En Spocklik skepnad

Leonard Nimoys The Ballad of Bilbo Baggins är något så unikt som en poplåt som borde vara försedd med spoiler alert — utan skrupler avslöjar Mr Spock i princip hela handlingen i fantasyklassikern The Hobbit.

Den som vill sjunga lite karaoke tillsammans med en  övermänskligt intelligent livsform kan ta del av texten här nedan, men som sagt — SPOILERALERT,  SPOLIERALERT,  SPOILERALERT. (För den avlägsna eventualitet att detta läses av någon som inte är nördig nog att åtminstone i grova drag kunna redogöra för handlingen i Tolkiens bok.)

In the middle of the earth in the land of the Shire
lives a brave little hobbit whom we all admire.
With his long wooden pipe,
fuzzy, woolly toes,
he lives in a hobbit-hole and everybody knows him

Bilbo (Bilbo)
Bilbo Baggins
He’s only three feet tall
Bilbo (Bilbo)
Bilbo Baggins
The bravest little hobbit of them all

Now hobbits are peace-lovin’ folks you know
They don’t like to hurry and they take things slow
They don’t like to travel away from home
They just want to eat and be left alone
But one day Bilbo was asked to go
on a big adventure to the caves below,
to help some dwarves get back their gold
that was stolen by a dragon in the days of old.

Bilbo (Bilbo)
Bilbo Baggins
He’s only three feet tall
Bilbo (Bilbo)
Bilbo Baggins
The bravest little hobbit of them all

Well, he fought with the goblins
He battled a troll!!
He riddled with Gollum!!!
A magic ring he stole!!!
He was chased by wolves,
Lost in the forest,
Escaped in a barrel from the elf-king’s halls!!!!!!!

Bilbo (Bilbo)
Bilbo Baggins
The bravest little hobbit of them all

Now he’s back in his home in the land of the Shire,
that brave little hobbit whom we all admire,
just sittin’ on a treasure of silver and gold
puffin’ on his pipe in his hobbit-hole.

Bilbo (Bilbo)
Bilbo Baggins
He’s only three feet tall
Bilbo (Bilbo)
Bilbo Baggins
The bravest little hobbit of them all

När jag tänker efter är låten ovanlig i ännu ett avseende — det rör sig om något såpass exklusivt som en populärkulturell ikon med spetsiga öron som besjunger en annan populärkulturell ikon med spetsiga öron.

Detta faktum leder även till en del oklarheter tycker jag. De uppsluppna dansarna i musikvideon ovan (som oss emellan verkar ha rymt ur en alldeles osedvanligt sprallig scopitonerulle — eller kanske rentav ha injicerat scopitonalamine) ska väl föreställa hobbitar. Min fråga är — har Spocks närvaro på något sätt gjort deras gummiöron vulkaniserade?

Spetsar de öronen för att lystra till en legend inom fantasy eller inom science fiction? Jag är förvirrad.  Jag finner det hela — för att citera en auktoritet — highly illogical.

Ärligt talat undrar jag även en smula över att härskarringen ser ut som en donut av frigolit, och över att Leonard så lättvindigt lobbar iväg den utanför bild. Han hade ju lätt kunnat slänga ner den i en vulkan bara genom att — håll i hatten — äta upp den.

Gud vad jag får till det.

leonardnimoythetwosideswk4

 

21 svar to “En Spocklik skepnad”

  1. Galaxa Says:

    Two sides of Leonard Nimoy? Two sides? Jag kände minsann igen honom på direkten. Som Dr Spock! Men blev förstås lite förvirrad av den där country-dialekten…

    Tack för påminnelsen om ”Mother Nature, Father Time” – sån’t görs inte nuförtiden! En av mina favoritscener är när kassaapparaterna plötsligt plockas fram! Och sedan får Mother Nature ett charmigt ryck på slutet innan hon gör sin sorti – är det torrsim? (Den blonda gogo-dansösen påminner mig förresten om Lucy Ewing i Dallas.)

    Men åter till Bilbo: Här är det inte gogo-dans på samma nivå. Och mer påklätt. Men de har några sköna moves! Christin Meltzer sa i en intervju i DN: ”det handlar om att våga vara ful och våga ta plats” – jag tycker det verkar som om den här swetshirtbaletten har anammat en släng av det mottot. För övrigt tar de (om det nu är baletten som sjunger) den där tersen i överstämman på ettt oefterhärmligt oprecist sätt.

  2. Simon Says:

    Vulkanvitsen. Den gjorde min dag.

  3. ban~ken Says:

    En sprallig spockitonerulle! Jag tycker han borde gått vidare och provat lite andra musikformer, och kanske borde gett ut plattor som ”Live Long and Gospel” eller kanske ”Mind Meld Fusion.” Annars verkar han föredra att fotografera ägg och obesa fruntimmer numera: leonardnimoyphotography.com/7body.htm

  4. Johan Wanloo Says:

    Den där LP´n köpte jag för en tia i slutet av 80-talet från en kompis som SNODDE den ur sin farsas skivsamling. Hey, alls fair in love and kultofilskaffande.
    Sen tycker jag det är lite fint att Leonard viftar med en rulle målartejp när han sjunger ”a magic ring he stole”.

  5. Svensson Says:

    Brorsan köpte den där 1985 och vi hade väldigt kul åt den. Kult-kul. Sedan insåg man att han faktiskt kan sjunga också.

    Lyssna på ”Cotton Candy”, ”Trip To Nowhere”, ”Gentle On My Mind”, ”The Man I Would Like To Be”… Man ska inte överdriva men han är en helt okej crooner ibland.

    ”Two Sides…” är förresten kul i så måtto att ena sidan är en Spocksida, den andra en Nimoysidoa. Texterna på förra sidan är skrivna ur Spocks tema (alienering kort sagt, sf-teman), andra sidan har sedvanliga evergreens.

    En skiva av bestående värde. En klassiker.

    Nimoys andra smörsångarvax, lika bra de, var ”The Touch Of Leonard Nimoy” och ”The Way I Feel”. På den sistnämnda bär han polotröja med peacemärke runt halsen; sobert.

    Jag får nästan lust att erbjuda folket på sf-kongressen Imagicon i Stockholm, nu i höst, att hålla en Nimoysångstund med mig som solist…

  6. vistet Says:

    Vulkanvitsen , bäst idag , och passande på Jules födelsedag.

    Småkul bland du-tubslänkarna efteråt : John McCain möter Bilbo , samma låt.

  7. Ahrvid Says:

    Spocks kompis kpt Kirk, William Shatner, har firat sina triumfer med sin tolkning av ”Lucy in the Sky With Diamonds”. Kan avnjutas på:

    http://video.google.com/videoplay?docid=-7258896287489458266

    Nu blir man helt övertygad om att låten MÅSTE handla om LSD, trots att John Lennon förnekadde saken.

    –Ahrvid

  8. Ahrvid Says:

    Jo, såg också detta…
    William Shatners ”sjungande” har tydligen ansetts så viktigt att det fått ett eget uppslagsord i Wikipedia. Här kan man läsa mer:

    http://en.wikipedia.org/wiki/William_Shatner's_musical_career

    Om man vågar…

    –Ahrvid

  9. Bastion Styrbiskop Says:

    Skådisar som sjunger, och sen det motsatta fenomenet. I Nimoys fall blir det ganska bra dock. Som sångare ibland svajig och med litet omfång men som helhet kul i de mer aparta låtarna och helt okej i det senare 60-talets crooner-country -pop. Estetiskt blir det en fin synergieffekt med hans sträva (men samtidigt milda!) stämma parat med oklanderlig klädsel i mocka, psykedeliska scarfves och de nämnda polotröjorna. Vad jag menar är att hans sångsträvan bärs upp av amatörens entusiasm – som räcker långt – och en tidsmässig väldigt lyckad repertoar. Tycker inte att samma lätthet finns i populärmusiken efter 1972, då skulle man nödvändigtvis rocka för hårt när man fick chansen.

    DOT records.

  10. Per CJ Says:

    Jo, Nimoy er nok langt mer noe man kan lytte på enn det Shatner er. Nå har Shatner i og for seg senere sagt at noen av coverversjonene hans ikke var så meget ment som coverversjoner i egentlig forstand som performance og resitasjon til musikk. Men det er ikke særlig vakkert for det.

    Ellers synes jeg mannen er litt (bevisst) morsom i filmen Free Enterprise fra 1998, der han blant annet rapper Shakespeare:

  11. Bastion Styrbiskop Says:

    Visst hör man ett faggott-solo i balladen om herr Bilbo Bagger till Baggershus? På engelska bassoon…

    Nimoy gjorde ju även en fin skurk i ett Columboavsnitt. Spelade han en sorts tv-personlighet till och med?

  12. konnotation Says:

    Ja jisses. Man kan undra om det är the dance of a edgy vulcan man ser.

    ”Too much LDS back at Berkely in the 60’s” skulle jag nog också vilja påstå.

    [ps. konnotation is the artist formerly known as Kalla Kåre, tänkte ta mig i kragen och börja blogga vad det lider]

  13. Dvärghundspossen Says:

    Åh, att hitta den här bloggen förgyllde min dag. Som lätt kantiansk filosofi-doktorand har jag givetvis tejpat upp en förstorad ”Kant gick ut för att hitta en tjej, som ville ha tinget i sej” på kontorsdörren. Någonstans finns det nog en influens från den Maskerade Proggaren i min egen hundserie också.

  14. Martin R Says:

    Här om dagen hörde jag Mötörhëäd-låten ”Dr. Rock” där Lemmy förnekar att han vore barnuppfostringsexperten Dr. Spock. Hans relation till Mr. Spock lämnas däremot outklarad.

  15. Svensson Says:

    (”We sure ain’t talking – DR SPOCK… Hear me talking, Dr Rock”…)

  16. OlaHe Says:

    Jag har merparten av hans låtar nedladdade i min muzak-spellista. Ett måste på varje cocktailparty.

    Nästan snäppet vassare är ”Lucy in the Sky of Diamonds” med Nimoy och William Shatner.

    Och jag som inte ens är en Trekkie.

    /ola

  17. David Says:

    Trevligt att ni roar er på egen hand här! Själv är jag i en annan och sämre värld för tillfället — därav min försumlighet vad gäller kommentarsvar och nya inlägg.

    Dvärghundspossen: Det gläder mig alldeles särskilt att du har satt upp teckningar av mig i arbetsrummet — det höjer vad som med en teknisk term kallas mitt Gary Larson-index — antalet urklippta bilder på akademikerväggar. (här i Sverige misstänker jag att Jan Berglin spöar skiten ur oss alla när det gäller GLI …)

    Martin R och Svensson: Eftersom min mamma hade Dr Spocks Sunt förnuft i barnuppfostran hemma hade jag väldigt märkliga associationer när jag började se Star Trek — jag kunde inte förstå varför han kallades Mister (det fattar jag för övrigt fortfarande inte — är det nån annan på Enterprise som tituleras så formalistiskt? Mr Zulu? Mr Scotty?). Det var ungefär som när man var barn och satt och såg Johann Strauss Läderlappen och undrade när den mörke knekten skulle börja röja upp i operetträsket — fast tvärtom. Eller hur jag nu menar.

  18. Urban Says:

    Är GLI-termen officiell och när fastslogs den isåfall? Jag har läst om att en seriestripp kan ha en viss grad av ”kylskåpsfaktor” dvs hög sannolikhet att den klipps ut och sätts upp på ett kylskåp med hjälp av magnet eller liknande. Jag och några andra diskuterade vad denna isåfall borde mätas i för enhet och vi kom fram till att den mäts i ”Berglin”. Grundenheten är 1 Berglin vilket innebär 100 strippar på kylskåp av 100 möjliga. Därav följer att de allra flesta måste ange sin kylskåpsfaktor som ett decimaltal. (Tex 0,35 Berglin)
    Skalan är som ni nog förstår inte riktigt färdigutvecklad – vi kom oss inte för att bestämma hur stor populationen måste vara. Men det är alltså grundtanken.

    Välkommen tillbaka till vår värld när maskhålet öppnas igen.

    U.J.

  19. David Says:

    Urban: GLI hittade jag på till kommentarsvaret ovan — och allvarligt talat tror jag att jag föredrar enheten Berglin. Hellre Anders Celsius än Lord Kelvin, om jag säger så. Här rör det sig ju dessutom om en hundraskala mellan serietecknarens frys och kokpunkt (vid havsytan — vissa peruanska serietecknare har helt annan kokpunkt på Machu Picchus kylskåp, föreställer jag mig), så det passar ju ännu bättre. Själv tror jag inte att jag har haft en kylskåpshit sedan Göteborgska kannibaler, så jag tror att jag är ganska iskall för tillfället …

  20. embla Says:

    Urban: Kan man inte räkna ut berglin-talet som en (genomsnittlig) andel strippar som sätts upp på kylskåp, helt enkelt per total produktion? Som du säger är alltså 1 Brg 100%:igt kylskåpsuppsättande..

  21. När popen är popkulturellare än vanligt | David Nessle Says:

    […] Vi rekommenderar Leonard att inte säga upp sig från sitt  dagtidsjobb. Fast det är klart — every man must have a hobbit. (Den som vill läsa fler tvivelaktiga ordvitsar om Nimoys sång hänvisas, som sagt, till det här gamla inlägget.) […]

Kommentera

