Blogs of the Dead

Strax innan jag vaknade i morse drömde jag att jag tittade på en blogg som hette ”Blogs of the Dead”. En röst talade om för mig: ”Man behöver inte leva för att blogga”. Jag scrollade på en sida och skummade några inlägg. De såg ut ungefär så här:

Torsdag 11/4

Ingenting har hänt. Fortfarande död.

Fredag 12/4

Ligger i kistan. Mörkt.

Lördag 13/4

Tyst. Stilla. Avliden.

Söndag 14/4

En riktigt tråkig söndag — eftersom jag är död.

Jag undrar om mitt undermedvetna försöker säga mig något …

16 svar to “Blogs of the Dead”

  1. Ö-Helena Says:

    Börja använda cykelhjälm?

  2. Henrik B Says:

    Jag bloggar, alltså är jag. Så länge jag bloggar kommer jag alltså att fortsätta finnas. Låter lika logiskt som min plan att vänta med att läsa de där klassikerna som folk säger att jag måste läsa innan jag dör – alltså kommer jag inte att dö så länge de ligger olästa hemma. Eller?

  3. wee1 Says:

    Det påminner mig om en idé jag och cirkux hade en gång. En historia om ”döda” bloggar och hemsidor, som ägarna inte bryr sig om att plocka ner ur etern och ett nätverk av ”cyberspöken” som uppdaterar dem och använder bandbredden till ett grid för egna syften. Hackare med en egen agenda som kommunicerar via kommentarfälten i döda bloggar.

    De sprider urlarna genom att gå in i aktiva bloggar och lämna kommentaren ”Gu va hemst!!!! Carpe Diem!!1!” och länka till den döda bloggen.

    Det roliga med din dröm är att den döda personen i bloggen förmodligen skriver lika tråkigt som när den var levande. Måndag: ”Matade hunden. Tog en prominad[sic]” Tisdag: ”Åt tacos” Onsdag: ”Dog”

    Det är för övrigt ett lysande uppslag tycker jag – Död Mans Blogg: Mina Äventyr i Underjorden. Orfeus och Eurydike berättad i bloggform. Möjligheterna är oändliga!

  4. wee1 Says:

    Henrik – i Jasper Ffordes böcker om Thursday Next SPOILERSPOILERSPOILERfinns en karaktär som bestraffats med att inte kunna dö förrän hon läst litteraturhistoriens tio tråkigaste böcker. Jag vill minnas att ett par som nämns är Kristens Resa och Robinson CrusoeSPOILERSPOILERSPOILER

  5. duke demonde Says:

    Låter fortfarande roligare att läsa än 99% av alla bloggar…

  6. Fredrik T Says:

    Min första termin på universitetet hade jag en intressant föreläsare i argumentationsanalys som hette Thomas Anderberg. Han visade sig sedermera även vara romanförfattare och jag köpte och läste ett par av hans romaner. En av dem – har tyvärr glömt titeln – har just en död person som berättarjag, vilken ligger och iakttager och funderar kring saker kring sig själv och sin multnande lekamen. Hans iakttagelser är dock (om jag minns rätt; det var nog minst femton år sedan jag läste boken) något rikhaltigare och mer omväxlande än i ”dödsbloggen” ovan.

  7. Nina Says:

    Hm.Ett efterhängset – att inte säga postumt – dåligt samvete p.g.a. tidigare bloggkomor?

    (Ska jag säga, som lät min egen blogg svälta i cirka ett halvår, det är allt en sabla tur att det ännu inte finns någon bloggvårdsnämnd här i landet!)

    Annars tycker jag ju att Orfeus och Euridike i bloggform, låter betydligt mer varierande än huvudpersonen i din dröm.

  8. charlotte Says:

    Hm, intressanta drömmar du har får jag säga. Mina är mer prosaiska och handlar ofta om att jag befinner mig utomhus och det är kallt och jag har inget på fötterna (då har de väl alltså råkat hamna utanför täcket) eller om att jag äter något (körsbärssoppa med rostade mandlar senast).

  9. David Says:

    Många intressanta tolkningsförslag att välja på — det som jag känner mest frändskap med är nog Wee Ones, att personens liv var ungefär lika ospännande innan metamorfosen — det är ungefär min egen slutsats, dvs ”I really should get out more”.

    Wee1:
    Jag har faktiskt funderat lite på hur det kommer bli i framtiden — kommer alla gamla bloggar från tidigt 2000-tal hänga kvar i cyberrymden som ettt tätnande smogmoln av digitala fornminnen? Kommer man när som helst att kunna få reda på vad någon dokusåpakändis åt till frukost 23 januari 2005 — och samtidigt ta del av allas åsikter om grälet mellan pseudo-Bibi och Kvasi-Bella våren 2008? Det är något skrämmande med tanken …

    Charlotte:Senaste månaden har jag börjat minnas mina drömmar igen — det har jag inte gjort på flera år. Visserligen är det ofta bara små fragment precis innan uppvaknandet som jag lyckas ta med mig över vattenytan, men ändå.

    Ett problem med mina drömmar är att de ibland är så fulla av synestesieffekter och överlagrade bilder — de kan börja tecknade i Will Eisner-stil, övergå till att jag läser en artikel i djuptryck i en svensk trettiotalsveckotidning och sedan plötsligt förvandlas till pissgul kvinnofängelset-sjuttiotals-TV-färg full av usla trickfilmningseffekter — som den där knaggliga, lysande konturlinjen som sångarna fick i åttitoalsvideor eftersom bakgrunden hade lagts in med chromakey-teknik — och så vidare in abdurdum.

    Ibland är de där grejerna dessutom dubbelexponerade — ”träsnitt kombinerat med gräll fyrtiotalstechnoicolor, samt en vag känsla av att det är både en fantomenserie och ett minne från mellanstadiet”. Detta gör förmodligen drömmarna svårare att memorera.

    Fast sen drömmer jag väldigt mycket extremt vardagsnära drömmar också — genren ”jag kontrollerar mitt snabbköpskvitto” ”jag äter en bräddfylld tallrik med filmjölk” eller ”var la jag den andra skon”?

  10. Sjörövar Jenny Says:

    Låter lite likt (ursäkta…) den där Gary Larsonska almanackan där man ser en depressiv Tyrranosaurus Rex peka med klon på dagens meny:

    Måndag: döda och käka
    Tisdag: döda och käka
    Onsdag: döda och käka
    …ja, ni förstår.
    Dinosaurierna hade således inte så roligt som man kunde trott, de heller, stackarne.
    En smula off topic och liksom lite osortoffat sådär men ändå:
    …har förresten en allvarligt menad fråga till det illustra sällskap som plägar samsas här (ställd åt en icke-svensktalande LJ-vän http://dfordoom.livejournal.com/586474.html) :
    vet någon här mera om denna tydligen ursprungligen svenska serie??
    Och isåfall; finns den att få tag på i Sverige på DVD fast på engrishka språket som: ”13 Demon Street”, tro?
    Tack för frågan. Nu ska vi se…:
    ”torsdag: döda och käka”.
    Jaha, jag går väl ut på promenad i regnet i min robocop-sko som döljer krokfoten, på jakt efter lite färskt KÖTT då…

  11. bark Says:

    David – wee1: Jag kommer att tänka på arkeologen som berättade att de väl tyckte att det var småtrevligt att hitta en silverskatt, men uppnådde eufori när de när grävde fram en sophög.

    På samma sätt som då helt ointressanta bilder av gathörn och väntsalar från förr för mig nästan alltid är mer fascinerande och intressanta än dramatiska nyhetsbilder kanske en dag antika bloggar vara en exotisk tidsspegel än vilken årsbok eller nyhetssammanställning som helst.

  12. vistet Says:

    ”Kommer man när som helst att kunna få reda på vad någon dokusåpakändis åt till frukost 23 januari 2005 — och samtidigt ta del av allas åsikter om grälet mellan pseudo-Bibi och Kvasi-Bella våren 2008? ”

    man kommer att kunna forska i saken , det finns en monstruös stor manick begravd under
    KB som sparar alla websidor , inklusive allt man skäms för och redigerat bort. Har jag hört.

  13. Ahrvid Engholm Says:

    Kommer att tänka på Ernst Brunners roman om Bellman, Fukta min aska. Den är skriven i jag-form, och den sista raden lyder något i stil med:
    Och sedan så dog jag.
    Frågan är då: ven är berättaren? Är det Bellman? Men han dog ju. Är det ett medium?
    Här gäller det tydligen något som kunnat roa Brunner.

    –Ahrvid

  14. Gravallvar Says:

    Det låter nattsvart. Och det är det.

  15. Herr Eriksson, Norrland Says:

    @Sjörövar-Jenny: Tyckte att 13 Demon Street lät bekant, så jag letade där jag trodde jag läst om den och mycket riktigt:

    http://klubbsuper8.com/?p=92

    http://klubbsuper8.com/?p=91

    Klubb Super 8 gav på tidigt 2000-tal ut alla 13 avsnitten på två videokassetter. Sedan länge ”out-of-print”, men å andra sidan har de sakta men säkert återutgivit tidigare VHS-filmer på DVD, så kanske hela serien är på gång? En epost till ansvariga kan vara en bra början.

    Ett par avsnitt har ingått som utfyllnad i andra DVD-utgåvor; Vaxdockan respektive Mördaren.

  16. David drömmer om döden « David Nessle Says:

    […] drömma om döden strax innan jag vaknar — nittonde november förra året drömde jag om Blogs of the Dead, tredje maj 2006 såg jag en trailer för programmet Posh Spice talar om döden innan jag slog upp […]

Kommentera

