heter Skräcklan? Intressant. Någon aning om var, ungefär (någon)? Jag försökte söka på Skräcklan Dalsland, men hittade bara träffar på området i Vänersborg, som ju ligger i Västergötland – även om marginalen inte är större än att Dalsland befinner sig en ambitiös promenad bort.

    ”Hårda bud i Mellerud” är en fantastisk slogan. Jag har aldrig träffat någon som har kunnat ta den på allvar.

    //JJ

  2. David Says:

    Johan: Risken finns att den regniga skylten pekar på en punkt som ligger utanför Dalsland. För — lets face it — Dalsland är något av ett Dalsland i miniatyr …

  3. Håkan Says:

    Skräcklan är ingen ort utan en sketen park i Vänersborg. Och eftersom Vänersborgs kommun bara till liten del ligger i Dalsland så räknar vi riktiga dalslänningar inte det på allvar. Västgötarna kan få ha den för sig själva.

  4. Gustaf G Says:

    Jag skulle tvärtom påstå att Mellerud verkar var något av ett Chicago i miniatyr. Kolla bara in det här inslaget om ”Melleruds-skräcken”.

    Läs sedan om hans fortsatta öden och äventyr på http://www.expo.se

  5. J-h:n Says:

    Något förtar det kanske den skira stämningen i Birger Sjöbergs ”Den första gång jag såg dig” om man vet att mötet ifråga sägs ha ägt rum just i Skräcklan.

  6. Gubben Says:

    Tror att det bara var rimmet som inspirerade. Kunde alltså lika gärna blivit ”Herre Gud – Mellerud”

  7. Robert Huselius Says:

    ”Hårda bud i Mellerud” är inte bara Sveriges bästa kommunslogan, utan också den mest kontroversiella näst Stockholms ”the capital of Scandinavia” (inte kan man väl ha en kommunslogan på utrikiska?): http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=324702

    Något som definitivt befäster bilden av Dalsland som Sveriges mest anonyma och allmänt mediokra landskap är väl att Lukas Moodysson (varifrån får man ett sådant namn? Har någon någonsin haft en far som hetat Moody?) valde detta landskaps enda stad som skådeplats för gråtrist småstadsmisär, i en film som spelades in i Trollhättan.

  8. Civilingenjör P Johansson Says:

    Nog för att håverudsakvedukten är imponerande, åtminstone ur skandinaviskt perspektiv, men dess tillhörande sluss lär inte kunna lyfta någon som uppehåller sig i Göta kanal, vilken befinner sig på andra sidan sjön (Vänern). Visserligen skulle det vara typiskt för effektsökande och sparsamma producenter av kanalfilmer att i filmens sammanhang ändra lite grann på geografiska sammanhang, som exemplifierats i föregående inlägg.

  9. David Says:

    J:h-n: En superb sakupplysning — och av en egendomlig slump diskuteras Kvartetten som sprängdes på Errata just nu — jag gjorde ett inlägg igår kväll …

    Gubben: Fast jag undrar om inte Hårda bud från början är ett uttryck (i stil med ”Alltid nåt sa fan när han såg Åmål”) som desperata kommunpolitiker har hakat på i sin förtvivlade jakt efter något som orten är känd för … Ibland förekommer varianten ”Hårda bud i Mellerud — men värre vare’ i Gällivare. Jag ser fram mot att komma till Gällivare och mötas av tre meter höga skyltar:

    ”GÄLLIVARE — VÄRRE!”

    Robert: Dessvärre är inte Stockholm ensamma om att försöka internationalisera sin profil. Vad sägs om: ”Laholm – gateway to Europe” (Vilket kanske ska tolkas som: ”Här stannar ingen”)

    Och Kristianstad har faktiskt den oslagbart kryptiska sloganen: ”Kristianstad — spirit of food”. (Den som inte tror mig kan besöka kommunens nya prestigeprojekt —

    http://www.spiritoffood.se/SoF/Templates/StartPage.aspx?epslanguage=SV

    — där vi bland annat får veta att skälet till parollen är att (håll i hatten):

    ”Kristianstad med omgivning är det starkaste livsmedelsklustret i Sverige”

    Flera kommunslogan av varierande pålitlighetsgrad hittar ni här:

    http://sv.wikiquote.org/wiki/Svenska_kommunslogans

    En ny favorit är Lidköpings föredömligt anspråkslösa devis: ”Lidköping – Morgondagens småstad”.

  10. David Says:

    Nu börjar jag prata för mig själv igen, men jag råkade klicka på den engelskspråkiga varianten av spirit of food-sidan och kom in i en helt underbar text:

    ”It’s with pride and sound knowledge that we dare say that Kristianstad is the Swedish centre for food and drink. Kristianstad is situated in the foremost culinary region – Skåne – and has a long tradition of being a region concentrated on food.”

    (Jag ser framför mig en klichéskåning som stirrar som hypnotiserad på sin spättekaka — djupt ”concentrated on food”.)

    I stycket som följer har skribenten — eller översättaren — blivit helt förälskad i ordet ”municipality”. I övrigt är det inte riktigt klart vad de pratar om. Här är ett excerpt:

    ”If we want to be well-known in the years to come, it’s important to use a joint concept for the whole municipality – Kristianstad. In our work and our marketing of the municipality, the entire municipality is the focus of attention. The city, the localities, villages and the surrounding beautiful scenery constitute the most extensive municipality of Skåne.”

    (Jag skulle kunna gå in på den svenskspråkiga sidan och titta i facit, men jag föredrar att vara bewitched, bothered and bewildered — i alla fall ett tag till … )

  11. zoot Says:

    Med en dåres (och det är inte lätt att skriva detta med den här konstiga jackan på sig, jag får använda näsan) envishet upprepar jag: heraldiska forntida mördardjur! Den undre, liljebesvansade, är dessutom en våldtäktsman (-tjur) av allt att döma. En blodröd tjurterrier med avskräckande verkan på eventuella inkräktare i landet.

  12. Johan Says:

    David: det funderade jag förstås också över, men avståndet från Skräcklan till Dalsland är större än en kilometer.

    För övrigt är Skräcklan en rätt fin park, vill jag skjuta in en smula lokalpatriotiskt.

    //JJ

  13. David Says:

    Johan: Det är kanske inte helt uteslutet att det finns flera Skräcklor — så vitt jag minns är fotot taget inte så långt från Mellerud …

  14. Johan Says:

    Nej, det var vad jag förutsatte i min första kommentar.

    //JJ

  15. Olov H Says:

    Dä ä hårda bud i Mellerud / män dä ä varre i Bofôsch, där kärringera schlôss /män varst ä dä i Kil, där kärringera kör bil.

    Ovantecknad är blott nedtecknare av detta stycke värmländsk folkpoesi. Dalsland är f.ö. Sveriges Wyoming.

  16. J-h:n Says:

    Olof H: Jag vet inte riktigt vad det säger om mitt sinne för humor att ovanstående stycke folkpoesi var det jag skrattat högst åt på denna blogg på mycket länge.

  17. Robert Huselius Says:

    ”Livsmedelskluster”, vilket fantastiskt ord. ”Sveriges starkaste livsmedelskluster” smäller ju högre än det mesta, inklusive ”i hjärtat av södra Medelpad” som någon drog fram i anslutning till ett tidigare inlägg. Undrar dock vilken region som är norra Europas starkaste livsmedelskluster, och om de har det som sin slogan.

  18. Martin R Says:

    ”Quoth the raven — Mellerud!” fick mig att skratta högt i väntsoffan på dotterns danskurs. (-;

  19. ban~ken Says:

    Robert H: Om jag inte är helt felinformerad så har Lukas M. haft en anfader som gavs namnet Moody under en period boende i USA. Han kan rentav ha varit predikant. Moodys son fick sedan eller tog sig ett patronymikon enligt nordmännens maner.

  20. Farbror Melker Says:

    Tack för den enda bloggen där man lär sig något och inte bara får mer eller mindre färdigtuggande åsikter nedkörda i halsen.
    Bara för att slänga in lite inspiration i debatten om sloganerna (eller vad det heter i pluralis) from hell: ”Vätö vet’ö”, ”Ljusterö – jus’ de’ rö'”, ”Gänge som ingen kan dänge” (numera avsomnade hockeyklubben Polar)

  21. Fredrik Tersmeden Says:

    Tillägg om namnet Moodyson: vad jag vill minnas mig ha läst var det inte så att Lukas fått detta efter en förfader i USA utan att någon av hans förfäder i Sverige döptes till Moody efter en gästande amerikansk eller engelsk väckelsepredikant. Sedan blev det som sagt patronymikon av det.

  22. Svensson Says:

    Precisering av vad civilingenjörn sa: Håverudsakvedukten hör inte till Göta utan till Dalslands kanal.

    Och kommunslogans, sug på dom här… ”Västerås, Mälarstaden” — ”Hässleholm, lergökastan” (rätt bra) — ”Skövde – händelsernas centrum”…

    Och favorit i repris: ”When in Europe, don’t miss Skurup!”

  23. David Says:

    Robert: Ja, ”livsmedelskluster” är utan tvivel ett av svenskans mer poetiska ord:

    När den ljumma natten doftar
    av reseda och liguster
    vandrar fångstmannen ut
    med sitt redobogna ljuster
    och i ciderbränneriet
    reds mångahanda muster
    detta händer i Kristianstad —
    vårt livsmedelskluster …

    Martin R: Jag blir lite avundsjuk — det verkar mysigt på något sätt att sitta och vänta på sin dotters dansträning …

    Melker: Tack!

    Svensson: Oho — sakkunskapen har åter tagit till orda. Jag utgick nog bara från att Håverudsakvdeukten hörde till Göta Kanal …

  24. kjell Says:

    I sammanhanget dalsand måste nästan galenskaparnas dallasparodi nämnas. Personligen kan jag inte se landskapsnamnet utan att höra ”snart äger jag hela dalsland”. Ett av de mer lyckade inslagen i ”en himla många program”.

    Youtube till undsättning: http://youtube.com/watch?v=q30GqppBavk

  25. jlindengren Says:

    Roligt att se fortsättningen på ”Hårda bud i Mellerud”-poemet. Jag har hittills bara hör en annan, kortare variant: ”Hårda bud i Mellerud, men dä ä värrer i Kil där grisera kör bil.”

  26. Kallemero Says:

    Det finns ett Skräcklan i Vänersborg och ett söder om Mellerud. Vid det senare (som bildens skylt visar mot) finns bl.a en omformarstation för järnvägen.

  27. Nisse Says:

    ”FAGERSTA – Här får du livstid” rimmar sådär med stadens brottsstatistik. Top fem i Sverige är ju sådär. I och för sig så vet ja inte exakt hur de ligger till i år men de ha legat bra till och jag orkar inte kolla upp BRÅ’s sida.

  28. Håkan / Wakuran Says:

    Stationshus för dvärgar! The Station Agent! <3

  29. David Nessle – årets sista bekantskap « Under Wermlandsörnen Says:

    […] Norrbotten, Ångermanland, Södermanland, Närke, Östergötland, Jämtland, Gästrikland, Dalsland, Dalarna, Västergötland, Uppland, Lappland, Hälsingland, Västerbotten, Västmanland och […]

  30. Dalslänning Says:

    Just det ”Skräcklan” som avses på den avfotograferade vägskylten avser en plats strax söder om orten Mellerud, och har inget med Skräcklan i Vänersborg att göra, förutom namnet då.

  31. kris08 Says:

    Nog behövdes tilltuffning! De tilltufsade dalslänningarna hade alltsedan 1500-talet dragits med en oxe (alltså en f.d. tjur) i vapnet. 1885 kom dessutom en ny version av vapnet som påminde om en heraldisk ko! (En heraldisk tjur har som bekant svansen kastad uppåt, oxen har den slakt nedhängande och kon svängd utefter sidan av kroppen.) Man lyckades dock visa att ordet oxe förut bara betytt manligt nöt och att tidiga versioner hade hög svansföring. 1942 förvandlades oxen i Dalslands vapen till en morsk tjur med ring i nosen.

Kommentera

