Den störtlöjliga säsongen

Om det finns något tråkigare än bloggare som aldrig uppdaterar så är det förmodligen bloggare som inleder vartenda inlägg med att be om ursäkt för att de aldrig uppdaterar. Och ännu tråkigare är förstås de som ber om ursäkt för att de ber om ursäkt för att de aldrig … vänta lite … nu tappade jag bort mig igen … Ja — även om det gör mig till en tristessens furste så vill jag passa på att tacka för allt vänligt och intressant som ni skriver i kommentarerna, som jag har varit sällsynt dålig på att kommentera senaste tiden. Det beror mestadels på mycket jobb — och lite grann på vackert väder.

Jag verkar dock inte vara helt ensam om att ha ont om saker att rapportera nu när vi går in i vad Fleet Streets journalister kallar ”The Silly Season”. När jag var i Stockholm häromveckan körde Stockholm City det här löpet:

Fast å andra sidan — somliga dagar verkar det vara så gott om nyheter som kräver feta andravärldskrigsrubriker att tvillingtidningen GT/Expressen har svårt att välja vilken de ska trycka mest på (det är vid såna tillfällen som det är skönt att ha två löpsedlar):

Om man inte kommer på något annat kan man förstås köra ett klassiskt indignationsreportage i Günther Wallraffs och Janne Josefssons efterföljd:

Fast jag ska väl inte klaga på tidningarna. Jag har ju inte lyckats blogga om nånting senaste veckorna — inte ens om lattefällan.

Däremot vill jag av mitt hjärtas godhet ge några tips till svenska journalister — historier som av någon anledning inte rapporterats i svenska media, trots att de har ett nyhetsvärde som väl kan mäta sig med löpsedlarna ovan. Till exempel lavarna på en grottvägg någonstans som genom en kuslig slump har bildat något som är — öh — inte helt olikt en aningen assymetrisk Elvis med tapirnäsa:

Något lite småvitsigt om ”rock” och ”rock” kan också vara på sin plats i det här sammanhanget. Detta Elvisscoop hamnar dock i skuggan av Weekly World News minst sagt sensationella tillkännagivande om höftledsekvilibristen:

Med fotobevis och allt. ”Photoshop ljuger inte”, som vi brukar säga. Vi avrundar den här obegripligt ambitiösa presskavalkaden med en så kallad ”Human Interest Story”:

15 svar to “Den störtlöjliga säsongen”

  1. Henrik Says:

    Jag brukar fundera över hur fan de ska bete sig om det verkligen blir krig. Extrastora löpsedlar eller?

  2. Martin R Says:

    Jag brukar fundera på att svenska folket borde fråntas den allmänna rösträtten på grund av de där löpsedlarnas effektivitet som lösnummersäljare.

  3. Malte Says:

    Om det blir krig kan löpsedlarna kanske publiceras på tvären? Annars kommer ordet ”TV” alltid att rent logiskt få större bokstäver.

  4. Civilingenjör P Johansson Says:

    Det hänger på viljan; det finns inget ämne som är för inaktuellt att skriva om. ”Vem skrev egentligen Shakespeare?”, ”Begick Abel SJÄLVMORD?”, etc.

  5. jlindengren Says:

    Inte behöver vi fundera över hur tidningarna kommer att bete sig om det verkligen blir krig. Det blir ju krig titt som tätt, men tidningarna väljer ändå att ha något TV-kändisrelaterat på löpsedlarna. Jag minns fortfarande löpsedeln den dag Jugoslaverna avsatte Milosevic: ”ALLT OM NYA ROBINSON SÄSONGEN!”

  6. Fredrik T Says:

    Det där skrev Tage danielsson om redan på 60-talet i sin Grallimatik (en av världens absolut roligaste böcker). Kommer inte ihåg om avsnittet hette ”Rubrikstrunt” eller ”Journalistikstrunt” men minns att ett av exemplena löd:

    Verklig nyhet: Revolution i Portugal.

    Löpsedel: Hela dragningslistan!

  7. Pidde Andersson Says:

    Nästa nummer av min nya favorittidning Nya Upplagan kommer att ha Olle från Lasse Stefanz på omslaget. Apropå tidningar. Hmm.

  8. Galaxa Says:

    Nu vill jag ju gärna läsa mer om den där Godzillahistorien! I get the picture, men kan man inte få detaljerna! En förstoring av artikeln i alla fall!

    Gärna även en uppföljare om hur det gått senare i livet för Jane och Leon/Larry/Lemmy (jag kisar så jag blundar, men kan inte läsa ändå!). Vet någon?

  9. David Says:

    Malte: Jag har länge förundrats över att tidningarna självmant har förvandlat sig till TV-bilagor — man tycker väl att det borde ligga i deras intresse att hävda sin särart, snarare än att förvandlas till skvallriga sekundärkällor till den stora, lysande glastuben …

    Jocke L, Tersmeden: Ja — flera av de här löpsedlarna fotograferade jag för någon månad sedan, just när jättejordbävningen i Kina hade skördat trettiotusen döda — så det är kanske inte i första hand en brist på nyheter som gör att de ser ut som de gör.

    Galaxa:Jag har bara denna lilla jpeg av obekant ursprung som jag hittade i en mapp på mitt skrivbord — förmodligen skördad en synnerligen sen natt från det världsomspännande nätet — så jag kan tyvärr inte bistå med mera information.

  10. Ahrvid Engholm Says:

    Hrmpf, kunde du inte varslat innan sthlmsbesöket så man kundde ha sammanstrålat (om så bara strålat med Blixt Gordons ditopistol!).
    F ö, ang löpsedeln om ”Brolles kollaps” (artist och ”känd från TV”), vill jag påpeka att jag för min del tycker att denne Brolle i hög grad har en fysinomi som starkt påminner om en ung David Nessle. Jag kanske kopplar fel i mina associationsbanor, men så är det iaf.
    (En som har artistnamnet ”Brolle” är bara ett steg från att kalla sig
    Fghyj Prtfllk, f ö. Brolle…hm.)

    –Ahrvid

  11. Bastion Styrbiskop Says:

    Idag var det ”Så festade ABBA i natt!”. Finns liksom inte så mycket att göra på där…man drack lite , åt lite, dansade lite, ja snackade lite. Enda nyhetsaspekten är väl om nån dricker för mycket och skämmer ut sig.

    Fast jag gillar det här med ”i natt”. Eller ”i morse”. Dramatik i vardagen.

  12. Sjörövar Jenny Says:

    Jag gillar ju att det ryker om bruden vars äktenskap Godzilla ruinerat.
    Och att dagens gemena svenskar uppenbarligen är mycket förtjusta i Brylépudding, dock endast högutbildad sådan? Latte förekommer som orchiskt ord härnere i Mordor med; då dock som det idiomatiska (ett ord som alltid fascinerat mig, nåja) uttrycket: ”Morgenlatte”. Men det får ni faktiskt googla själva, det är alldeles för snaskigt för en gammal piratkäring.
    Och elva kilo håller jag för att vara grov överdrift.

  13. anne-marie Körling Says:

    Japp, ursäkta… men jag har aldrig varit här, men därmed ursäktar jag bara min okunskap, hädanefter efter hälsar jag på utan att ursäkta min närvaro. Anne-Marie, som hade väldigt roligt då jag läste här.

  14. wso blackhat Says:

    Hello to all, because I am in fact eager of reading this website’s post to be updated on a regular basis. It carries pleasant material.

    • David Says:

      Kära WSO Blackhat — vem av oss är inte angelägen om att få läsa alla de poster som uppdateras regelbundet? Men tack för dina uppmuntrande ord!

Kommentera

