David drömmer om döden

tank-pa-doden

För en halvtimme sedan,  strax innan jag vaknade,   drömde jag att jag hade fått en systerson. Han satt på rad med en massa andra människor i något slags hangarliknande rum i en hög babystol i ljust trä, men han var så där röd och skrynklig  som spädbarn är första veckan i livet.

Han börjar mumla något och jag böjer mig fram. Han sluddrar snabbt och oformligt ur sig en massa nonsensstavelser, men plötsligt säger han klart och tydligt orden ”Döda fängelset”.

”Han sa ‘Döda fängelset‘ ” ropar jag glädjestrålande till min syster — överlycklig och förbluffad över att det är barnets första ord. (För även i drömmen är det tydligt att han antingen alluderar på eller har missuppfattat titeln på  min deckare Döda fallet — ett förståeligt misstag, med tanke på att han verkar vara ungefär tjugo minuter gammal).

Nu sitter jag istället här och undrar varför jag så ofta verkar drömma om döden strax innan jag vaknar — nittonde november förra året drömde jag om Blogs of the Dead, tredje maj 2006 såg jag en trailer för programmet Posh Spice talar om döden innan jag slog upp ögonen. Och min Kafkadröm den sjunde november slutade med att jag var på väg att krossas mot ett stengolv — medan Frödings Crashtestdockor den nittonde december krossades mot vindrutor och instrumentpaneler.

Tänk på döden — som vi brukar säga på Stampens Kyrkogård här i Göteborg.

3 svar to “David drömmer om döden”

  1. Svensson Says:

    ”En man bör leva så att han i varje ögonblick är beredd att dö” sa Konfucius.

    Ack ja, tungt ämne, men att tänka på döden då och då kan väl inte skada. Jag tycker det är sunt.

    Vissa älskar döden (legosoldater med sitt ”vive la mort”, Edith Södergran i sina sista dikter), andra vågar inte ens tala om den, inte ens på dödsbädden.

  2. mickot Says:

    Jag skulle kunna tänka mig att lägga både en och två TV-kvällar på att se ”Posh Spice talar om döden”.

  3. stewe Says:

    En mycket vacker kyrkogård. Och en helt suverän blogg, hur har jag missat det här månne?

    En skål för dig, götet och döden.

    -s.

Kommentera

