Yes! I have seen the signs!

I morse — läs ”kring tolv” — väcktes jag av Jehovas Vittnen, som dock visade sig förvånansvärt föga talträngda. Jag behövde inte ens använda min patenterade replik ”Nej tack, jag är övertygad agnostiker” på dem. De räckte bara över en broschyr och flydde. Det kanske hade något att göra med att jag var uppträdde i trådsliten, röd frottémorgonrock och lätt Edward Scissorhands-betonad frisyr — yrvaken av väckelsearbetet, så att säga.

En högre försyn såg några timmar senare till att jag snubblade in på bloggen Crummy Church Signs. Där kunde jag konstatera att amerikanerna driver förkunnelsearbetet betydligt mera aggressivt än sina svenska bröder och systrar — exempelvis med hjälp av publikfriande små fyndigheter:

Vissa av skyltarna på bloggen är iofs är lite för bra för att vara sanna, och efter ett tag börjar man känna igen mallarna från Church Sign Generator, där kleti och preti … jag menar förmodligen kreti och pleti … kan tota ihop sina egna uppbyggliga budskap:

Sajten känns rätt överflödig, med tanke på hur häpnadsväckande många av de — så vitt jag kan bedöma — helt genuina kristna budskapen är.

Jag slås också av hur välartade de svenska kyrkorna är i jämförelse. Här blir det fullt mediapådrag när den stackars Hedlundakyrkan i Umeå på grund av en bristande botanisk uppmärksamhet råkar använda ett marijuanablad i sin reklam:

… Ja, okej, inledningsorden ”alltid öppet för dig som är intresserad, nyfiken och vill prova på” är väl lite olyckliga i sammanhanget. Det är nästan så att man misstänker någon hög, kyrklig individ har utfört ett uppsåtligt sabotage. Men jämfört med t ex Westboro Baptist Churchs helvetespredikanter som på fullaste allvar hävdar att elfte september är Guds hämnd på de homosexuella känns det knappast som något att egga upp sig över …

19 svar to “Yes! I have seen the signs!”

  1. Ö-Helena Says:

    Jag skulle nästan kunna tänka mig att bli medlem i den här kyrkan, som faktiskt är alldeles på riktigt.

  2. J-h:n Says:

    Som självutnämnd språkpolis upprörs jag ju mest över att Hedlundakyrkan inte kan stava till ”regelbundna”.

  3. David Says:

    Ö-Helena: Ett sympatiskt koncept — och gudstjänstmusiken lär ju vara bättre än Mia Marianne och Per Filip. Jag minns sommaren 1980, när en kamrat till mig (översättaren och västgötafetischisten Erik Andersson) köpte och gav mig A Love Supreme eftersom han inte tyckte att den fick saknas i min samling. Otacksamt nog fortsatte jag dock att föredra den självupptagna, småsociopatiska, skitjobbiga och alldeles … alldeles underbara Charlie Parker framför den andlige JC (trots den senares religiöst trovärdiga förnamnsinitialer — ”the creator has a master plan”, indeed). Att föredra ett CP framför JC tyder kanske inte på det bästa omdöme …

    J-h:n: Ja — korrekturfel i rubriker är ju alltid en smula illavarslande — de börjar kanske få slut på hjärnceller i församlingen …

  4. Andreadoria Says:

    Det är japansk lönn, inte hampa. FFS.

  5. Dan Says:

    Min personliga favorit, från Oklahoma City – en anhalt på min resa genom USA – är: ”Jesus is hiring – apply inside”. Troligen behövde de väl bara en vaktmästare eller nåt men det låter ju som en stor ära indeed …

  6. Svensson Says:

    Apropå publikfriande amerikanska kyrkor: vissa lär ge chokladkex vid nattvard.

    Inte alldeles fel, det är ju ”bra bröd”, ätligt och dannt, men lite stilfel är det allt…

  7. CrummyJoel Says:

    I have no idea what any of this says, but thanks for the link. :)

  8. wee1 Says:

    Själv är jag naturligtvis övertygad Pastafarian – Prisad vare Hans Nudliga Bihang. Ramen. (http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster)

    Sjörövarjenny kanske är intresserad av att veta att Church of the Flying Spaghetti Monster (FSM) ser Pirater som Hans Utvalda Folk. Detta eftersom det finns ett tydligt statistiskt samband mellan Växthuseffektens framväxt och den samtidigt minskande mängden pirater i världen. Det är nästan vetenskap och därför sant.

    Härborta måste man strecka i saker som ras, religion, sexuell läggning etc i en massa formulär hela tiden. Jag brukar alternera mellan Pastafarian och Sith och hävdar på sexuell läggning att jag är en ”post-operatic, pre-modernist with surreal ambitions”. De läser nämligen inte sina egna formulär, det enda de vill veta är hur stor risken är att man stämmer dem för diskriminering.

    Kexchoklad låter bra, men om _jag_ startade en religion skulle man få svettig ostmacka och termoschoklad med skinn, samt ett apelsin.

  9. Dr Müller Says:

    Lyssen till Andreadoria. Amen.

  10. David Says:

    Andreadoria och dr Müller: Efter lite botaniska självstudier kan jag konstatera att ni har rätt — det är en japansk lönn (Acer Palmatum, eller kanske Acer Amoneum). En feting har, paradoxalt nog, betydligt tunnare blad, och lite distinktare tandning. Denna blogg — och hela det svenska mediaetablissemanget — är skyldiga Hedlundakyrkan i Umeå en ursäkt för detta japanska lönn-mord på deras ära och heder.

    Crummy Joel: My pleasure — and thanks for the spiritual enlightenmentertainment.

    Wee1: Själv behöver jag inte fylla i så mycket blanketter för att klargöra mina trosföreställningar (vare sig sexuella eller religiösa) — det närmaste jag har kommit är Facebook, där jag listade mig själv som ”militant agnostic” — en starkare variant på beteckningen ”övertygad agnostiker” som brukar hjälpa till att förvirra och skrämma bort Jehovas Vittnen som är lite mer påstridiga än de jag träffade i förrgår.

  11. wee1 Says:

    David: att vara militant agnostiker känns lite som en andlig kusin till att vara Centerextremist. (R står för Rubbestad)

    JV-stressning var ett tag folksport i min bekantskapskrets, men ingen kunde toppa killen som öppnade näck med hjorthorn fastsnörda på huvudet och en bedövande doft av rökelse inifrån lägenheten, och sa ”Jättebra att ni kom, vi är en person för lite”. Sen var det liksom ingen poäng.

    Översättarhelena: Amen!

  12. Mia Says:

    Usch sånt här skrämmer mig och jag är inte lättskrämd.

  13. Fredrik T Says:

    Vad hände med den gamla hederliga devisen ”Gud ser dig – se upp för fan”?

  14. Fredrik T Says:

    När vi ändå är inne i religion skall jag f ö be att få plåga läsekretsen med den senaste av mina bibliska limerickar (de tidigare finns i en tråd som numera väl närmast får anses höra till bloggens kambrosilurstadium). Denna gång är det Uppenbarelesebokens 17:e kapitel som inspirerat mig:

    Det ryktas att skökan i Babylon
    emellanåt luktar likt kabeljon.
    Detta, sägs det, beror
    på att kundskaran stor
    ej ordentligt har tvått sina snabeldon.

  15. molle Says:

    För ett tag sen köpte jag en kylskåpsmagnet med devisen He is watching — give Him a good show. Den hade jag tänkt att som en lite överflödig uppmaning presentera en tämligen profan mig närstående (snett bakom, nämligen, i kören) pastor med; detta meddelas här endast som upptakt till min förslag till blogginnehavaren: igår råkade det sticka ut en så kultig bok ur en hylla på blibbateket när jag och mina små lintottor var där. Den har ISBN 91-1-873442-1. Jag tänkte att om nån kunde göra nåt underhållande av den, så vore det väl David Nessle. Särskilt några av illustrationerna väcker frågor, även om vi kanske inte kan tala om en regelrät — eller -avig — väckelse. Hoppas jag slipper repa upp detta upplägg; det kan så lätt bli ett mönster. Och de vante meningen. *sock*

  16. Sjörövar Jenny Says:

    Wee1:
    jag hade ingen aning om att min betydelse kunnat vara både så stor men ändå; så liten i de mest främlingspräglade hamnar! Det är ju (nästan…say no more) alltid angenämt med lite uppmärksamhet från en sån där Främling, försåvitt den ankommer både från och i önskad hamn, så sett.
    Nå:
    På min störtlöjliga myscheiss-sida blev man i början frågad om saker som ”occupation”, vilket var lätt som en plätt att besvara sanningsenligt med:
    ”dilettante housewife” men vid frågan om huruvida ens ”orientation” befann sig, svarade jag precis lika ärligt och stakrakt: ”insecure”, eftersom pirater ju gärna hamnar (hep) lite varsomhelst; till exempel i Alabama för att drinka whisky eller för all del även en flarra börbön.

    Men sen kom det propåer från halvklädda damer som gärna ville gilla en lite särskilt mycket bara för att man är käring (fast en fast forward fortskridande process som sådan betraktad) samt rökar cigarr?
    Emot det senare står inget att invända medan det förra… nåja, de är ju mjukare att ligga på än karlar har jag hört, så för all del.
    Gulligullankokosomengök, då.

    I övrigt är piratyrket snarare ett av de mer framtidsnära man kan välja.
    Det är bara när man väljer vapen man får se upp för sin ingrodda vanitas-präglade vintage-tendens eftersom kryssningsfartygen med de fetaste byttorna har öronbedövande motvapen och där står man sig slätt med sitt gamla rostiga krumsvärd när konkurrensen kör upp i motorbåt med motoriserade gevär utan revärer ens.
    Stillöst rövarpack!

  17. Sjörövar Jenny Says:

    Och Fredrik T: som sjöröverska kan jag bekräfta att ”only two things smell of fish, and one of them is fish”, beleave me!, som vi plågar säga på sjösjuka sjön. Med Bilbos bok under huvudskulten när vi fräntimmer ska sova skönhetsslummer.

  18. Sjörövar Jenny Says:

    Den ”svettiga ostmackan”, wee1, är väl ändå snodd från…hör och häpna: de småflicksförfärande Lotta-Böckerna? & Har jag nu vänt den rätt eller fel i Feta Fallet, tro?

  19. wee1 Says:

    Sjörövarjenny:

    Visserligen läste jag Lotta-böckerna, men just den här svettiga ostmackan tror jag bestämt kommer från ”Smörgåsministern” av *googlar* – Lars Nicklasson. Japp. Wahlströms barn och ungdomsböcker är ju en så välsignat rik källa att ösa ur. Jag misstänker att jag har mer eller mindre hämtat hela min livsåskådning ur Bengt Lindners böcker om Dante och Tvärsan.

    För övrigt är osten här i utlandet rätt vek i jämförelse med Västerbotten och andra Svenska läckerheter. Man glor på sin plastiga cheddar, som inte ens har vett att svettas utan den liksom styvnar till wellpapp och man utbrister med skalden: ”Hur hårt är allt, hur stelnat svart och stilla.”

Kommentera

