Tunguskaexplosionen fyller hundra …

… eller, ja, den gjorde det trettionde juni. Strikt talat fyller katastrofen i fråga alltså 100 år, en månad och tolv dagar. Men som ni kanske märker har jag av olika skäl haft en nästan kroniskt bloggfri sommar, så jag missar med en bred marginal. Precis som meteoren (eller vad det nu var) själv, som hade den enastående goda smaken att slå ner på en av de mest glesbefolkade platserna på jorden — Tunguska i Sibirien.

Hade objektet dråsat ner på samma breddgrad men med några timmars fördröjning hade det utplånat Stockholm, eller kanske snarare hela Mälardalsområdet. Tvåtusen kvadratkilometer skog lyckades den olycksaliga himlakroppen slå omkull, och den orsakade en förödelse som skulle kunna göra en skogsprocessor grön av avund — alla föryngringsytors urmoder. Så här såg området ut fortfarande 1930:

Faktum är att meteoren sannolikt hade ställt till större skada om den trillat i havet — en explosion kraftig som tvåtusen Hiroshimabomber borde ha kunnat alstra en ganska övertygande tsunamivåg. Eller sju. Och chansen för det torde ju vara cirka 75 procent, eftersom tre fjärdedelar av jordens yta täcks av vatten.

Låt oss alltså hylla denna välriktade meteor, som rammade jorden med fyrtio megatons sprängkraft utan att göra större skada. Uppvirvlande stoftmoln gav även i Sverige upphov till vad Aftonbladet kallade för ”hvita nätter” Bjeeeli nåååttji, som rysken säger.

(I samma ögonblick som jag skriver detta avfyras ett GIGANTISKT fyrverkeri över Rambergsvallen — det låter som artilleribeskjutning — och explosionerna och det flackande eldskenet gör mig med tanke på inläggets ämne en smula ängslig — jag förstår inte anledningen. Men efter en kort stund minns jag att Göteborgskalaset pågår för fullt, med stora mängder öl och skådespel …)

Var var jag? Just det — de atmosfäriska fenomenen från nedslaget hängde kvar över Europa i många månader. Något liknande hände efter Krakatoas utbrott 1883 — fortfarande sommaren 1888 färgade det vukaniska stoftet solnedgången blodröd över Europa — både över Whitechapel där Jack the Ripper gjorde sig redo för sin kvällspromenad och över Braunau där ett foster växte i Klara Hitlers mage.

Vilket får mig att slås av en märklig tanke: Tänk om meteoren hade slagit ner lite längre söderut, och med några timmars fördröjning — om den i stället hade ramlat ner i Wien så skulle den i ett slag ha förångat såväl en surmulen vykortsmålare med planer på världsherravälde som ärkehertig Franz Ferdinand, som alltså inte längre kunde bli skjuten i Sarajevo, så att österrikarna såg sig tvungna att skicka iväg världshistoriens minst välbetänkta straffexpedition till Serbien.

Inget första världskrig. Inget andra världskrig. Trots vidden av en sådan katastrof är det möjligt att mänskligheten hade tjänat på det, räknat i människoliv och lidanden — hur fasansfull tanken än är. (Såna här resonemang blir förstås alltid lite groteska — vem har lust att välja bort Mahler och Klimt för att bli av med Hitler och habsburgarna?)

Fast det är klart — det finns ju inga garantier för att inte andra dumheter hade lett till andra jättelika katastrofer. Men med tanke på att nittonhundratalet med bred marginal är det värsta århundradet hittills när det gäller krig, lidanden och död hade utfallet kanske i alla fall blivit lite bättre för mänskligheten som helhet.

Man kan fortsätta resonemanget: Utan första världskriget hade kaisern inte finansierat boljsevikerna och sett till att skicka hem orosstiftaren Vladimir Uljanov Lenin till Petrograd. Och utan Lenin och utan revolution så skulle den machiavelliska unga bankrånaren Josef Dzjugasjvili aldrig behövt byta namn till Иосиф Виссарионович Сталин. Tanken svindlar.

Det kanske var därför Stalin vägrade att låta utländska forskare komma till Tunguska — möjligen blev han en smula svartsjuk när han insåg att han hade fått en konkurrent om titeln ”Den värsta katastrof som drabbat Ryssland under nittonhundratalet” …

(Wikipedia kallar för övrigt tilldragelsen för ”Tunguskahändelsen” vilket jag tycker låter eufemistiskt i överkant — jag kommer genast att tänka på ”The Three Mile Island Incident”, som amerikanerna säger om Harrisburgkatastrofen. En ”händelse” tycker jag är något i stil med en champagnekork som slår av någon hatten, snarare än kraften i tvåtusen hiroshimabomber som vräker omkull tvåtusen kvadratkilometer skog.)

27 svar to “Tunguskaexplosionen fyller hundra …”

  1. molle Says:

    Fast om Lenin inte hade blivit så beryktad skulle man idag inte kunna bada i Leninbadet i Varberg, en förnämlig inrättning som förutom att skänka hämningslös blötnjutning jag misstänker att herrn skulle dåras en smula av. Åk och bada där om du inte redan gjort det: den azurblå ångfyllda grottlabyrinten ligger i källaren på hotell Gästis. Och Lenin sitter på sin stamplats förstås.

  2. Svensson Says:

    Meteoriten som slog ner i Tungusaka sägs ha varit på över 50 m i diameter. Är en rymdsten mindre slukas den upp vid impact, tenderar att förinta sig själv (läser jag här i mina anteckningar).

    Jämförbar händelse var stenen som slog ner i Arizona och orsakade ”Barringer’s Crater”, en himlakropp som också sägs ha haft cirka 50 m diameter. Men då blev det krater med flera kilometers diameter, det blev det väl inte i Tungusaka?

    En större sten var det förvisso som slog ner på spetsen av Yucatanhalvön för 65 miljoner år sedan. Denna lär ha haft 800 m diameter; ett stort stoftmoln bildades som förmörkade atmosfären, och klimatförsämringen som uppstod sägs ha orsakat dinosauriernas död. Kratern blev 180 kvadratkilometer.

  3. Jacob Says:

    hihihi… ”konkurrent om titeln “Den värsta katastrof ..” hihihi

  4. Henrik Tröst Says:

    Välkommen tillbaka i bloggosfären. Dina inlägg har varit mycket saknade under sommaren! Har nästan hunnit plöja både ”Dårskapens vägar” och ”Antikens historier” under din bortavaro!

  5. fredrik Says:

    När du så raskt går från Herr Ripper till Hitler kom jag att tänka på Alan Moores ‘From hell’. Om du inte läst den, gör det för all del.

  6. David Says:

    Skogsmolle: Låter under alla omständigheter som ett intressant utflyktsmål …

    Svensson: En av de första serier jag hade med i Galago — dinosariernas domedag — handlade om Yucatannedslaget, faktiskt. Och det är väl det faktum att de inte hittat någon krater i TUnguska som gör att lokala Mulder och Scullys fortfarande kan yra om exploderande UFO:n med gott samvete …

    Jacob: Jag har just börjat läsa The Court of the Red Czar för att fortbilda mig ytterligare om den andra katastrofen (hittade den så sent som idag på den fantastiska bokavdelningen på Ebbes hörna på Stigbergstorget …)

    Trösterika Henrik: Tack för dessa välvilliga ord! Bloggandet kommer nog fortsätta att vara en smula sporadiskt en tid framöver — eller inte: varje gång jag kommer med ett sånt orakelutlåtande har det en tendens att genast komma på skam genom att jag genast gör fjorton nya inlägg på pin kiv. Men jag är rätt upptagen framöver, i alla fall — så om jag bloggar alltför energiskt finns det anledning att oroa sig över övriga åligganden …

    Fredrik: Jag fastnade lite på teckningsstilen — har bara sett den inte alltför upplyftande Johnny Depp-filmatiseringen. Men så sent som i förra veckan övervann jag min aversion mot teckningsstilen i Moores The League of Extraordinary Gentlemen och upptäckte att jag var riktigt förtjust i den. Och gammal amatörripperolog är man ju — så jag ska kanske ge den en chans till …

  7. Johan Wanloo Says:

    From hell är den enda serie som gett mig mardrömmar. Det är ett gott betyg.

    Man kanske skulle lägga till ett ängsligt ”i vuxen ålder” eftersom jag ofta drömde mardrömmar om Lex Luthor när jag var liten.

  8. Farbror Melker Says:

    …och tänk om den slagit ned i Fall River, Mass.

    http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=93593156

  9. Dawwe Says:

    Ditt resonemang bygger på att historien är styrd av tillfälligheter, det är det nog inte så många som håller med om. Första världskriget, ryska revolutionen och alla andra viktiga händelser skulle skett med eller utan huvudpersonerna, de var en naturlig följd av industialiseringen och vi kan vara glada att vi bockat av dem. Däremot har tillfälligheter stor effekt på samhället idag, tänk bara om mensjevikerna tagit makten eller nazismen haft sitt epicentrum i Sverige.

  10. fredrik Says:

    Moores tLoEG är ju ett fantastiskt stycke stofil-steampunk. Sista delen ska tyvärr inte vara lika bra som de två första men överträffar säkert den erbarmerliga filmadaptionen.
    Jag fick för övrigt mardrömmar av Dracula som barn.

  11. fredrik Says:

    Apropå något helt annat, men som kan ha intresse för några av er som hänger här; Will Elder dog häromdagen. Hans virtuosa vansinnighet försökte jag imitera när jag var yngre, men misslyckades ständigt. Runa hos Aiga: http://www.aiga.org/content.cfm/elder-statesman-of-comics

  12. Oskar Says:

    Det är självklart en fröjd att få läsa ett nytt inlägg av hr Nessle! För att ingen som läser den här bloggen ska missa Kalle Linds besläktade och hejdlöst underhållande blogg En man med ett skägg länkar jag till den: kulturarbete.blogspot.com

  13. Fredrik T Says:

    Till skillnad från Dawwe är jag övertygad om att historien i mycket stor utsträckning styrs av tillfälligheter och individer (det kom f ö ut en intressant bok på det temat härom året, tror att den hette ”Fjärilns vingslag”). Finge jag möjlighet att resa i tiden vore min första åtgärd definitivt att ta mig till Sarajevo och knuffa herr Princip i kanalen innan den ärkehertigliga bilden anlänt.

    Risken att det glada 20-talet utan ett föregående världskrig hade blivit litet mindre hedonistiskt-rebelliskt får jag leva med. Jazzen hade nog kommit ändå.

  14. Ahrvid Engholm Says:

    Nå, såvitt jag vet slog aldrig Tunguskaobjektet ned, utan det förintades i atmosfären på obekant höjd, i en våldsam explosion, varvid en tryckvåg uppstod som orsakade alla de där fällda träden. Det är i alla fall den slutsats man kan dra av att man till synes aldrig lyckades hitta någon nedslagskrater. Därmed hade det kanske inte blivit så mycket av tsunami om objektet – om det nu var en meteor eller en liten komet – förintats ovanför en havsyta.
    Vissa har förstås spekulerat om att det var en yttepytteliten bit antimateria, som exploderade när den möte jordens vanliga materia. Men det har jag svårt att tro.
    Under 1900-talet skedde också en liknande sak i Amazonas, varvid en oherrans massa träd fälldes. (Orkar inte googla fram mer info.)

    –Ahrvid

  15. Sjörövar Jenny Says:

    Få tänker väl på Krakatau när de ser en särskilt bekant Angst-målning föreställande en (sorts) panikfylld kvinnofigur som synnerligen expressivt håller sig om det ångest-fyllds huvudet mot bakgrund av vad som förefaller vara föraningarna om ett glimmande, dock högeligen intressant, Bosch-helvete.

    Målningen i fråga är noga utförd av en viss herr Edvard Munch.

    I själva verket lär detta ha varit rena rama naturalismen, så att säga, eftersom otroligt vederhäftiga källor (jag icke närmare kan nämna här eller ens annorstädes) påstår, att följderna av explosionen på/i/ut genom och runtikring vulkanen Krakatau (med närmare omgivning) var väl synliga över större delar av klotet; således även norra delarna, och helt enkelt skildras tämligen exakt så som de var, i denna ökända Armageddon-version av sagde norske målarjunker.

    Rätta mig angående vem som har felat mest!

  16. Svensson Says:

    Det har jag också hört: stoft i atmosfären skapar röda solnedgångar, och med extra mycket stoft efter Krakatau blev solnegångarna extra blodiga och måleriska…

  17. ban~ken Says:

    På förekommen anledning (Maximilian Schell, B-52’s) förtjänar det återigen att påpekas att Krakatoa ligger VÄSTER om Java.

  18. A.R.Yngve Says:

    Hej David! :)

    Om Tunguskameteoriten/kometen slagit i ned i Tyskland 1908, hade vi kanske inte sett mer av vare sig Einstein, Thomas Mann, Fritz Lang, Werner Von Braun(?), Hitler(?), Sigmund Freud eller en massa andra historiska personer under resten av det 20:e århundradet…
    (När var det Lenin bodde i Tyskland förresten?)

    Å andra sidan: Om dinosaurerna INTE utplånats hade väl ingen av oss varit här idag. Visst spelar katastrofer in i historiens lopp.

  19. Svensson Says:

    (For the record: Lenin bodde i Schweiz före första världskriget. Sedan, 1917, for han till Ryssland via Tyskland och Sverige, ordnat av tyska generalstaben. De tyckte det vore bra att ge detta fiendeland en revolutionär: ”man lät injicera honom som en liten bacill”, sa någon.)

  20. Fredrik T Says:

    Egentligen helt ovidkommande associationsbana utifrån föregående inlägg, men låt oss se hur långt vi med förenta krafter kan fortsätta nedanstående lista.

    Regler:
    * endast en bokstav får bytas i efternamnet per steg
    * endast autentiska historisk alt nu levande personer

    1) LENIN, Vladimir Iljitj (rysk revolutionär och kepsägare)
    2) LANIN, Sam (amerikansk dansmusikmassproducent)
    3) LADIN, Usama bin (saudisk terrorledare och hemvideoaktör)
    4) LEDIN, Tomas (svensk skvalmusikpoppare)
    5) LEVIN, Attila (svensk proffspugilist)

    Varsågoda att fortsätta!

    Fredrik

  21. Anna Norman Says:

    LöviN, Isabella! Författare till boken Tyst Hav.

  22. Fredrik T Says:

    7) LÖVÉN, Tor (redaktör för kioskvältaren ”Stockholms tennisförbund 40 år”)

  23. mentos Says:

    8) LOVÉN, Nils (skrev ”Folklifvet i Skytts härad”, sign. Nicolovius)
    9) LOREN, Sophia (italiensk filmskådespelerska)

  24. mentos Says:

    10) NORÉN, Lars (svensk teaterman)

  25. Oskar Says:

    11) TORÉN, Olof (botanist och präst tillika en av Linnés lärjungar)

  26. Fredrik T Says:

    Från Lenin till Torén på 11 steg är bra – bara en av bokstäverna i ursprungsnamnet återstår!

  27. David Says:

    Hyperboré: Jag tror iochförsig inte att någon av bloggens läsare skulle kunna avlägga tentamen på alla de drygt fyrahundra inläggen …

Kommentera

