Quis Custodiet Ipsos Custodes?

Vem vaktar väktarna? Vem spanar på spejarna? Själv spanar jag ganska entuasiastiskt på den nya Watchmen-filmen, som tydligen hade sin officiella världspremiär igår. Förhandsbilderna har verkat väldigt lovande. Allt ser rätt ut — Silk Spectre seniors fyrtiotalsfrilla, Rorschachs plumpa framtoning, tillochmed the not so jolly blue giant Dr Manhattan.

silk-spectre-forties

Och efter att ha sett trailern är jag beredd att vifta vilt med min nördharskramla även om filmmakarna skulle ha fuckat upp hela handlingen — de har nämligen återskapat serien nästan ruta för ruta, verkar det som, och bara ögongodiset borde göra filmen till en instant classic.

052708-watchmen-minutemen

Kanske ligger Watchmen dessutom väldigt rätt i tiden — just när vi har börjat stöna plågat över den där hysteriskt kvasireligiösa Carl Orff-artade musiken och de meningsmättade trailerrösterna som skrovlar sig igenom sina storslagna plattityder kommer det en superhjältefilm to end all superhjältefilms — nästan bokstavligt talat — en filmatisering av Alan Moores lustmord på hjältebegreppets själva idé.

hela-ganget

Å andra sidan — i lågkonjunkturens växande skuggor kanske mänskligheten behöver sina superhjältar och tar illa upp om någon antyder att de kan vara självupptagna, maktlystna, personlighetsstörda, impotenta galningar …

beginnings

Fast — å tredje sidan — för mig som serietecknare är det förstås synnerligen stimulerande att trevande små blyertsstreck och anteckningar kan  förvandlas till feta blockbusterfilmer med en budget som ett mellanstort europeiskt land … (notera f ö Rorschachs egendomliga 101 dalmatiner-dräkt på idéskissen ovan — jag tror att serieskaparna fattade rätt beslut när de bytte ut den mot en trenchcoat …)

16 svar to “Quis Custodiet Ipsos Custodes?”

  1. David_E Says:

    Hmmm… skeptisk till att göra film av Watchmen, tror inte att denna 12 kapitel långa roman låter sig brytas ner till långfilmsformat med mindre än att man tvingas göra grovt våld på dess dramakvaliteter och på dess styrka som en sorts alternativ åttiotalsskildring.

    Misstänker att det blir en sorts action istället och det lämpar sig förlagan väldigt dåligt till att bli, för våldet är aldrig häftigt och snyggt i serien utan består av sönderslagna näsor, forsande blod och rädda ögon.

    Kommer nog se den ändå, men jag misstänker att HBO skulle kunnat göra något intressantare av materialet.

  2. Urban Says:

    Jag har tyvärr inte läst Watchmen- åtminstone inte än- men min gissning är att Rorschach fick byta kläder för att han var för lik Marvel-skurken Spot som var vit och täckt av svarta hål som var portaler till en prickig dimension.
    (Hade äventyren med honom pubicerats bara ett par år tidigare hade han nog fått heta Pricken på svenska men nu slapp han. tror jag åtminstone.)
    Han togs inte på något större allvar av Spindelmannen, som möjligen kallade honom Pricken för att psyka honom.

    Själv tyckte jag att han hade sin charm och fyllde åtminstone väl ut de 2-3 äventyr han var med i.
    Hur det gick sedan vet jag inte, förutom att han var med och bildade en slags ”revanschlystna superskurkar från b-laget-allians” någon gång på nittiotalet. (Grizzly var en av de andra minns jag.) Tyvärr fick vi i Sverige nog aldrig se dem i aktion.

    U.J.

  3. Urban Says:

    Nu inser jag vem som är Silk Spectre dä:s hemliga identitet! Det är nyligen jubilerande Marianne Höök!

    Kan bli spännande att se vad de kommande åren gör med superhjältebranschen. Stålmannen var väl, såvitt jag förstått, ett barn av depressionen. När det var hårda tider behövde man någon att drömma om och ty sig till.
    Sålänge det inte var FÖR hårda tider – för andra världskriget tog nästan kål på Stålis. Efter 1945 var Stålmannen en barnserie, för sådant kunde ju ingen vuxen ta på allvar, längre.

    U.J.

  4. Johan Wanloo Says:

    Hmmm…lustigt att man kan uppleva det så olika. Ända sedan jag såg den första teasern där niteowl gör Matrix-rörelser i slo mo har jag varit övertygad om att Watchmen-filmatiseringen kommer SUGA. Jag såg fram emot Fantastic Four 2 mer än detta. Hey, jag såg fram emot SCOOBY DOO mer än detta.

    Annars är superhjältar all good. Nu ska jag mysa med mina 40 nummer 80-tals Captain America jag imulsköpte häromdan.

  5. David Olgarsson Says:

    Jag vet fortfarande inte riktigt om jag ska vara förväntansfull eller inte angående filmatiseringen. Å ena sidan tycker jag att det verkar tämligen lovande med urvalet av oetablerade och ganska porträttlika skådisar, plus att trailers och bilder verkar tyda på att de har fångat den grafiska stilen så mycket som det är möjligt med ett verk såpass visuellt omfattande som Watchmen… Misstänker att jag kommer att gilla den överlag, just på grund av att jag gillar originalet, men lär säkerligen sitta och muttra över diverse utelämnade detaljer ändå när det väl kommer till skott…

    Nörd-recensentfavoriten Noah Antwiler gjorde annars en rätt intressant och väldigt balanserad video-sammanfattning av sina tankar efter premiären på sin sida: http://www.spoonyexperiment.com/2009/03/07/vlog-3-6-09-watchmen/

    Gjorde dock inte särskilt mycket för att skingra mina egna kval kring den, men ändå…

  6. Henrik Says:

    Varför sportar Dr. Manhattan speedos?

  7. Kris Says:

    Nåja, även om Zach Snyders film skulle vara otillfredställande så kan den omöjligen bli lika usel som den där tv-serieversionen som Harry H Partrige producerade för Filmations räkning 1989-1991:

    Jag fattar fortfarande inte hur dom tänkte. Och det blev ju om möjligt ännu sämre när den sändes på femman, dubbad till svenska av Eurotroll…

  8. J-h:n Says:

    Jag ser mest fram emot att få nörda loss totalt i detaljigenkänning (har de fått med Rorschachs sockerbitar?). Risken är väl att filmen följer förlagan alltför tätt och försöker få med allt, med följd att det blir rörigt och obegripligt för dem som inte läst serien, men de får väl skylla sig själva.

    Nå, skulle det bli dåligt gör det väl inte så mycket. Min första kontakt med Watchmen var faktiskt den svenska serietidning som kom ut när serien var alldeles ny. Den var bitvis obegriplig pga usel redigering och översättning. De bytte översättare för varje nummer, med följd att The Comedian i tur och ordning kallades Komikern, Skämtaren, Komedianten och – allra bäst – Humoristen.

  9. Oskar Says:

    Kris länk var något av det roligaste jag sett på länge – att människor lägger ner tid på att göra sånt här värmer i hjärtat. Jag vet inte om det är tur eller synd att det är en fejk.

  10. fredrik Says:

    Jag kommer självklart bli besviken, men jag ser fram emot det.

  11. Pidde Says:

    Jag har recenserat filmen i min blogg. Och jag blev väldigt överraskad när jag såg den.

  12. Pidde Says:

    Hmm, min nya bloggadress funkar visst inte idag… Ändrade till den ”riktiga”.

  13. Svensson Says:

    Fenomenet WATCHMEN har gått mig spårlöst förbi, såväl vad gäller serie som film. Men grüss gott alla ni som gillar’t, kul i acapulco!

  14. Per Says:

    Minutemen!

  15. Per K (en annan) Says:

    Åh fy för i helvete, jag hade aldrig sett den där skissen innan. Rorschach ska nog tacka sin gud för att han blev försedd med trenchoat ja.
    Men var inte trenchcoaten lite också för att göra honom en smula mer ähnlich den högerextreme Ayn Rand-citerande figuren Mr A också?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mr_A

    När jag bestämde mig för att skriva ner och sammanfatta vad jag tyckte om filmen var det annars precis det detaljtrogna nörderiet jag störde mig på. Det var en väldigt underhållande film men konstnärligt sett fullständigt överflödigt, eftersom den bara upprepar vad serien redan sagt, in i så gott som minsta detalj, bara mer komprimerat.

    Konstigt nog verkar det vara samma attityd HBO tar sig an när de (eventuellt) gör TV-serie av Preacher också:

    Impressed with Johnson’s pilot script, HBO had him write the series bible for the first season.[8] Johnson originally planned ”to turn each comic book issue into a single episode” on a shot-for-shot basis. ”I gave [HBO] the comics, and I said, ‘Every issue is an hour’. Garth Ennis said ‘You don’t have to be so beholden to the comic’. And I’m like, ‘No, no, no. It’s got to be like the comic’.” (http://en.wikipedia.org/wiki/Preacher_(comics)#Film_adaptation)

    Eh, men då kan man väl lika gärna LÄSA serien då eller? Den är ju redan färdigtecknad, färgsatt och publicerad.
    Inte för att Preacher är i närheten av Watchmen, men ändå.

  16. Jag och min förhoppningsfulla harskramla « David Nessle Says:

    […] härmed att jag  tänker inta samma vildsint harskrammelviftande attityd till Sunnyside som jag hade till Watchmenfilmen — d v s alla meddelanden om att romanen inte är riktigt helgjuten kommer jag att betrakta […]

Kommentera

