Att överlista sin inre Czesław Słania

Jag har en tendens att förvandlas till frimärksgravören Czesław Słanias mindre begåvade kusin från Krakow så fort jag sätter mig vid ritbordet — varje yta fylls med små strukturer och skrafferingar innan jag lyckas ge mig, omtöcknad av en berusande cocktail på skaparglädje, frustration, deadlineångest och karpaltunnelsyndrom.

Så när jag nyligen gjorde min senaste serie till Kapten Stofil (ett av skälen till bloggens långa träda) kom jag på idén att krympa originalstorleken en smula. Nu kan jag sitta och brodera bäst jag vill, och de ynkligaste detaljer är dessutom fortfarande förhoppningsvis skönjbara för blotta ögat när tryckeriet har scannat in serien — det är ju en aning onödigt att lägga en massa krut på små, små skrafferingsstreck som sedan smälter ihop så till den grad att slutresultatet mest ser ut som en usel fotostat (rutorna här nedan är fotograferade med digitalkamera — förhoppningsvis framträder de i lite mer entydig, grafisk prakt när de väl kommer i tryck).

Ja — som kanske går att utläsa av bilderna ovan är mitt bidrag i det nya, feta dubbelnumret serien Lennart van Hellsing — Vampyrdödaren.

I övrigt bidrar Joakim Lindengren med ett långt, episkt äventyr där Kapten Stofil och Lädernuckan möter Storsjöodjuret, Joakim Pirinen presterar en hejdlös parodi på serieteckningskurser, John Andersson serverar som vanligt stora mängder hallucinogent ögongodis, den listerländska ångestens grand old ungdom Daniel Ahlgren minns seriefigurer han mött, den krypto-crazy Camilla Forsman skildrar Jarls semester och flatgarvsfursten Johan Wanloo fyller ut resten av serieblocket med Dödsdelfinens brödraskap (numrets enda reprint, såvitt jag vet) och diverse skämtbitar.

Som om inte detta skulle räcka — gud vad jag låter reklamig idag — har Martin Kristenson skrivit femtiosjutusen tecken om operetternas operett (Glada änkan), och jag bidrar med en artikel om cash in-låtens historia och två kortare texter — en om den judiska cowboylåtens historia (jag skämtar inte — se bildbevis ovan) och en om den inte helt tillförlitliga profeten Criswell — ytterligare skäl till att jag bloggat synnerligen sporadiskt under senare tid (jag är djupt tacksam över att läsekretsen fortsätter hålla detta forum vid liv med kommentarer, glada tillrop och — i senaste inlägget — tillochmed hittar på små sällskapsspel för att förjaga tristessen).

Numret förväntas komma till bokmässan (och gör det inte det kryper jag ihop i fosterställning och ger ifrån mig små ynkliga ylanden). Det är för övrigt vår tionde bokmässa med Kapten Stofil. För att fira den glada tilldragelsen har vi — för första gången sedan starten 1999 — höjt priset på tidningen. Egentligen borde vi ha gjort det för länge sen, men som sanna stofiler har vi väl tänkt ”ja, men så har den ju kostat i alla tider”. Men nu har alltså det k-märkta priset från förra millenniet skattat åt förgängelsen. Och eftersom det första prishöjda numret är ett dubbelnummer blir det ju ännu lite dyrare, och kostar ohemula 89.50. Men ni behöver inte oroa er — vi gör fortfarande tidningen som ren välgörenhet, utan att uppbära någon lön och utan andra fringisar än att vi kan stjäla gem av oss själva.

10 svar to “Att överlista sin inre Czesław Słania”

  1. Svensson Says:

    Apropå judiska cowboys så finns ju idag, över där, Kinky Friedman, den judiske countrysångaren. (Med låten ”They Don’t Make Jews Like Jesus Anymore”…) Sist jag hörde från Friedman skulle han kandidera som politiker. Högerkille.

    Och apropå höja priset så är det helt rätt väg att gå. Jag har själv nyss höjt priset på min egenpublicerade novellsamling (”Eld och rörelse”), från 60:- till 100:-. En klick på mitt namn här torde föra er till en sida om denna bok.

    Höjningen gjordes inte bara för att upplagan börjat tryta, det är också ett sätt att höja läsupplevelsen. Man får vad man betalar för, och har man betalat 100 pix värdesätter man boken mer än om betalat 60. Enkel psykologi.

  2. Martin R Says:

    Jag slog upp ”stofil” i en etymologisk ordbok här om dagen. Ordet kommer sannolikt av ett danskt smeknamn på folk som heter Kristoffer. Anåda.

  3. David Says:

    Svensson: Ja, jag uppskattade några av Kinkys tidiga deckare — sedan blev det lite väl mycket Statsrådet gaggar vidare över hans alstring, tyckte jag. Kinky stötte f ö på min syrra när han av någon outgrundlig anledning besökte Göteborg för ett antal år sedan (en tilfredställande halvobskyr Lassie).

    Martin R: En smula ironiskt att namnet Kristoffer i Sverige förknippas starkt med sjuttiotalister, som ännu inte kan göra anspråk på full stofilvärdighet. Eller — öh — jag förknippar det i alla fall med sjuttiotalister. Jag borde kanske ha skrivit ”i min hjärna” i stället för ”i Sverige”. Men det är en distinktion som blir allti svårare att göra nu när livets skymningssol börjat kasta allt längre skuggor … (Hur gammal är jag egentligen? Åttiosju?)

  4. Fredrik T Says:

    Det fanns inte bara judisk countrymusic (eller hillbilly som genren kallades då) på 20-talet. När tidens stora dansfluga grasserade som värst lanserades även låten ”Yiddishe Charleston”.

  5. charlotte Says:

    Vampyrtema här också! Fantabulöst. Det blir en helhöst i vampyrernas tecken.

  6. Fredrik T Says:

    Som uppvuxen på Lennart Hellsing i allmänhet och hans ABC-bok i synnerhet (jag skulle nog fortfarande kunna recitera 99% av verserna i den om man så väckte mig mitt i natten) känner jag hur jag blir allt mer otåligt nyfiken på att få ta del av denne rimsmeds nappatag med de odöda blodsugarna. Snälla herrar redaktörer – skynda på med tryckning och distribution!

    Hialös helårsprenumerant.

    PS Kommer den inte helt obekanta fru Hellsing månne också att figurera i serien? Mmmmmm…

  7. David Says:

    Fredrik: Själv är jag förtjust i klezmer-swing — en kortlivad men fantastisk fyrtiotalsfluga. Vad gäller numret så ringde tryckeriet för någon timme sedan, och vi får det i början av nästa vecka, vilket innebär att prognosen är hygglig för att det hinner blir utskickat innan bokmässans babyloniska orgier utbryter.

    Charlotte: Om tidningen Kapten Stofil har råkat vara trendig så rör det sig om ett rent olycksfall i arbetet … Det är faktiskt lite märkligt — ju mindre man sneglar på samtiden, ju större är chansen att man av misstag råkar bli och rätt. Det är i alla fall min erfarenhet. Men det kanske är det som kännetecknar genuina trender — i motsats till den rundgång som ofta uppstår i massmedias ekokammare … (sade han otvunget — jag vet inte ens om vampyrer är en särskilt stark trend just nu — mer än i så måtto att alla sorters goth och blandat verkar ha gått hem i kryptorna de senaste åren).

  8. ban~ken Says:

    Vad ända in i Hellsingland… Du får väl överräcka ett ex av blaskan till Lennart som Rabén tydligen ska skicka till mässan. En av de coolare grejerna med Lennart är att han har fått ärva en hel by på den skotska whiskyön (smutta på det ordet en gång till) Islay. Jag ska för övrigt själv till mässan i år och ser fram mot att se alla goa gubbar live and in person.

    Det här känns för övrigt som rätt forum för att gratulera mig själv till mitt senaste bokköp ”Jan Lööfs serier”. JL:serier (utom Bellman) finns i boken förstås men även skivomslag och andra teckningar samt självbiografiska skriverier och roliga photoshoppningar av Lööfet med Einstein och som 86-åring. Rekommenderas till alla läsare.

  9. Best of Bokmässan | Errata Says:

    […] gång i ordningen oroade sig för att jag skulle blogga om henne. Årets kändis: Lennart Hellsing, vampyrdödaren. Årets superhjälte: Lädernuckan, som vanligt. (Jag hoppas att hon ursäktar att jag avslöjade […]

  10. Nytt Kapten Stofil-nummer på gång « David Nessle Says:

    […] har tidigare talat om mina förtvivlade försök att överlista min inre Czesław Słania, och i och med det här numrets serie är det väl bara att konstatera att jag misslyckats ganska […]

Kommentera

