WTF?

black_gestapo

… som det brukar heta i chattrummen. (Finns det förresten chattrum fortfarande eller har jag ännu en gång lyckats visa hur bakom jag är där jag sitter och hackar på min person-dator?) Så vitt jag kan utröna står förkortningen för ”Vad Tusan Försiggår” — vilket var precis vad jag utropade när jag såg trailern till filmkonstverket The Black Gestapo:

Jag måste erkänna att jag är lite förvånad. Dels trodde jag att man äntligen hade lyckats skrapa rent i botten på tunnan med subkulturella lämningar från sextio- och sjuttiotalen — att det inte fanns en meter cinematisk kult och kitsch kvar att kalasa på för cognoscenti — och dels för att det har dröjt så här länge innan en knasig kulturyttring av den här omisskännliga … öh … verkshöjden lyckades leta sig ut på mainströmsmarknaden … 28 november visade tydligen Klubb Superåtta detta tragiskt bortglömda epos i Midsommarkransen för vänner av riktigt besynnerlig blaxploitation (ett faktum som jag — aktuell som alltid — just uppmärksammade). Who knows what bad taste lurks in the hearts of men? Rickard Gramfors knooows ... uppenbarligen.

13 svar to “WTF?”

  1. Pidde Says:

    Fantastisk Filmfestival visade detta epos redan 1996. Hans Sidén var lyrisk efteråt!

  2. ban~ken Says:

    Jackie, jag tror att du förstår
    Den där filmen satte spår
    Det kanske låter paradoxalt…

  3. Robert Huselius Says:

    Som gammal b-filmsfetischist upplever jag numer mina WTF-ögonblick beträffande film alltför sällan. Senast det skedde var när jag såg ”Åsa-Nisse slår till” från 1965, som i mitt tycke är den allra bisarraste av de tjugo. Gången innan dess var när Klubb Super 8 visade den s.k. ”turkiska Star Wars”, som var en unik och helt underbar film.

  4. David Says:

    Robert: Jag tror inte att jag är lika välbevandrad i kitschens korridorer — men den turkiska Stålmannen gungade min båt rät rejält — till exempel när de zoomade in en julgransglasboll, komplett med snöre i en liten stålblupp överst, och speakerrösten allvarmättat utbrast ”planeten Krypton”. Tyvärr har den hårddisk som innehöll min turkiska kitschsamling kraschat. Annars kan jag — ännu en gång — rekommendera hindifilmen, vars Wad tusan försiggår-faktor ofta är olympiskt hög: Tänk dig t ex ku kluxklanmedlemmar i u iformer av aluminunfolie som dansar kring till riffet i smoke on the water medan papiermachevulkaner får utbrott i takt i bakgrunden (dansnumret Meere to Charche i filmen Barood).

  5. ban~ken Says:

    Barood: Med lite god vilja kanske man kan få de där silvriga spandextightsen till KKK-uniformer men iofs är upplösningen på YT inte något vidare. Det svänger något fruktansvärt i vilket fall. YouTube-version: http://twurl.cc/ayw

  6. Robert Huselius Says:

    Julgranskulor ska jag, sedan jag hörde Språket i P1 senast, hädanefter alltid kalla för ”pumlor”. Se även Pumlans Vänner: http://www.pumlan.org/

  7. David Says:

    ban-ken: Tack för länk! Du har rätt — så kuk de lux klaniga var inte dräkterna — men till mitt försvar vill jag anföra att det var närmare tio år sedan jag såg dansnumret i fråga. Den surreala efterföljande biljakten hade jag inte sett tidigare — måste nästan se till att skaffa hela filmen …

  8. carlh Says:

    känner mig på att du david kommer att uppskatta denna fotoblogg http://tsutpen.blogspot.com/

  9. Lars Erik Says:

    Påminner mig osökt om en historia om samtida THE BLACK KLANSMAN…
    http://www.imdb.com/media/rm4008413696/tt0060173
    Entreprenören Mike Vraney på DVD-bolaget Something Weird berättade en gång hur han tryckte upp T-shirtar med B-filmsmotiv, bl.a. denna. Alla T-shirtarna sålde som smör utom just BLACK KLANSMAN som visade sig helt osäljbar – vilket kanske inte var så svårt att förutspå egentligen. Eller som Mike uttryckte det mer koncist ”What The Fuck was I thinking?!”

    Och för att bräcka Pidde kan jag nämna att jag hade en 35 mm kopia av BLACK GESTAPO hemma på vinden 1996. Möjligen var det den FFF visade?

  10. Dan Says:

    Robert Huselius: Jag tyckte nog den brasilianska (har jag för mig att det var … ) Star Wars slog den turkiska. Men, visst, hela den turkiska vågen av skamlösa rip-offs och rena stölder av hela scener ur hollywoodfilmer är svåremotståndligt charmig …

  11. Ingemar Says:

    Eftersom jag fraktade ”The Black Gestapo” till FFF 1996 så kan jag bekräfta att det var Lars Eriks kopia som visades. Filmen är inte av denna världen. Klart bland det märkligaste jag någonsin sett. Hans Sidén fanns även han med i bilen.
    Andra filmer jag körde ner till festivalen under åren 1996-97 var t ex ”A Bay of Blood”, ”Zombie Flesheaters”, ”Hatchet for the Honeymoon” etc.

  12. Lars Erik Says:

    Tack för det förtydligandet Ingemar! Ja det hade väl varit lite otippat att det funnits flera kopior i Sverige…

    Och förresten har jag aldrig sett filmen!

  13. Orp Says:

    Jag vill verkligen se filmen. Har inte lyckats få tag på den på något sätt dock.

Kommentera

